tänkte kanske ändra mitt sötvattenskar till salt och har några frågor.
1. är det svårt?
2. kan man ha ett 100 liters med bara några clownfiskar?
3. vad kan man ha för fiskar annars?
QWERTYpro skrev:tänkte kanske ändra mitt sötvattenskar till salt och har några frågor.
1. är det svårt?
2. kan man ha ett 100 liters med bara några clownfiskar?
3. vad kan man ha för fiskar annars?
matlo skrev:ju större kar desto lättare är det att få rätt balans i saltvatten. Samma gäller i sötvatten.
Sen det du frågade med om det var svårt att ha saltvatten. Det går 3gånger så snabbt i saltvatten om det blir förgiftning än om det skulle vara i ett sötvattens akvarium.
havre skrev:Men ja saltvatten är mycket svårare, dyrare och kräver mer skötsel. Vill inte skrämmas, men man måste ta en riktig funderar innan man ger sig in i det. Läsa på är nyckeln.
FI skrev:
Men ni som nu är erfarna, vad är det som gör salt så svårt egentligen? Vad jag vet så är den mest kritiska perioden över nu för mig och hitills tycker jag det är enklare än sötvatten.
petnym skrev:Nu har inte jag någon erfarenhet av saltvatten, men jag betivlar att det är mer skötsel än ett växtakvarium med koldioxidtillsats som med snabbväxande växter är i behov av ansning i princip varje vecka. Men jämförelsen kanske gäller vanliga sällskapsakvarium?
FI skrev:Varningarna om att det är dyrt bör verkligen inte underskattas. Jag har precis startat mitt första saltvattenskar, 240 liter, och allt som allt har jag lagt ner 16700kr, och då har jag ändå snålat en del. [B)]
Men ni som nu är erfarna, vad är det som gör salt så svårt egentligen? Vad jag vet så är den mest kritiska perioden över nu för mig och hitills tycker jag det är enklare än sötvatten. Lite mer mätande av vattenvärdena bara, och skummarkoppen ska tömmas, men samtidigt gör man vattenbyten mer sällan. Är det då man ska ha snygga koraller och anemoner etc som det blir svårt?
petnym skrev:Nu har inte jag någon erfarenhet av saltvatten, men jag betivlar att det är mer skötsel än ett växtakvarium med koldioxidtillsats som med snabbväxande växter är i behov av ansning i princip varje vecka. Men jämförelsen kanske gäller vanliga sällskapsakvarium?
Nu har jag ju precis nystartat, och pysslet kanske kommer senare, men just nu tycker jag saltkaret är oväntat skötselfritt.havre skrev:Är precis som inom sötvatten, beror helt på vad du inriktar dig på men i grunden är det ändå mer skötsel.
FI skrev:Nu har jag ju precis nystartat, och pysslet kanske kommer senare, men just nu tycker jag saltkaret är oväntat skötselfritt.
Mina dagliga rutiner i saltvattenskaret består av att mata fiskarna och samtidigt då kolla så alla ser pigga ut. Jag brukar kolla till skummarkoppen också bara för att se så skummaren går som den ska.
Veckorutinerna består sedan av att fylla på ungefär en hink vatten som avdunstat. Sedan tömmer jag skummarkoppen. Går på ett nafs alltihop. Eventuellt skrapar jag också glaset från alger om det behövs.
Månadsrutinerna består till sist av att göra ett litet delvattenbyte på 1-2 hinkar med salttillsättning. Sedan byter jag ut lite aktivt kol. Och mäter salthalt och nitrit. Lite mer pyssel men inte särskilt svårt eller jobbigt.
Däremot kör jag utan osmos just nu, och jag har inga koraller än, så på sikt kanske det tillkommer en del pyssel beroende på hur det går och vad jag intresserar mig för framöver.
Lasse skrev:Håller inte med om det första påståendet och undrar vart du fått uppgiften att det går 3 gånger så snabbt med förgiftning i saltvatten? Vilken förgiftning?
MVH Lasse
NiXoN skrev:Ja men VAD är det för förgiftning? Nitrit tål saltvattensfisk mer av än sötvattenfisk, är du inne på amonium? Sen dom flesta böker är lite efter vid dethär laget saltvattensakvaristiken har tagit ett rejält kliv frammåt under en väldigt kort periord.
Genom att metoder har ändrats så kan det vara att dom förutsättningar under vilka denhär förgiftningen sker inte förekommer idag.
Jag är dock väldigt nyfiken på vad det är för förgiftning du varnar för.
//NiXoN