Ändra vattenvärden?

#1 - 16 september 2008 12:08
:confused:Hur gör man för att ändra pH och KH värdena.
I mitt kar har jag pH 7,2 och KH 10 och det är väl inte bra värden för malawisar? Har även Ancistrus i karet.
#2 - 16 september 2008 12:11
e-k skrev:

I mitt kar har jag pH 7,2 och KH 10 och det är väl inte bra värden för malawisar? Har även Ancistrus i karet.

Kalksten höjer ph något.
Guest
#3 - 16 september 2008 12:16
e-k skrev:

Vad har du i kranen då?
#4 - 16 september 2008 12:26
Anettejt skrev:
Vad har du i kranen då?

Vatten dummer, muahaha!! [B)][:o]:D
#5 - 16 september 2008 12:32
Vet inte om det är detta som gäller fortfarande..

Grundfakta Sörmoverket 2003.
Typ av vattentäkt: Grundvatten med ytvatteninfiltration (konstgjord infiltration)
Antal personer anslutna: 60 000 i Karlstad och ca 12 000 i Hammarö
Produktion 2003: 8 050 498 m3
Kapacitet: 9 500 000 m3 per år
Använda kemikalier: Natronlut, koldioxid, släckt kalk
Dricksvattnets pH-värde 8,2 (2003-08-11)
Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH (2003-08-11)
#6 - 16 september 2008 14:53
Anettejt skrev:
Vad har du i kranen då?

pH 6,4 kH 3
Har egen brunn.
#7 - 16 september 2008 15:54
Jag har lärt mig:
Tillsätt bikarbonat vid nästa vattenbyte (obs! endast i samband med vattenbyte). 30 gram bikarbonat per 100 liter akvarievatten kan vara lagom. Skulle du råka hälla i lite för mycket, är ingen skada skedd - det går i princip inte att överdosera. Bikarbonatet höjer också KH (vattnets buffringsförmåga).

Förresten - 30 gram per liter bytt akvarievatten (inte 30 gr baserat på akvariets volym).
#8 - 16 september 2008 17:02
Vilka värden ska jag sträva efter?
#9 - 16 september 2008 19:13
e-k skrev:
Vilka värden ska jag sträva efter?

Malawi gillar ett PH på upp till 8.5 - så någonstans på drygt 8 är eftersträvansvärt. Jag ligger själv på den nivån.

Ett KH skall ligga på minst 4 för att vattnet skall anses vara stabilt.

Här följer en tråd på ämnet: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88

Sedan en annan - bläddra ner till Kjell Fohrmans inlägg (nr 10 i nedan tråd)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121870&highlight=KH-v%E4rde
#10 - 17 september 2008 17:05
Om jag förstått detta rätt så ska jag höja pH med bikarbonat vid vattenbyte och då sänks kH automatiskt?
Vad beror det på att kH i kranen är 3, men i karet 10? Ph felar ju inte så mycket.
#11 - 17 september 2008 19:22
e-k skrev:
Om jag förstått detta rätt så ska jag höja pH med bikarbonat vid vattenbyte och då sänks kH automatiskt?

Vad beror det på att kH i kranen är 3, men i karet 10? Ph felar ju inte så mycket.

Nej, KH skall gå upp vid tillsättandet av bikarbonat. Om jag själv fattat rätt så innebär ett högt KH att vattnet har en bättre buffringsförmåga (vilket är vad man vill).

Jag citerar också nedan text från "Ciklidboken":

"I akvarier där man matar mycket (p.g.a. mycket fisk) skall man absolut inte ha för mjukt vatten. Annars kan de viktiga nitrifikationsbakterierna råka ut för karbonatbrist, med ansamling av ammonium som följd. I dessa fall måste man anpassa fisken till ett lite högre PH för att kunna ha ett tillräckligt högt KH-värde och kunna ha ett tillräckligt bra bakteriologiskt filter"
#12 - 19 september 2008 17:19
Hogan1 skrev:
Nej, KH skall gå upp vid tillsättandet av bikarbonat. Om jag själv fattat rätt så innebär ett högt KH att vattnet har en bättre buffringsförmåga (vilket är vad man vill).

Jag citerar också nedan text från "Ciklidboken":

"I akvarier där man matar mycket (p.g.a. mycket fisk) skall man absolut inte ha för mjukt vatten. Annars kan de viktiga nitrifikationsbakterierna råka ut för karbonatbrist, med ansamling av ammonium som följd. I dessa fall måste man anpassa fisken till ett lite högre PH för att kunna ha ett tillräckligt högt KH-värde och kunna ha ett tillräckligt bra bakteriologiskt filter"

Jag har redan högt kH, det är endast pH som behöver höjas (tror jag).
#13 - 19 september 2008 17:54
Det gör inget om KH går upp lite mer. Testa dig fram. Byt lite vatten och häll i bikarbonat och kolla av dina värden när PH är OK.
#14 - 20 september 2008 10:52
Ok ska göra det.

Annons