Anetome Helena och Äppelsnäckor?

#1 - 28 augusti 2008 10:47
Jag har äppelsnäckor i mitt kar.
Så märkte jag häromdagen att det satt 4 st ohyresnäckor under en av rötterna, och en massa geleklumpar med små ägg!
Jag misstänker starkt att det är från ohyran och tog det säkra före det osäkra och spolade bort med hett vatten samt plockade bort de snäckor jag hittade.

Nu undrar jag... Kan man ha Anetome Helena (snigelätande snäcka) med Äppelsnäckor som är större? Utan att den äter på de större snäckorna då och bara tar hand om de mindre (ohyran).

Någon som vet?

Alternativet är annars att jag fixar ett kar till äppelsnäckorna under tiden Helena röjer i stora karet.
#2 - 28 augusti 2008 11:25
Vad jag har hört, så går helenorna gärna på de största snäckorna först. Så jag hade inte vågat ha äpplen ihop med dem.
#3 - 28 augusti 2008 12:34
Attans.

Ok, det var bra att jag fick veta det i alla fall.
Men då får jag kolla efter de små och plocka bort dem för hand istället. Tack.
#4 - 28 augusti 2008 13:34
Linapina skrev:
Jag har äppelsnäckor i mitt kar.

Så märkte jag häromdagen att det satt 4 st ohyresnäckor under en av rötterna, och en massa geleklumpar med små ägg!

Jag misstänker starkt att det är från ohyran och tog det säkra före det osäkra och spolade bort med hett vatten samt plockade bort de snäckor jag hittade.

Nu undrar jag... Kan man ha Anetome Helena (snigelätande snäcka) med Äppelsnäckor som är större? Utan att den äter på de större snäckorna då och bara tar hand om de mindre (ohyran).

Någon som vet?

Alternativet är annars att jag fixar ett kar till äppelsnäckorna under tiden Helena röjer i stora karet.

Jag föder upp både äppelsnäckor och Anentome helena och hittills har inga helenor varit på äppelsnäckorna, variant större, men då menar jag stora som en 5-krona.. allt under det "försvinner".. så jag skulle heller inte testa.

Annons