Android eller Apple ...WTF ska man ha ?

#1 - 2 mars 2012 08:34
Hubba !

Lämnade stora telekombolaget för ett tag sedan, där hade man ju tillgång till deras
senaste modeller, betalde inte ett smack för vare sig trafik eller telefon.

Nu skall man helt plötsligt skaffa sig en privat lur för första gången sedan 1998.....

Så länge man var på förra bolaget så var det ju ingen diskussion om man skulle
ha Android eller Apple.....skulle inte setts med blida ögon om man säger så...

Nu har jag kollat upp ett antal feletoner, kollat specar på dom, faktiskt ringt några goda vänner
på gamla bolaget och fått deras input, jo, de skruvar sönder konkurrenters telefoner där...

Och kan konstatera att vissa modeller / märken är jämnbördiga när det gäller den rent
tekniska hårdvaran.

Så, skillnaden är bara "operativsystem", dvs Android eller Apple (microsoft går bort).

Blir dock inte klok på vilket jag vill ha.

Ni som har kanske lite bättre koll än jag, vilka för och nackdelar ser ni med de olika systemen ?

Och då undanber jag mig kommentarer som:

"Iphone Rules"

"Samsung Sucks"

"Always HTC"

Etc

Nä, jag vill bara veta för och nackdelar mellan Android och Apple.

Någon ??

.
#2 - 2 mars 2012 08:42
jag har android så jag kommer så klart föreslå det.

asså apple är bra grejjer o väldigt användarvänligt, men ganska begränsat om man vill leka med inställiningar osv.

man skulle kunna säga att om du gillar o pilla med telefonen o klicka på inställinigar o kunna ha lite valmöjligheter med utseende på telefonen etc, dvs att du är lite tekniknördig- välj android

vill du ha en telefon som är användarvänlig o inte bryr dig/kan inte så mycket om olika inställingar, lite techno-fear---välj apple
#3 - 2 mars 2012 08:46
sen är ju android lite bredare. dvs tex laddas med microusb. så om är hemma hos nån som har en HTC, eller Samsung eller Sony eller Nokia o du behvöer ladda din telefon, så går det bra med deras laddare.

har du en iphone så måste du ha deras grejjer. det tycker jag är tråkigt. att de inte gått över till den standard som ALLA andra tillverkare kör med.

jag har ju som sagt android. en Samsung galaxy S2. flickvännen har iphone. jag får ju panik på att man inte kan göra några som helst inställingar på kameran där tex. blixt på/av är typ det enda.

sen väger min telefon tamefan ingenting! den är läskigt lätt. gå in i en telebutik o lyft får du känna. o tunn om ett papper:P o hardvarumässigt nästan det grymmaste på marknaden nu. ( ja nexusen o några andra android lurar är lite värre nu) Iphone 4S är tillomed sämre rent hårdvarumässigt.
#4 - 2 mars 2012 08:48
Helt klart en iphone. Allt annat kan du utesluta. Iphone är extremt lätt att lära sig tom min 2åriga dotter vet hur man använder den. Jag och tjejen har haft iphone varav jag bytte till Android och kan säga att android har en bra bit kvar innan det blir bra. Android hänger sig titt som tätt, när man ansluter ett fb konto för man alla kontakter i telefonboken för min del över 300kontakter. Man kan föra listan jätte lång. Så jag har kvar min androidlur tills nya iphone kommer då blir det iphone igen för finns inget lättare operativsystem. Har nu en HTC sensation xl har även haft Motorola razr.
#5 - 2 mars 2012 08:49
kan ju tilläggas att på mitt företag som har 800 anställda i sverige kör bara med androidlurar. kan inte välja iphone som jobbmobil
#6 - 2 mars 2012 08:53
jag håller inte med glenn. eller jo lite , men inte att android skulle vara efter på nått sätt. min telefon hänger sig inte. jag har anslutit facebook med 918 kontakter. inga som helst problem. men sen det ju handlar ju om vad man gillar. jag tycker tex att IOS är fruktansvärt begränsat. det är genomtänkt, men bara till en viss gräns. o det stör mig. jag vill kunna ändra saker o leka med inställiningar. men det är helt uteslutet på IOS.

men inget snack om att iphone är dålig telefon. den är skitbra! inte för inte som den är så populär liksom.

men android har numera mer marknadsandelar än IOS faktiskt.
#7 - 2 mars 2012 08:56
Tilläggsfråga.

Här hemma är det PC-baserat när det gäller datorer. Och kommer så att förbli de närmaste åren.

För / nackdelar med parning / synkning / annat mellan telefon / PC om man har Android eller Apple ?

Eller spelar det skit samma roll......?

.
#8 - 2 mars 2012 08:58
hannesc skrev:
mitt företag

huh ??

ditt företag ??

