Ändra till svart bakgrund??? smakråd =)

#1 - 11 februari 2011 13:32
Känns lite konstigt att nästan posta samma fråga..men vill bara ha snabbt råd inför helgens arbete med akvariet..

Funderar på att ta bort min planch-bakgrund , och sätta dit en svart plast sopsäck??

Vad tycker ni?? Fäster en svart sopsäck bättre om man blöter ner den och fäster på utsidan? eller ska man bara tejpa den.
Såhär ser det ut nu ...

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838229&a=3
#2 - 11 februari 2011 13:38
Jag skulle bytt till svart... vet dock inte hur man bäst fäster den.
#3 - 11 februari 2011 14:03
Personligen älskar jag svarta bakgrunder, tycker det tillför en härligt dunkel mystik. Vet dock inget om sopsäckar men svart solfilm är enkelt och blir jämnt och bra.
#4 - 11 februari 2011 14:09
Personligen älskar jag svarta bakgrunder, tycker det tillför en härligt dunkel mystik. Vet dock inget om sopsäckar men svart solfilm är enkelt och blir jämnt och bra.

Solfilm...hmm, men är inte det någonting man limmar fast? Vart hittar man sådana? Jag tänker på sån där solfilm man har på bilrutorna...eller heter det nåt annat, hahaha.
#5 - 11 februari 2011 18:13
Till mina har jag baksidan på fotoplancher, de är ju ofta svarta
#6 - 11 februari 2011 18:17
solfilm finns på biltema. blir skitsnyggt.
#7 - 11 februari 2011 18:21
"Solskyddsfilm"eller "solskyddsduk" av lite olika slag... från t.ex. Biltema. http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=solfilm

Finns även avtagbara, återanvändningsbara, så det är mindre pill att ångra sig...

(hannesc var snabbare ser jag ... :) )
#8 - 11 februari 2011 18:32
I'M LIGHTNING FAST!!!!

obs. 4 glas vin
#9 - 11 februari 2011 19:16
Ja, det finns solfilm man bara klibbar fast med vatten och går ta bort skitlätt.
#10 - 11 februari 2011 19:26
Har haft både solskyddsfilm (återanvändningsbar) och sopsäck och har varit lika nöjd med båda. Beror lite på vad man vill ha.. Filmen ger en mer "spegel/reflekterande" yta medan en sopsäck som man skrynklar hårt och sedan tejpar fast ger lite struktur åt det klippiga hållet.
Väljer du film så välj som sagt den återanvändningsbara sorten!
#11 - 11 februari 2011 20:06
[QUOTE=Ason;1496865
Finns även avtagbara, återanvändningsbara, så det är mindre pill att ångra sig... )[/QUOTE]

Den är både billig och bra.

Några små "moduler" eller platta stenar mot den svarta ytan är min favorit :D
#12 - 12 februari 2011 22:26
Ja, då blir det solfilm =) , men ska testa först med svart sopsäck tror jag, och titta hur det blir.

Sen när vi ändå är här, så skulle jag vilja ha lite tips och råd, på min placering av växter och dyligt...Jag har nu hängt upp min redmoor. Men kunde inte ha den i mitten av karet, den lutade så mycket ner på ena sidan. så jag fick ta hjälp av kanten på grottan. Och grottan köpte jag, för jag tyckte inte att jag kunde göra nåt eget stort... som malen behöver...så länge han är kvar.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2874383
#13 - 12 februari 2011 22:43
Jag tycker det ser trevligt ut, det enda jag saknar är någon växt som kan dölja filterbehållaren något. Kanske lite Valle eller liknande framför?
#14 - 12 februari 2011 22:56
ansjo skrev:
Jag tycker det ser trevligt ut, det enda jag saknar är någon växt som kan dölja filterbehållaren något. Kanske lite Valle eller liknande framför?

Tack, ja, bilden blev ljus såg jag, färgerna är ju starkare i verkligheten =)

Jag rensade lite vallisneria idag för att dom var långa och sen har jag bara 41 djup i akvariet, så när vallisnerian blir tillräckligt lång, så vänder den sig och åker in mot insuget...men visst, man behöver ju inte ha just dom som ska stå framför, så långa =)

Vad händer med vattnet och kemin i karet när man har mycket växter? Ju mer ju bättre, så är det väl.

