Ändrar färg

#1 - 17 juni 2004 09:20
SYNODONTIS EUPTERUS
innhandlade ett par (en hona & en hane)
av dessa vackra malar .
i afären såg dom presis så vackra ut som på länken nedan.
men när jag släppte i dom i mitt 960 liters akvarium blev dom alldeles mörka nästan svarta min fråga är om detta kann ha med tempraturen på vattnet att göra jag har 27 Grader i akvariumet
PH 7,0

http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/synodontis_eupterus.htm
#2 - 17 juni 2004 10:10
Kan vara att dom är nya och har stort utrymme,du kanske har lite högt ph värde men jag tror inte de är någon fara de är tåliga rackare.
#3 - 17 juni 2004 10:13
Hittade den 22-26grader ph 6-7,5 vad har du för rening och cirkulation.
#4 - 17 juni 2004 10:50
har hänt mig också med kampfiskar, men de återhämtade sig snart. Kan det inte bara ha att göra med att det är en ny omgivning, samt att de kanske blev jagade mm?

Mvh Malawi´n
#5 - 17 juni 2004 12:01
Akvarium 960L Akwalux välvdruta välvd möbel med alleminium rör Bok.
Amazonas bakgrund från Back to nature fyld med bio trassel som filter
pumpar 3 st en på 1300L en på 1000L & en på 700L

fiskar 14 Botia Clown
10 Botia packistan yoyo
4 Botia polkadott
3 Botia Modesta
MM

malarna har jag hafft 2veckor nu dom ser utt att trivass äter gör dom
och värkar vara snälla mot alla andra fiskar jag har inga bråk i mellan några fiskar i akvariumet .
lite bus fins ju .annars lungt.
#6 - 17 juni 2004 12:28
Hej

Sa de i affären hur man ser könsskillnad på dem? Jag har två eupterus, varav den ena är väldigt rund om magen, lite mindre, och inte har lika långa vimplar som den stora. Har i och för sig läst att honor av synodontis ska vara större än hanar, den mindre är köpt i samma affär, men vid ett senare tillfälle, så den hade inte vuxit lika bra i affären. Nå´n som vet om de går att odla?

Min stora är också rätt mörk, mörkt bronsfärgad med svarta fläckar, medan den mindre är ljusare.

MVH Micke
#7 - 18 juni 2004 05:50
köppte mina på tropakvariefiskimport i Göteborg honan är betydligt större en hanen .
vad jag har hört så ska det inte vara några problem att få dom att leka en tempratur sänkning vid ett större vattenbyte .
men detta är som sackt bara vad jag hört vi får se vad som händer ska bli intresant att se om dom kommer i lek.:-)
#8 - 18 juni 2004 08:36
Jag har en spotted sail fin pleco och den ändrar färg flera gånger om dagen, beroende på om det är ljust eller mörkt. jag frågade i sjuraffären om han var sjuk, men de sa att det var normalt, ett slags kamouflage.
#9 - 18 juni 2004 09:51
Hej

Jag köpte mina som mycket små, på Femmans Zoo, under namnet Synodontis nigriventris, vilket ju var fel. Men jag såg med en gång att det inte var det. Min stora har aldrig blivit så rund om magen som min mindre är nu, vilket gör att jag tror att det är en hane och en hona. Synodontis kan ju tyvärr vara rätt aggressiva mot varandra, och mot andra malar. Nå´n som vet om de är yngelvårdande?

Här är två, inte särskilt bra, bilder på min största:

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=149553#
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=149566#

MVH Micke

Annons