800 anställda......

Begriper inte att du kör lite budget på 408'an om man nu äger ett bolag
som har 800 anställda......skulle ju inte ens märkas på balansräkningen
om du plockade ut 5-10,000 ur kaffekassan.....

;)

.
#9 - 2 mars 2012 09:02
Kensa skrev:
Tilläggsfråga.

Här hemma är det PC-baserat när det gäller datorer. Och kommer så att förbli de närmaste åren.

För / nackdelar med parning / synkning / annat mellan telefon / PC om man har Android eller Apple ?

.

spelar väl inte jätteroll men skulle nog säga att android är mer PC-vänligt och iphone är MYCKET mer apple vänligt.
Kensa skrev:
huh ??

ditt företag ??

800 anställda......

Begriper inte att du kör lite budget på 408'an om man nu äger ett bolag

som har 800 anställda......skulle ju inte ens märkas på balansräkningen

om du plockade ut 5-10,000 ur kaffekassan.....

;)

.

ja asså inte MITT egna företag, men på det jag jobbar :P
#10 - 2 mars 2012 09:08
Kensa skrev:
Tilläggsfråga.

.

Spelar ingen roll jag har en pc och en mac och fungerar lika bra att ansluta iPhone till dom.
#11 - 2 mars 2012 09:38
Jag brukar föreslå följande:
Iphone väljer man om man vill ha en enkel telefon som fungerar. Den är lätt att lära sig och fungerar för det mesta. Dock så kan man inte riktigt göra som man vill med den, utan man måste göra det "iWay".

Android, bra utval av olika modeller. Lätt att ändra alla inställningar vilket gör att man kan få telefonen precis som man vill ha den. Visst att den hänger sig ibland, men inget som inte en omstart fixar. Har hänt 2 gånger för mig förra året.

Dvs:
Iphone = normal användare
Android = Den lite mer kunniga/intresserade användaren

Tycker själv det är lättare med tillbehör till android då de kör standar anslutningar för laddning.

Helt enkelt en smaksak, åk till mediamarkt eller nån annan affär där man kan testa telefonen och känn på interfacet är helt klart mitt förslag.
#12 - 2 mars 2012 12:33
Så, nu letar jag efter sida på nätet som jag varit inne på men inte hittar just nu.

Det gäller frågan hur mycket egentligen 5Gb / 10Gb / 20Gb.

Alltså, olika abbonomang ger möjlighet att surfa i viss hastighet upp till viss volym enligt ovan.

Och det finns sidor på nätet som ger en klar indikation om hur mycket vissa saker är.

Någon som på rak arm har länkar till dessa sidor ??

.
#13 - 2 mars 2012 17:14
...
#14 - 2 mars 2012 17:58
Jag har aldrig haft en android så jag kan inte uttala mig om dom är bra eller dåliga.
En iPhone är VÄLDIGT enkel att använda, den är avancerad men man lär sig använda den på bara nån timme.
Jag kopplar sällan ihop datan och iPhonen men dom gångerna jag gör det funkar det problemfritt.
Enda nackdelarna jag kan komma på är priset, alla apples produkter är ju ganska dyra men kvalité kostar som man brukar säga. Den andra nackdelen är kameran, bilderna ser bra ut om man tittar på dom i mobilen men när man ser dom på datan så är dom ganska suddiga, nu pratar jag om 4:an eftersom det är den jag har.
#15 - 2 mars 2012 18:13
Tjejen har en Samsung galaxy s 2 och jag en iphone 4s.

Flytet i Iphone är overkligt mycket bättre än i valfri Androidtelefon. Säger Hannes något annat så är det lureri :) Androids menysystem är snarlikt Apples vilket man kan se tydligt då de försöker stämma röven av Android-varianten av systemet.

Fördelarna är väl egentligen att en Android inte är så bunden som en Iphone, vilket jag ser som bra i vilket fall då inte vilket skit som helst faller igenom.

Samsungens kamera är ljusår bättre än Iphonens, det är den ENDA grejen jag tänker lyfta fram för ALLT annat är segare.

Sen, PC <3 Iphone, det funkar asbra! Framför allt nu när ICloud finns, allt synkas trådlöst i samma sekund du ändrar något i telefonen = MAGI!

Jag lovar dig, INGENTING slår Iphonens möjligheter när det gäller multitasking och nuförtiden så är den stark när det gäller att hålla igång med flera olika processer.

Jag hade HTC förut, det finns inte en chans att jag någonsin lämnar Apple.

Jo, om någon släpper något lika bra/bättre. Tyvärr kommer detta förmodligen aldrig hända..
#16 - 2 mars 2012 18:20
Jag har en Iphone4s och är supernöjd, gillar även att ICloud grejen.
Hade en Ericson Xperia8 ?? och den var kass i mitt tycke.

