Ändra i datorn :)

#1 - 1 januari 2011 23:27
jag undrar om man kan plocka ur allting från datorn ([COLOR="red"]Grafikkort,hårddisk,nätaggregat,cd, dock inte moderkortet[/COLOR]) och sen sätta tillbaka det igen utan att någon mjukvara/spel m.m. försvinner. Går det? det enda som jag vet är att man INTE ska plocka bort BIOS som sitter på moderkortet.
#2 - 1 januari 2011 23:30
sålänge den är avstängd så går det;)
#3 - 1 januari 2011 23:32
tänkte ha den på och pilla lite i nätaggregaten med blöta händer efter att jag har varit i akvariet. ;) nä skoja. eller gjorde jag?:confused:
#4 - 2 januari 2011 00:29
Malawi1 skrev:
tänkte ha den på och pilla lite i nätaggregaten med blöta händer efter att jag har varit i akvariet. ;) nä skoja. eller gjorde jag?:confused:

haha exakt...

Nä det sa inte hända nåt med mjukvaran, bara plocka isär.
Men varför ska du gra det??
#5 - 2 januari 2011 00:42
jag har beställt ett nytt nätaggregat från corsair på 650 watt och då tänkte jag passa på och göra en snygg kabeldragning, som det ser ut nu så är det inte mycket att hänga i julgranen. lol
#6 - 2 januari 2011 00:58
Men du hänger väl inte datorn i julgranen!!!

http://www.coolstuff.se/Kretskort-Julgranspynt
#7 - 2 januari 2011 01:00
tyvärr kan man ju inte det, det skulle bli en rätt så snajdig gran :P
#8 - 2 januari 2011 06:13
Malawi1 skrev:
jag undrar om man kan plocka ur allting från datorn ([COLOR="red"]Grafikkort,hårddisk,nätaggregat,cd, dock inte moderkortet[/COLOR]) och sen sätta tillbaka det igen utan att någon mjukvara/spel m.m. försvinner. Går det? det enda som jag vet är att man INTE ska plocka bort BIOS som sitter på moderkortet.

Om du överhuvudtaget lyckas med att plocka bort BIOSet från moderkortet blir jag seriöst impad! :d
#9 - 2 januari 2011 08:17
Allt går med lite vilja, våld och vaselin! ;)

Lycka till! :D
#10 - 2 januari 2011 09:50
mjukvaran sparas på hårddisken, se bara till att inte ändra eller ta bort batteriet på moderkortet så har du alla biosinställningar kvar med.
antistat band är att rekomendera fäst det i något element eller liknande. Lägg alla delar på skumfilm eller antistat film, så är du till 100% säker på att allt funkar vid remontering ;)

Passa på att dammsuga lite i burken
#11 - 2 januari 2011 17:29
tomwid skrev:
Om du överhuvudtaget lyckas med att plocka bort BIOSet från moderkortet blir jag seriöst impad! :d

Inte helt ovanligt att det chipet sitter i sockel och då är det inte svårt...
#12 - 9 januari 2011 08:07
Icecoffee skrev:
mjukvaran sparas på hårddisken, se bara till att inte ändra eller ta bort batteriet på moderkortet så har du alla biosinställningar kvar med.

antistat band är att rekomendera fäst det i något element eller liknande. Lägg alla delar på skumfilm eller antistat film, så är du till 100% säker på att allt funkar vid remontering ;)

Passa på att dammsuga lite i burken

påpekar lite i ovan citat, datorlådan skall vara TOM om du skall dammsuga i den..., dammsugaren i sig genererar hur mkt statiskt som HELST! och har LÄTT död på din dator, OM du skall göra något sådant överhuvudtagen så rekomenderar jag tryckluft och att BLÅSA BORT dammet från delarna..,
#13 - 9 januari 2011 09:00
dammsuga kommer jag inte göra för jag låter ju moderkortet sitta kvar, jag brukar använda tryckluft som jag alltid har gjort.

Annons