Husmöss i ett stort akvarium, inredd med massor av grenar, kartonger, stenar och annat kul att sätta tänderna i. Sen kan man ha botten täckt med miljöströ eller kattsand ( nå´t som inte dammar) + hus att bygga bo i. Lite rep och dylikt att klättra i och lite grenar ( helst från fruktträd eller vide, renskrubbade) att tugga på. Gärna ett motionshjul oxå, men helst en som bara är upphängd på ena sidan, så mössen inte klämmer varann, de springer gärna i flock! Gärna lite hushållspapper att bädda med.
Endast honor rekommenderas, hanarna luktar ganska starkt. Dessutom blir det gärna slagsmål om man har flera hanar. Honorna verkar samsas bra. Man ska ha flera stycken och de är väldigt roliga att titta på.
Jag byggde ett lock av trälister och kraftigt, tätt metallnät i 2 lager med några cm luft emellan till mitt gamla, läckande 215-liters akvarium. Sen satte jag piano-gångjärn i mitten av den, så att halva locket kunde öppnas för städning, matning o dyl. Då kom inte mina 6 katter åt mössen. Men mössen retades gärna med katterna genom att klättra på insidan av det inre nätet, ibland försökte de rycka åt sig lite katthår genom trådmaskorna, de tänkte väl ha det till att fodra boet med...
Det är väldigt roliga djur att titta på!
Ge dem inte för fet mat bara, de lever längre på mager kost. Ost och nötter ska de bara ha till godis ibland. Färsk majs, morötter, gurka och äpple brukar gillas skarpt. Lite knäckebröd och osötade skorpor gillar de oxå. Muspellets som grundkost rekommenderas. Lite kött ibland, men inte för kryddat!
Min äldsta mus blev 3 år och 8 månader, medelåldern lär ligga på 18 månader.
Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.