Ang. karmeran i telefonen så har jag en systemkamera om jag skall ta "riktiga" bilder, men för ögonblicksbilder mm så funkar denna kameran ypperligt.
#17 - 2 mars 2012 18:23
Orkar inte läsa allt, men själv har jag iphone aldrig varit nöjdare. Saknar ingenting och telefonen gör precis det den ska på bästa möjliga sätt. Användarvänligheten är på topp vilket är jätteskönt och detta säger jag inte för att jag skulle vara handikappad med teknik utan snarare tvärtom. Oavsett hur van med är med teknik är det lika skönt för alla när bara fungerar utan att man behöver tänka.

Också otroligt lätt att synka iphonen till mail och annat.

Angående synk till dator så skulle jag säga att iphonen är precis lika lätt att synka till pc och mac. Du gör det i itunes och det ser likadant ut oavsett plattform.

Android har jag fått uppfattningen om att det är krångligt att använda ihop med mac. Hur det är på Pc vet jag inte, men jag har svårt att tänka mig att det slår iphone då android inte är lika enkelt.

Android har fler möjligheter men behöver du dessa möjligheter? Kommer du använda dom eller bara bli förvirrad över att det finns för många alternativ och otroligt djupa menyer? Eller duger det med att allting bara fungerar som det ska?

Sen har du ju iCloud med iPhone som är ett riktigt stort plus. Du tar en bild med telefonen och sekunden senare ligger den på datorn. No wires, only magic.
#18 - 2 mars 2012 18:57
Iphone är helt klart en kompetent telefon men Itunes är djävulens påfund!

En bra androidlur fixar allt som en iphone gör, och lite till.
#19 - 3 mars 2012 09:59
Tjejen har en Samsung galaxy s 2 och jag en iphone 4s.

Flytet i Iphone är overkligt mycket bättre än i valfri Androidtelefon. Säger Hannes något annat så är det lureri :) Androids menysystem är snarlikt Apples vilket man kan se tydligt då de försöker stämma röven av Android-varianten av systemet.

Fördelarna är väl egentligen att en Android inte är så bunden som en Iphone, vilket jag ser som bra i vilket fall då inte vilket skit som helst faller igenom.

Samsungens kamera är ljusår bättre än Iphonens, det är den ENDA grejen jag tänker lyfta fram för ALLT annat är segare.

Sen, PC <3 Iphone, det funkar asbra! Framför allt nu när ICloud finns, allt synkas trådlöst i samma sekund du ändrar något i telefonen = MAGI!

Jag lovar dig, INGENTING slår Iphonens möjligheter när det gäller multitasking och nuförtiden så är den stark när det gäller att hålla igång med flera olika processer.

Jag hade HTC förut, det finns inte en chans att jag någonsin lämnar Apple.

Jo, om någon släpper något lika bra/bättre. Tyvärr kommer detta förmodligen aldrig hända..

Hur går man tillväga nuförtiden, om man vill dra in kompisens mp3 låtar eller XviD filmer i iPhone, om man inte är hemma?

Har också haft iPhone, men har nu en S2 och älskar allt med den!! ;)

Jag tycker man kan göra allt som man behöver med nyare android telefoner.

iPhone 4s har ju' den senaste tekniken just nu, om en månad har android dom rappaste telefonerna, ska man då säga att android är bäst på allt?
#20 - 3 mars 2012 10:53
Ja här har man inte mycket nytt att tillföra men kan skriva under på ett antal påståenden efter att ha kört iPhone 4 i 1.5 år och konfigurerat frugans Android-lur (en SonyEricsson):
- iPhone för den som vill ha en fungerande, lättanvänd telefon där allt fungerar automagiskt utan ständigt teknikpillande.
- Android för den som är teknikintresserad och vill kunna skruva på allt men inte bryr sig om att allt nödvändigtvis hänger ihop på ett snyggt sätt.
- iPhone-syncen funkar lika bra på PC som Mac men iTunes suger som Windows-applikation, mycket bättre på Mac. Kör du trådlös sync och iCloud behöver du inte ens tänka på sync.
- Android-syncen... har inte ens orkat ta tag i den. Alldeles för många olika, motsägelsefulla inställningssidor och val och jag har inte haft tid. Den kanske funkar lika bra som iPhonen om man ägnar lite tid på att skruva till det.
- Kameran i frugans Android är bättre än iPhone 4. Helt klart.
- Livslängd? Vad jag ser är det en ren Google-telefon man ska köpa om man ska köpa Android och försäkra sig om längsta möjliga aktiva support. Apple är duktiga på att släppa ny mjukvara för relativt gamla telefoner (dock med vissa begränsningar för hårdvara som saknas i de gamla modellerna etc).
- Hängningar etc. Jo, iPhonen har tvärdött två gånger under mina två års användning. Reboot av telefonen har löst detta. Androiden? Bara en hängning än på tre månader men användargränssnittet är lite släpigt emellanåt. Inte alls lika flytande som iPhonens. Det är t ex regel att det tar ett par sekunder att stänga ett program. NÄSTAN inget sådant på iPhonen.
- Hårdvaran. Jag gillar iPhonens gedigna känsla. Metall. Glas. Tyngd. De flesta androider är lättare och känns plastigare. Tycker samtidigt om att skärmen är plast på Androiden då man slipper vara rädd för att en tappad telefon resulterar i spräckt glas. Fast... man ska ju inte tappa telefonen...