Sen undrar jag, jag har ju sett filmer så finns det ju dom som har akvarium med jättemycket växter på botten och överallt, som är jättefint, men hur rengör dom ett sånt?? Eller har dom ett sånt pass stort filter så dom inte behöver rengöra...botten...eller om jag inte misstar mig så tar växterna upp skiten....
#15 - 12 februari 2011 23:06
Jag hade ett 960 med myyyycket växter, och jag lade ca 4-5 timmar i veckan på det vid rensning och vattenbyte. Det finns liksom inga genvägar utan ska man ha det snyggt är det tiden man får offra:)!
Ett kar med bra växtlighet får i mina ögon ofta mindre problem, både med sjukdomar och andra tråkigheter...
#16 - 12 februari 2011 23:27
ansjo skrev:
Jag hade ett 960 med myyyycket växter, och jag lade ca 4-5 timmar i veckan på det vid rensning och vattenbyte. Det finns liksom inga genvägar utan ska man ha det snyggt är det tiden man får offra:)!

Ett kar med bra växtlighet får i mina ögon ofta mindre problem, både med sjukdomar och andra tråkigheter...

Okej, då är det bara det, vattenbyten, och rensning, du rörde inte botten alltså. (med hävert eller så).
Ja, jag har tidigare haft lite "möbleringsångest" och hur jag skulle placera saker, och tyckte att det såg konstigt ut i mitt kar, men sen jag börjat köpa växter, så blir det bara finare och finare...och det ger verkligen färg och liv i akvariet. =)
#17 - 12 februari 2011 23:38
Jodå, eftersom jag kör bottenfilter blir det en del bös i botten, och har man då tätt planterat så blev det inte mindre som behövdes slamsugas:p. En slang med avskuren PET-flaska i änden är perfekt till detta ändamål:).
Växter gör mycket, och har man ännu mer växter än vad man tror är max, brukar det bli än snyggare i karet:D!
#18 - 12 februari 2011 23:43
Svart tycker jag du ska köra på :)! Jag gillart! Snyggt akvarie för övrigt! (Y)
#19 - 13 februari 2011 21:17
ansjo skrev:
Jodå, eftersom jag kör bottenfilter blir det en del bös i botten, och har man då tätt planterat så blev det inte mindre som behövdes slamsugas:p. En slang med avskuren PET-flaska i änden är perfekt till detta ändamål:).

Växter gör mycket, och har man ännu mer växter än vad man tror är max, brukar det bli än snyggare i karet:D!

Ja, jag tänkte på dom som har "gräsmatta" i sina akvarium... =) där rör man väl inte botten.. =) Ja, växter gör väldigt mycket...
Jag placerade lite valle nu framsidan av pumpen, blev snyggt och bra, tack =) . Och sen är det ju som du säger, tid, och att klippa dom där är ju inte så svårt.

Ju mer växter man har, ju mindre ser akvariet ut tycker jag..inte undra på att man nu börjar fundera på större, sen tycker jag att det ser trängre ut för fiskarna, men dom trivs ju bättre m mycket växter...men det är väl typiskt att människan ser det genom sina egna ögon.. =)
#20 - 13 februari 2011 21:21
Så är det många gånger.
Jag hade ett Rio 240 för ett par år sedan som jag körde med co2 och dubbal ramp så det var 4 rör och det var jättesvårt att plantera i det karet. Juwel har bra mått, men är lite för grunda då jag gärna vill ha mer djup i karet så det går att plantera på ett vettigt vis.
Så jag skulle tippa på att du snart har ett till kar på gång, kanske ett 540 som har väldigt trevliga mått:D!
Bilagor:
#21 - 13 februari 2011 21:41
ansjo skrev:
Så är det många gånger.

Jag hade ett Rio 240 för ett par år sedan som jag körde med co2 och dubbal ramp så det var 4 rör och det var jättesvårt att plantera i det karet. Juwel har bra mått, men är lite för grunda då jag gärna vill ha mer djup i karet så det går att plantera på ett vettigt vis.

Så jag skulle tippa på att du snart har ett till kar på gång, kanske ett 540 som har väldigt trevliga mått:D!

