Hej!
Jag undrar om KH-värdet är ett värde som kan pendla i akvariet? Anledningen till att jag undrar är att jag inte vet om jag antingen ska göra ett KH-test i zoo-butik eller om jag ska köpa så att jag kan testa både en och flera tester hemma.
JohannaMaria skrev:Hej!
Jag undrar om KH-värdet är ett värde som kan pendla i akvariet? Anledningen till att jag undrar är att jag inte vet om jag antingen ska göra ett KH-test i zoo-butik eller om jag ska köpa så att jag kan testa både en och flera tester hemma.
Tropfrog skrev:Filterbakterierna äter bikarbonat.
Tropfrog skrev:Ju lägre kh, ju mer fisk, ju färre vattenbyten, ju längre tid desto lägre kh.
Tropfrog skrev:I normalbelastade akvarium där man byter vatten regelbundet påverkas inte kh nämvärt. Men i välbelastade koidammar går det åt säckvis.
MVH
Magnus
Kramfors skrev:Bikarbonat.
Filterbakterierna förbrukar karbonater vid oxideringen av ammonium/nitrit.
JohannaMaria skrev:Så det finns karbonat i akvariet..? Kan man tillsätta bikarbonat? Förändrar det något värde?
MalawiAnna skrev:Lånar tråden lite... Hoppas det är ok..
Jag har ett ganska högt Kh-värde i mitt akvarium. Kan jag göra något för att sänka det?
Tillsätter bikarbonat och har ett pH-värde på ca 8,0-8,5.
MalawiAnna skrev:Tack för svaren, men eftersom jag har malawiciklider som kräver ett högre pH kan jag inte sluta dosera bikarbonat.
Kramfors skrev:Kalciumklorid= vägsalt om någon undrar.
Om du har lågt kH och pH och kompenserar detta med (Natrium-)bikarbonat riskerar du kalkbrist i akvariet, Fiskarna mår sämre, filtret funkar sämre, det kan uppstå riktigt allvarliga situationer.
Daniel_N skrev:Står ju att alkaniteten är 0, då är alltså KH 0 också eller?
morphriz skrev:När du höjer pH finns mindre H+ joner i vattnet. Då finns det färre H+ joner över som kan binda sig vid ammoniak, NH3, och bilda ammoniumjoner, NH4+.
Detta medför mer fritt ammoniak i vattnet vilket enligt de flesta, men inte alla, är farligare för fiskarna. Tänktet är att laddade joner har svårare att gå in i fiskens blodomlopp via gälarna.
mvh Mattias
Lasse: Hänger du här nuförtiden? Sötvattens experiment på G? :)
Lasse skrev:Nädå men crossover är alltid nyttigt. Fast det har ryckt lite i tarmarna vad gäller lowtech växtkar.