Alltså; iPhone om du vill vara bekväm och accepterar det som bjuds, Android om du är beredd att kavla upp ärmarna för att få det exakt som du vill.
#21 - 3 mars 2012 11:14
Peter1904 skrev:
Itunes är djävulens påfund!

Så sant, och ena huvudanledningen till att jag aldrig kommer att ha en Apple-telefon; den andra huvudanledningen är att jag vill kunna ändra inställningar, och det kan man aldrig på Apple-produkter.
#22 - 3 mars 2012 11:15
Jag säger också iPhone utan tvekan, jag kör den jailbreakad med nyaste snow, det öppnar luren och gör den mycket mer "pill" bar och mycket mer inställnings möjligheter än android, jag stod senast i torsdes inne i butiken med min iPhone 4s och skulle förlänga abonnemanget = få en by telefon, jag va först helt bestämd med att köra android denna gången, va lite sugen på samsungs nya, men batteri tiden sa nej, sämre batteri tid har jag aldrig varit med om, då gick jag över till htc, den nye, hmm va fan, så otroligt invecklad uppläggning i hela telefonen, varför :s gick och sa att jag bestämt mig skulle skriva på och bli låst ytterligare 24 månader, precis innan jag skrev på. Nej fan det går inte, gå och ta en ny iPhone 4s istället, kan ju ta en vit denna gången så jag själv vet att jag har endå "förnyat" mig haha.

Med jailbreak så kan man bara grund inställa telefonen om man skulle behöva lämna in den, så stör inte det garantin,

Kameran i iPhone är helt super, kört ner PS i min iPhone så jag kan redigera bilderna direkt, dom blir så folk tror dom e tagna med elit kamera, otroligt bra fokusering på fiskar osv .

Sent from my iPhone using Tapatalk
#23 - 3 mars 2012 11:35
Azur skrev:
Så sant, och ena huvudanledningen till att jag aldrig kommer att ha en Apple-telefon; den andra huvudanledningen är att jag vill kunna ändra inställningar, och det kan man aldrig på Apple-produkter.

Nu är ju det här med iTunes överspelat i och med iCloud. Man slipper helt enkelt synka till dator helt om man inte vill göra det.

Och bara för att förtydliga lite; inställningar kan man naturligtvis ändra. Det finns bara lite färre sådana och man kan inte installera något som inte godkänts av Apple (genom App-storen) utan att först knäcka sin telefon.

Åas, är du beredd att peta runt och installera prylar på den nivån så går det plocka hem utvecklingsverktyg för iPhonen och köra in egna appar den vägen också.
#24 - 3 mars 2012 11:37
Har haft iPhone många år, aldrig använt iTunes, har det inte ens installerat.

#25 - 3 mars 2012 11:50
Android har väl passerat både i antal mobiler, antal utvecklare och antal appar.

Det är en trend som kommer att accelerera.

Jag väljer android av det skälet, meningslöst att kolla vad som finns just idag på appmarknader.
#26 - 3 mars 2012 12:12
Majki01 skrev:
Har haft iPhone många år, aldrig använt iTunes, har det inte ens installerat.

Inte en enda app har du heller isåfall!

Helt meningslöst att ha en smartphone om du bara kan ringa och skicka sms på den :)

Eller kan det vara så att du faktiskt har ett ITunes konto men köper sakerna från mobilen vilket betyder att du ändå använder det hela tiden?

Smartaste syftingsfelet någonsin låter det som :D

Edit: Roligast ever är när du skriver via taptalk! And The Darwin Award Goes To...
#27 - 3 mars 2012 13:07
Inte en enda app har du heller isåfall!

Helt meningslöst att ha en smartphone om du bara kan ringa och skicka sms på den :)

Eller kan det vara så att du faktiskt har ett ITunes konto men köper sakerna från mobilen vilket betyder att du ändå använder det hela tiden?

