Ändra om i akvariet

#1 - 17 december 2008 15:29
Har haft mitt akvarie i fyra veckor nu och har från början haft fyra Endlers och för en vecka sen köpte jag sex st Corydoras samt en mal L129. I går köpte jag två st ciklider (Blau Spiegel) då jag behöver några som äter upp ynglen som mina Endlers producerar.

Jag har fem rötter samt en del växter i mitt 54-liters akvarie men jag hade tänkt att inreda om nu totalt. Finns det några risker med detta? Min tanke är att plocka ut allt och sen ner med allt igen på det sättet jag vill ha det och inte som det blivit att jag bara stoppat i det även om det helt klart är rätt snyggt. Tänkte nämligen sätta fast några växter på lite rötter och få mer fri yta för att senare ev klöpa mer växter.

Fiskarna blir väl lite stressade om man göra om helt i akvariet men när jag ändå ska byta vatten och så i kväll tänkte jag att jag kunde göra det fint för både fiskar och mig.

Finns det någon fara med detta?
#2 - 17 december 2008 18:13
Det enda jag kan få fram på "blau spiegel" är en form av platy?! jag är dock ganska skeptisk till ciklider i 54L...
#3 - 17 december 2008 18:38
är det inte Apistogramma pulchra som är Blau Spiegel ciklid?
#4 - 20 december 2008 10:23
Flaxss skrev:
är det inte Apistogramma pulchra som är Blau Spiegel ciklid?

Jo, så heter den på latin! Småtrevliga fiskar det faktriskt!
#5 - 20 december 2008 11:36
glömde din fråga! men jag har ändrat om rätt så tidigt typ 2-4veckor efter. och det funkade utan problem. fiskarna blir ju lite stimmiga men dom lugnar ner sig sen.
#6 - 20 december 2008 11:37
ATIX skrev:
Jo, så heter den på latin! Småtrevliga fiskar det faktriskt!

har aldrig odlat den så jag kan inte säga nåt. men när jag ser den på bild så ser den fin ut.
#7 - 20 december 2008 19:34
ATIX skrev:
Har haft mitt akvarie i fyra veckor nu och har från början haft fyra Endlers och för en vecka sen köpte jag sex st Corydoras samt en mal L129. I går köpte jag två st ciklider (Blau Spiegel) då jag behöver några som äter upp ynglen som mina Endlers producerar.

Jag har fem rötter samt en del växter i mitt 54-liters akvarie men jag hade tänkt att inreda om nu totalt. Finns det några risker med detta? Min tanke är att plocka ut allt och sen ner med allt igen på det sättet jag vill ha det och inte som det blivit att jag bara stoppat i det även om det helt klart är rätt snyggt. Tänkte nämligen sätta fast några växter på lite rötter och få mer fri yta för att senare ev klöpa mer växter.

Fiskarna blir väl lite stressade om man göra om helt i akvariet men när jag ändå ska byta vatten och så i kväll tänkte jag att jag kunde göra det fint för både fiskar och mig.

Finns det någon fara med detta?

Det ska inte vara några problem med att ändra om i ett akvarie.
Jag själv gör de ibland men då är de inga fiskar som har dött eller
visat att de mår sämre eller så.
Om man har Crystal Red räkor så kan de vara väldigt stress känsliga
men de är ingen fara att ändra om då heller.

Men ett förslag är att du aldrig tar ur gruset ur akvariet utan istället
köper en sån sak som tvättar sanden. Då detta bevarar bakterie
kulturen och inte påfrestar akvariet lika mycket. :)
#8 - 21 december 2008 00:24
Alla fiskar kommer dö om du flyttar något..
#9 - 21 december 2008 00:37
Alla fiskar kommer dö om du flyttar något..

kul!

Annons