ändra vattenvärdet

#1 - 26 januari 2007 14:31
hur kan jag göra mitt akvarievatten surare? och även kanske lite mjukare?
#2 - 26 januari 2007 14:58
Ph...

... kan du sänka genom rötter, alkottar, bok eller eklöv... En del kokar löv och kottar först för att de inte ska innehålla nått skräp... Rötterna köper man ju på Zoo, men många lägger dem också i blöt för att de ska färga ur... Jag tycker det blir snyggt med lite tevatten... ;)

Janne på Södermalm Akvarieaffär sa 50 alkottar till 250 L så går PH från 8 till 6,7 men så lågt ville jag inte ligga så jag hade i ca 10 st och ligger på ca 7,5... Då har jag 2 små trärötter också... :p
#3 - 26 januari 2007 15:23
Färgar alkottar vattnet?
Guest
#4 - 1 februari 2007 20:44
Katharina skrev:
... kan du sänka genom rötter, alkottar, bok eller eklöv... En del kokar löv och kottar först för att de inte ska innehålla nått skräp... Rötterna köper man ju på Zoo, men många lägger dem också i blöt för att de ska färga ur... Jag tycker det blir snyggt med lite tevatten... ;)

Janne på Södermalm Akvarieaffär sa 50 alkottar till 250 L så går PH från 8 till 6,7 men så lågt ville jag inte ligga så jag hade i ca 10 st och ligger på ca 7,5... Då har jag 2 små trärötter också... :p

men ett väl inkört akvarium brukar väl ligga runt 7 eller under om man inte har något som gör vattnet hårt vill säga
#5 - 1 februari 2007 20:51
Hur ska jag göra för att mina sniglars skal inte ska bli dåligt?? :confused: Har inte mätt ph,men har 3 rötter i akvariet..hjälper det? Hjälp!:(
#6 - 1 februari 2007 20:54
Inte väl inkört...

Lutt skrev:
men ett väl inkört akvarium brukar väl ligga runt 7 eller under om man inte har något som gör vattnet hårt vill säga

Startade det i november... eller rättare sagt ett 115 L i nov och flyttade allt inkl det mesta av vattnet till 250 L på juldagen... Har inte någon PH test själv så jag kan inte tala om exakt vad jag ligger på idag... Hamnar jag under får jag väl ta ut dem... Vill ligga på lite drygt 7... ;)

Förresten har jag sjösten också, men det kanske bara kan göra vattnet hårdare... Är så attans dålig på det här med vattenkemi... [:o]

Piscator: Ja, kottarna färgar vattnet rejält... mer än löv och rötter... Det var därför jag plockade ut också, lite färgat får det gärna var men inte för mycket... ;)
#7 - 5 februari 2007 16:18
saltbiff skrev:
Hur ska jag göra för att mina sniglars skal inte ska bli dåligt?? :confused: Har inte mätt ph,men har 3 rötter i akvariet..hjälper det? Hjälp!:(

Du ska inte försöka göra ditt vatten mjukare och sänka pH, om du vill att sniglarna ska må bra.

pH till sniglar bör ligga övar 7.0.

För att stärka deras skal kan du hälla krossat snäckskal för burfåglar i akvariet eller sänka ned ett sk. sepiaskal. Sniglarna gnager sedan på skalen och använder för att bygga sina egna.

Om du använder krossat snäckskal, så är det lämpligt att skölja skalen under rinnande vatten innan de tillsätts akvariet, annars blir vattnet mycket grumligt ett tag.

MVH/Anita

Annons