Smartaste syftingsfelet någonsin låter det som :D

Edit: Roligast ever är när du skriver via taptalk!

Edit2: såg grejen med Jailbrakad lur men jag har svårt att se att du Aldrig brukat ITunes..
#28 - 3 mars 2012 14:59
Tror du inte Majki menar iTunes-programmet? Det är ju trots allt det som suger så fett på Microsofts operativ. Själva appstoren kräver ju inte att man har iTunes installerat på datorn. Bara uppgraderingar av telefonens operativ, backup etc - tills iCloud nu äntligen befriade oss från det möget. (Fast iTunes-applikationen på en Mac är helt OK, faktiskt.)
#29 - 3 mars 2012 15:43
Nej jag har aldrig använt iTunes, jag synkade min telefon via iCloud med min brors telefon för att jag vägrade betala för Tapatalk, sen jailbreakar jag alltid, och laddar då ner via snow,

Fast app store har jag använt några gånger för spel till min son, men aldrig i datorn, har gjort samma sak med min iPad, bara för att jag inte alls diggar iTunes i Windows, däremot så har jag beställt en MacBook för att gå helt över till Apple och då lär det ju bli iTunes i datorn med :)

#30 - 3 mars 2012 15:57
[QUOTE=Majki01][COLOR=#333333]Har haft iPhone många år, aldrig använt iTunes, har det inte ens installerat.
[/COLOR]...
Nej jag har aldrig använt iTunes, jag synkade min telefon via iCloud med min brors telefon [COLOR=#3E3E3E]för att jag vägrade betala för Tapatalk[/COLOR][/QUOTE]
Var det inte jobbigt att synka mot iCloud innan det släpptes i höstas?

Sedan kan jag inte säga att jag är fan av Tapatalks affärsmodell men då är ju snarare valet att inte använda den än att sno den?

Iofs, iTunes låter ju upp till fem enheter använda programvaran så det där är ju en gråzon. Notera även detta, Kensa. Har ni flera iOS-enheter i hushållet kan ni synka applikationer ni köper till upp till fem auktoriserade enheter. Enligt licensvillkoren gäller detta endast för enheter som används av samma användare men det är ju orealistiskt att tro att det funkar så i verkligheten för folk som delar bostad.
#31 - 3 mars 2012 16:01
Jag har haft tapa sen appen släpptes, då köpte jag den, men då hade jag en 3a, och efter som jag aldrig synkade telen med iTunes innan iCloud kom så sparades inte mina köpta appar någon stans. Så när jag gick över till 4a så synkade jag den med en annan iPhone direkt, som ja hade mitt "acc" också.

Vem har sagt att jag synkade det innan höstas? Det är ingen "stöld" efter som den tillåter synken, dom gångerna man testat att synka över något som köps för bara en enhet så måste man endå logga in via app store och är då telefonen inte kopplad till samma gmail account så går det inte, men nu är ju både min min brors och min syster kopplade på samma accounte , det vill säga mitt då dom är omyndiga och jag är den enda som har visa kort, så nej, reglerna säger inte att samma person måste trycka på telen för att användningen av appen ska vara tillåten, "reglerna" säger att det ska va samma gmail "iTunes" account :)

#32 - 3 mars 2012 16:17
Kan man koppla appstore till gmail-konton nu? Det visste jag inte. Kör på med mitt gamla Apple-id som jag skaffade för att man "var tvungen".

Ja, din historia bekräftar väl ungefär det som sagts tidigare; iTunes på Windows suger så fett att man hellre undviker att använda det men att det nu med iCloud blivit mycket bättre.
#33 - 3 mars 2012 16:23
hawkse skrev:
Kan man koppla appstore till gmail-konton nu? Det visste jag inte. Kör på med mitt gamla Apple-id som jag skaffade för att man "var tvungen".

Ja, din historia bekräftar väl ungefär det som sagts tidigare; iTunes på Windows suger så fett att man hellre undviker att använda det men att det nu med iCloud blivit mycket bättre.

Det har alltid funkat felfritt, även utan ICloud. Jag har faktiskt inte upplevt något negativt alls.

G-mail har jag haft till iPhone 3G,3GS,4 och slutligen 4s. Bara för att visa hur länge det är det faktiskt funkat.
#34 - 3 mars 2012 16:31
Det blir nog en Android, en Korean, med 4G......

.
#35 - 3 mars 2012 16:39
Det har alltid funkat felfritt, även utan ICloud. Jag har faktiskt inte upplevt något negativt alls.

G-mail har jag haft till iPhone 3G,3GS,4 och slutligen 4s. Bara för att visa hur länge det är det faktiskt funkat.

Mitt Apple-id stammar från tiden före iPhone...
#36 - 3 mars 2012 16:40
Kensa skrev:
Det blir nog en Android, en Korean, med 4G......

