Alla sitter ju inte inloggade och läser här hela tiden. Dessutom är det ganska nytt med anetome helena, det är inte så många som vet så mycket om dem. Det man vet är mestadels egna iaktagelser och vad andra som har dem har berättat. Jag var och frågade om dem på zoogiganten för ett tag sedan, och där fick jag svaret att det fanns så lite information om dem så de hade bestämt sig för att sluta köpa in dem.
Snäckor i allmänhet kan ligga stilla i flera dagar utan att vara döda. Speciellt när de har blivit flyttade kan det ta ett tag för dem att komma igång. Sen kan det ju också hända att de faktiskt har dött, men det borde man kunna känna på lukten. Döda snäckor stinker något fruktansvärt. Det kan även ha hänt att du fick med dig hem redan döda snäckor, kröp de runt i akvariumet i butiken? Jag fick en gång hem ett tomt snäckskal när jag hade varit och köpt snäckor, snäckan hade alltså inte bara dött i butiken utan också hunnit bli helt uppäten. Så de är inte alltid så bra på att veta om snäckorna är vid liv eller inte. Dessutom verkar det som att många butiker anser att snäckornas överlevnad inte är så jätteviktig, för ofta ser man bara tomma snäckskal ligga i karen. I en butik frågade jag om äppelsnäckor, där fick jag svaret "fiskarna har ätit upp dem". Jo tack, smart blandning.