Ändrat beteende på diskusar

#1 - 19 april 2004 16:16
Hej,

Bakgrund;

Har 5 bruna diskus som jag haft sen mitten av december och de har växt från ca 5-6 cm till 9-13 cm sen dess. Jag har kunnat handmata och de har alltid kommit fram så fort jag gått nära akvariumet. Jag har nu varit borta under helgen som var och kom hem med 3 blue diamond 7-9 cm. Jag gjorde ett 30 procentigt vattenbyte och började sen koppa in de nya diskusarna. Några timmar efter att jag släppt i de nya invånarna tände jag lyset och samtliga diskusar had gömt sig bakom rötterna. Provade efter en stund att mata dom, men så fort jag kom in i rummet så gömde samtliga sig igen. Efter ett tag upptäckte jag lite sår på den största(inte mycket, men tydligt). Efter att betraktat ett tag till så började några att jaga varandra i en våldsam fart som jag aldrig sett tidigare. Frågade resten av familjen(som matat under tiden jag varit borta) om dom sett något konstigt tidigare och jag fick då veta att dom periodvis jagat varandra ordentligt. Idag, dagen efter alltså, så är dom fortfarande skygga och gömmer sig så fort dom ser rörelse, och jag har sett en tjur-rusning till idag.(inte vanligt kiv alltså) Mixen, som dom tidigare har kastat sig över äter dom väldigt försiktigt av.

Nån som vet vad detta beteende kan bero på.... Kan de största börja bli könsmogna, och det är därför de ändrat beteende? Kan de blivit skrämda av något? Andra teorier?

(Vattenvärdena är oförändrade sen månader)

/C
#2 - 19 april 2004 16:55
<b>Tjenare</b>

jag har inga diskusar själv men ska skaffa vad jag har läst mig till så mobbar diskusarna varandra om man inte köper en grupp på en gång så de nya du har kanse blir mobade[:-39] men om det var så tidigare så är det nog inte det som är felet

Annons