HA! Då är det inte bara jag!!*ler* Jag har tyckt det har varit skitsvårt att inreda i detta kar!!Har äntligen fått till det efter ca 1,5 år typ, höll på att ge upp...! Ja, jag har ju tänkt på det här med måtten, har skrivit i en annan tråd tro jag om det..om jag skulle ha
L:150 dj: 50 hö 60... eller 150 60 60, men första dilemmat jag jobbar med är att jag vill helst inte köpa ett begagnat...med så många liter...där går gränsen för vilka jag "litar" på och det värsta av allt, om JAG verkligen tittat ORDENTLIGT på akvariet och det ändå går sönder vems fel är det då...jo mitt...hur bra mår man då...och det andra är, håller verkligen golvet...???...Men visst, behöver ju inte hända..men att leva med tänk om känslan... =) Men vi får se, måste kolla upp kartonger..och mäta ut. Så vi får se 9.500 är mycket pengar...för ett nytt....
#22 - 13 februari 2011 21:50
Aha, det var du som hade den tråden:).
Kanske du skulle ta och beställa ett nytt kar, Akvarielagret har grymt bra priser på måttbeställda akvarium! Så får du precis vad du vill ha. Tänk bara på tillbehören, har du en standardlängd på karet på tex 125 cm, är det lättare och billigare att få tag på både ljusramp och möbel/ställning:).
Jag har precis själv beställt ett kar med måtten 125x55x40, så nog ska det vara bra djup på det karet:D!
#23 - 13 februari 2011 22:09
ansjo skrev:
Aha, det var du som hade den tråden:).

Kanske du skulle ta och beställa ett nytt kar, Akvarielagret har grymt bra priser på måttbeställda akvarium! Så får du precis vad du vill ha. Tänk bara på tillbehören, har du en standardlängd på karet på tex 125 cm, är det lättare och billigare att få tag på både ljusramp och möbel/ställning:).

Jag har precis själv beställt ett kar med måtten 125x55x40, så nog ska det vara bra djup på det karet:D!

Ja, jag mejlade dom faktiskt och hörde vad dom skulle ha, men sen är ju dilemmat, att man vill ju helst se akvariet också...
Men är det svårt att få ljusramp till Längd 150 alltså...? men vi ska nog inte prata om akvariet här...då kommer nog kjell och skäller på oss att vi inte håller oss till ämnet....vi är ju på inredning ju! =) Men måste gå in för det ordentligt om vad jag ska ha för mått..men 150 60 60 vore roligt.
125 x55 x 40 blir ju häftigt.=) När får du det?...måste få se!! =)
#24 - 13 februari 2011 22:14
Här kan vi fortsätta gagga om det karet och det står lite mer om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707

Ett 150 cm kar är standardmått, så det är inga problem att köpa tex en ramp till det:). Och ha svart bakgrund, så återgår vi till ämnet:p...
#25 - 14 februari 2011 21:02
ansjo skrev:
Här kan vi fortsätta gagga om det karet och det står lite mer om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707

Ett 150 cm kar är standardmått, så det är inga problem att köpa tex en ramp till det:). Och ha svart bakgrund, så återgår vi till ämnet:p...

Ja, jag tänkte väl, det måste ju finnas lysramp till 150 =) Ja, det blir ju kanske billigare med 125.. =)
Ja jag håller koll på den tråden =)
#26 - 15 februari 2011 10:15
candra skrev:

Det var ju ett jättesnyggt kar!

Jag har använt svart sopsäck nån gång, jag lyckades aldrig få det att inte se ut som om jag spänt en svart sopsäck på baksidan av karet... Jag använder en svart frottéhandduk på ett kar nu, det funkar bra, men svart solfilm låter som en bra och mindre improviserad lösning.
#27 - 8 mars 2011 19:50
Biltema finns inte i kalmar än, någon som har köpt svart solskyddsfilm någon annan stans?
kanske en död tråd men jag försöker ändå:)
#28 - 8 mars 2011 20:11
candra skrev:
Känns lite konstigt att nästan posta samma fråga..men vill bara ha snabbt råd inför helgens arbete med akvariet..

Funderar på att ta bort min planch-bakgrund , och sätta dit en svart plast sopsäck??

Vad tycker ni?? Fäster en svart sopsäck bättre om man blöter ner den och fäster på utsidan? eller ska man bara tejpa den.

Såhär ser det ut nu ...

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838229&a=3

när ja gjorde om från engelsk sjösten till sand så tog ja bort liknande din på mitt kar å har en mörk tapet bakom å de blev heeelt annorlunda med allt..ser liksom mer verklighetstroget ut nu..satsa vettja
#29 - 14 mars 2011 19:26
Hittade solfilm på mekonomen. Lite för ljus så om man tänker på det så ser man tapeten bakom:/

Annons