Ja, det kan nog vara vettigt. 3G är ju mer eller mindre oanvändbart på de flesta ställen idag (iaf där jag rör mig) så 4G är nog bättre tills de hinner översälja det också.

Vilken Korean snackar vi om?
#37 - 3 mars 2012 17:10
Samsung Galaxy S2 LTE

födelen är just 4G som vi faktiskt har täckning för här med en operatör.

jag har ju ingen fast lina, utan surfar via mobilt bredband som ligger på
6-8Mbit/s (beroende på om det blåser åt rätt håll.....).

Med 4G kommer jag förmodligen upp till kanske 25-30 när jag parar ihop
telefonen med laptopen......gigantisk skillnad....

.
#38 - 3 mars 2012 17:19
Ericsson har just som först i välden demonstrerat 150 Mbit/sek med deras LTE lösning!!

Snygg jobbat alla mjukvaruingenjörer som fixat detta, nåja det är lite HW med i bilden också ;-)
#39 - 3 mars 2012 20:14
Ja med det behovet av mobilsurf så är ju valet enkelt. Teoretiska hastigheter är ju iofs mindre intressanta än verkliga men mycket sämre än dagens 3G-upplevelse lär det ju inte gå få med 4G initialt.
#40 - 3 mars 2012 21:26
hawkse skrev:
- iPhone för den som vill ha en fungerande, lättanvänd telefon där allt fungerar automagiskt utan ständigt teknikpillande

Freudian slip eller var det tänkt att stå så där?

Nu har jag gett upp om Sonims mjukvara - hårdvaran är oslagbar men skall man göra nåt mer avancerat än att ringa blir man gråhårig - och skaffat en andrioid, en IP 67 klassad Samsung. Går i alla fall att koppla upp den mot datorn utan att sitta i telefon med supporten i en timme, bara en sån sak...
#41 - 3 mars 2012 21:32
Bygert skrev:
Freudian slip eller var det tänkt att stå så där?

Automagiskt menar du? Det är en fin gammal term bland oss IT-nördar (och kanske annorstädes också, vad vet jag).
#42 - 3 mars 2012 21:55
hawkse skrev:
Automagiskt menar du? Det är en fin gammal term bland oss IT-nördar (och kanske annorstädes också, vad vet jag).

Kanske det, ser att det till och med finns på Wikipedia. Noterar också att det på Wikipedia står nåt i stil med att de som håller på med mekaniska system inte använder ordet automagiskt utan pratar om automatiska system eftersom de begriper vad de håller på med. Förmodligan alldeles sant.
#43 - 4 mars 2012 09:43
jag har en iphone4 som firmalur och en HTC som privatlur..

den telefon jag sitter och skriker åt är dessvärre iphonen.. den tillåter ingenting.. det är som att sitta och köra bil med körskolan.. så länge allt går rätt och riktigt till är det ingen som ingriper.. men om du nu skulle få för dig att koppla in hörlurar som inte är godkända av de satans utsugarna apple, ladda mobilen, försöka lyssna på radio eller något annat som det finns andra appar för så hjälpe dig gud..

om man är en person som redan har spotify, sitter på ett kontor med dina 4 olika iladdare för olika situationer, bryr dig om att synka saker med icloud (vad fan nu det är) och helt enkelt köper att du ska betala apple 4kr så fort du rör luren så för all del.. köp en iphone och bli nöjd..

själv skulle jag ta HTC'n varje dag i månaden just för att den varken rekommenderar eller tvingar mig att göra något..
#44 - 4 mars 2012 13:13
Bygert skrev:
de som håller på med mekaniska system inte använder ordet automagiskt utan pratar om automatiska system eftersom de begriper vad de håller på med

Det är nog snarare en fråga om att jargong skiljer sig mellan fält. "Automagisk" används om komplexa och/eller imponerande processer där mekanismen är dold för användaren. Programmeraren som programmerat Google's Self Driving Car skulle med fog kunna säga att bilen tar sig från A till B automagiskt, trots att han själv har full förståelse för hur det går till.
#45 - 9 mars 2012 11:36
Jag väljer bort Apple och deras produkter av principskäl. De valde att godkänna en app som skulle "bota" homosexuella. Det är helt vansinnigt. Den togs senare bort efter att Apple fick stark kritik.
Sen så ställer de i mina ögon absurda krav på tidningar och andra medier som vill publicera nyheter och liknande i Apples produkter. De får inte visa bilder eller skriva om saker som sex, våld, vapen, religiös kritik eller annat som kan upplevas som stötande. Denna formen av intrång på den yttrandefrihet som finns och att tidningar (tex DN, SvD, Aftonbladet etc) blir i stort sett tvingade att utföra självcensur för att publicera nyheter överhuvudtaget på någon av Apples handhållna produkter tycker jag är vidrigt.
#46 - 10 mars 2012 06:55
Azur skrev:
Det är nog snarare en fråga om att jargong skiljer sig mellan fält. "Automagisk" används om komplexa och/eller imponerande processer där mekanismen är dold för användaren. Programmeraren som programmerat Google's Self Driving Car skulle med fog kunna säga att bilen tar sig från A till B automagiskt, trots att han själv har full förståelse för hur det går till.

