Andra fiskar i spottkar

#1 - 4 mars 2003 16:05
Hejsan.

Eftersom mina fina malawiciklider har lekt, och leker fortfarande så har vi nu fått upp ett spottkar. Karet är på 160L, och malawisarna är mbunas. Nu tänkte jag bara höra ifall jag kan ha lite annan fisk i karet? Isåfall, vad rekomenderas?
Karet kommer ju befolkas av någon auratus/saulosi/rödzebra-hona då o då som skall spotta ut nåra yngel, sedan kommer väl ynglen vara kvar i kanske 1-2 månader så de växer till sig lite...
Vattenvärdena kommer vara inställda efter malawis, alltså ph 7-8 och ca 25 gradigt vatten.
Så en fisk som är tålig när det gäller vattenvärden, och inte är så jättesugen på att äta upp små yngel är vad jag letar efter.
Snälla hjälp mig med förslag

/Viktor
#2 - 4 mars 2003 21:30
Det kan ju bli svårt att hitta en sådan fisk! Därför att normalt så äter stor fisk liten fisk! Ev en fisk som bara äter grönt då, men att hitta en sådan som gillar malawi PH är nog inte så enkelt! En del malar finns det ju!Hmmmmm frågan är varför du vill ha en annan fisk i ett spott akvarium, för malawi är ju rätt elaka och det lär bli jobbigt för det ev sällskapet när ynglena vuxit till sig en del!

Mvh Ronney
#3 - 4 mars 2003 22:44
Malar är bra. De äter matrester och håller rent(ibland kan det ju bli lite för stora matpotioner för ynglen). Mbunas är ju ganska kvicka och har vett att hålla sig undan. Jag har själv haft nyinköpta gibbis och pleco på tillväxt i yngelkar innan de släpps i ett större kar.(de blir ju naturligtvis för stora för ett 160 l.)

Annons