Dessutom med en stor nypa ironi. Så klart ingen tror det är magiskt, hehe. Det låter mer som naturläkemedelreklam.
#47 - 10 mars 2012 06:56
Jag väljer bort Apple och deras produkter av principskäl. De valde att godkänna en app som skulle "bota" homosexuella. Det är helt vansinnigt. Den togs senare bort efter att Apple fick stark kritik.

Sen så ställer de i mina ögon absurda krav på tidningar och andra medier som vill publicera nyheter och liknande i Apples produkter. De får inte visa bilder eller skriva om saker som sex, våld, vapen, religiös kritik eller annat som kan upplevas som stötande. Denna formen av intrång på den yttrandefrihet som finns och att tidningar (tex DN, SvD, Aftonbladet etc) blir i stort sett tvingade att utföra självcensur för att publicera nyheter överhuvudtaget på någon av Apples handhållna produkter tycker jag är vidrigt.

Jag fick igår möjligheten att välja då jag byter jobb och känner att jag valde rätt efter att ha läst detta bra inlägg, jag tog Android.
#48 - 13 mars 2012 15:20

Har inte hört om den där appen, men det låter riktigt knasigt. Däremot att tidningar måste censurera sina nyheter tvivlar jag starkt på, har du källa på det? Innehållet i en nyhetsapp är knappast något Apple censurerar.
#49 - 13 mars 2012 21:15
libstick skrev:
Har inte hört om den där appen, men det låter riktigt knasigt. Däremot att tidningar måste censurera sina nyheter tvivlar jag starkt på, har du källa på det? Innehållet i en nyhetsapp är knappast något Apple censurerar.

Bara att du googlar lite så hittar du massvis med information.
#50 - 15 mars 2012 13:21
Har du nån länk, jag hittar inget om censurerade nyheter...? Förstår inte ens hur det skulle vara fysiskt möjligt - kolla igenom alla nyheter som skrivs? :)

Däremot läste jag om att de inte godkänt vissa appar som bryter mot deras etiska regler (porr-appar och såna med t.ex. rasism).
#51 - 15 mars 2012 14:10
vad Apple gör är att dom tvingar media att hålla sig inom vissa givna ramar, dvs man får inte i sin app
skriva vad som helst, ex så får aftonbladet på sin hemsida och sin papperstidning skriva vad dom vill
(nåja, så länge de inte bryter mot svensk lag), men på deras app så måste dom hålla sig vissa ramar.

ex så kan aftonbladet, om dom nu vill, lägga upp hur mycket porr de vill på sin pappers och nätdel de vill.

det får de inte i sin app.

...

hur som haver, det blidde en droid för min del, en liten SONY maskin.

har fortfarande lite insiderinformation från det bolaget, snackade med lite pojkar och flickor
och fick fram vilket team som hade utvecklat den, och när jag hade dom namnen framför
mig så blev valet ganska enkelt.

.
#52 - 16 mars 2012 11:53
Okej, ja, jag antar att du menar rent "ideologiskt", att det är fel att Apple väljer den inställningen för sina appar.
Inte så troligt att en nyhetstidning kommer lägga in saker som inte är tillåtna i sitt nyhetsflöde.
Själv tycker jag det är bra med en "ren" appstore, alltså med inte så mycket skräp - som porr-appar. Det är lite dubbelt eftersom det ju är bra med yttrandefrihet under ansvar, men i det här fallet är det bara skönt att slippa.

Intressant med "teamet", vill du utveckla det? Jag fattade nog inte riktigt, men det lät spännande. :D
#53 - 16 mars 2012 12:07
Det finns inga porrappar på market :)

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
#54 - 16 mars 2012 12:17
market, eller google play som det heter nu, är jäkligt rent det med
#55 - 16 mars 2012 13:16
Kensa skrev:
vad Apple gör är att dom tvingar media att hålla sig inom vissa givna ramar, dvs man får inte i sin app

skriva vad som helst, ex så får aftonbladet på sin hemsida och sin papperstidning skriva vad dom vill

(nåja, så länge de inte bryter mot svensk lag), men på deras app så måste dom hålla sig vissa ramar.

ex så kan aftonbladet, om dom nu vill, lägga upp hur mycket porr de vill på sin pappers och nätdel de vill.

det får de inte i sin app.

...

hur som haver, det blidde en droid för min del, en liten SONY maskin.

har fortfarande lite insiderinformation från det bolaget, snackade med lite pojkar och flickor

och fick fram vilket team som hade utvecklat den, och när jag hade dom namnen framför

mig så blev valet ganska enkelt.

.

Blev det en Sony xperia S eller?
#56 - 16 mars 2012 13:21
Blev det en Sony xperia S eller?

japp.

mjukvaran sket jag i när jag väl bestämde mig för en droid, enligt principen att det är
samma krafs i alla maskiner, ungefär som Microsoft Outlook är ju likadan i en HP som i en
DELL laptop.....

så det hela kom ner till hårdvaran, och eftersom jag har lite känningar inom SONY Mobile, så fick jag tag i
den gäng som har lett utvecklingen av den, och de personerna har jag väldigt stort förtroende för.

än så länge är jag skitnöjd med den, bortsett från att den är inte helt platt på baksidan, lite rundad är den.
ligger med andra ord bra i handen, men skvalpar lite när den ligger på bordet.

j-a bra kamera......

.
#57 - 16 mars 2012 17:04
Kensa skrev:
japp.

mjukvaran sket jag i när jag väl bestämde mig för en droid, enligt principen att det är

samma krafs i alla maskiner, ungefär som Microsoft Outlook är ju likadan i en HP som i en

DELL laptop.....

så det hela kom ner till hårdvaran, och eftersom jag har lite känningar inom SONY Mobile, så fick jag tag i

den gäng som har lett utvecklingen av den, och de personerna har jag väldigt stort förtroende för.

än så länge är jag skitnöjd med den, bortsett från att den är inte helt platt på baksidan, lite rundad är den.

ligger med andra ord bra i handen, men skvalpar lite när den ligger på bordet.

j-a bra kamera......

.

Förstår har den själv i svart :P Älskar den förutom att touchpanelen längst ner inte fungerar ordentligt. Min är seg och ibland måste man trycka hårt och så missar den ibland. Är tydligen ett problem den telefonen har om man googlar lite.

Sedan är batteriet helt kass. Har knappt använt telefonen idag bara några samtal och så och har bara 40% batteri kvar min HTC sensation XL har 82% kvar och då har jag pratat i telefon i 2 timmar surfat och lite annat smått och gått. Så batteriet är värdelöst. får se om det blir bättre efter några laddningar :)
#58 - 20 mars 2012 13:38
Hoppas det inte för off topic, men det är åtmistone en mobiltråd här, så...
Nån som vet om man kan klämma in en Nokia N8 i ett Iphone-fodral? De verkar ha nästan exakt samma mått? (Jag hittar dock inga bra artiklar med måtten nu, konstigt nog)
Fodralet jag hittat är tänkt som present och det är ett sånt man viker upp som en kalender.
Det var denna jag hittade via group on men det är tidsbegränsat och när det är så osäkert är det bara dumt att slänga pengarna i sjön...
#59 - 20 mars 2012 14:01
kommer nog inte stämma med hålet för kameran. hade n8 innan. det är inte samma form på dom alls. kamera delen sticker ut på baksidan rätt markan dessutom så det kommer nog inte bli toppen tror jag
#60 - 20 mars 2012 14:04
Dodat skrev:
Det finns inga porrappar på market :)

Ah ok, jag har bara inte så bra koll på Android market, men då vet jag. :)
#61 - 20 mars 2012 14:08
porr o porr-appar. definera porr-appar. finns ju en del snusk såklart. med det gör det väl på app-store med. bara för att det är porr behvöer det väl nte vara dåliga appar? eller?

https://play.google.com/store/search?q=porn&c=apps
#62 - 20 mars 2012 14:08
hannesc skrev:
kommer nog inte stämma med hålet för kameran. hade n8 innan. det är inte samma form på dom alls. kamera delen sticker ut på baksidan rätt markan dessutom så det kommer nog inte bli toppen tror jag

Ok, tack, ingen idé att chansa och köpa grisen i säcken då.
#63 - 20 mars 2012 14:10
hannesc skrev:
porr o porr-appar. definera porr-appar. finns ju en del snusk såklart. med det gör det väl på app-store med. bara för att det är porr behvöer det väl nte vara dåliga appar? eller?

https://play.google.com/store/search?q=porn&c=apps

Jag är inte heller moralist på så vis. ;) Enda jobbiga kan vara att det blir för mycket sånt och därmed svårt att hitta annat, men tror de har rätt bra ordning på både App Store och Google Play då.
#64 - 20 mars 2012 14:11
aa de har bra koll på det numera :)

Annons