Andra fiskar

#1 - 18 mars 2008 20:25
Jag har ett 54 L akvarium med guppys. Men nu är det så att jag skulle vilja ha en annan sort är lite less på guppys, platys och såndan sorter. Jag har vänner som kan ta min fiskar så de kommer få bra hem om jag lämnar bort dem.

Nu skulle jag vilja prova nått annat men jag vet inte riktigt vad jag kan ha för fiskar i min lilla akvarium. Det verkar som de jag har lyckats läsa om är det mest levandefödare som passar Är det nån som kan ge mig några bra idé?

Jag har varit lite inne Kakaduciklid men jag tror att den är förstor eller? Jag vill ju inte ha en ensam stackare heller.

Så jag funderade lite på kampfisk istället. Kan man ha 1 hane och 2 honor i mitt akvarium eller är det för mycke? Kan man låta honorna vara i samma akvarium hela tiden eller måste man ha flera så att man kan sära på dem?

Finns det nån annan fisk än guppy, teror eller liknade som jag kan ha?
#2 - 18 mars 2008 20:30
du skulle kunna ha dvärg kulfiskar :)
#3 - 18 mars 2008 20:33
H-gerong skrev:
du skulle kunna ha dvärg kulfiskar :)

ja jag har faktiskt funderat på de med..jag såga några i affären och tyckte att de var ursöta!!

Men jag har inte riktigt fått klart för mig om de är lätta att sköta, måste man t ex mata dem med sniglar? Finns det någon annan sorts fisk som kan gå tillsammans med dem? eller är det bara kulisar man kan ha då? hur många i så fall?
#4 - 18 mars 2008 20:35
Passat skrev:
ja jag har faktiskt funderat på de med..jag såga några i affären och tyckte att de var ursöta!!

Men jag har inte riktigt fått klart för mig om de är lätta att sköta, måste man t ex mata dem med sniglar? Finns det någon annan sorts fisk som kan gå tillsammans med dem? eller är det bara kulisar man kan ha då? hur många i så fall?

Man brukar kunna ha 4st men jag vet inte vilka fiskar som de kan vara med men de behöver inte matas med sniglar fryst foder är bättre
#5 - 18 mars 2008 20:38
Det finns massor! De minsta cikliderna (både Apistogramma och snäcklekare borde gå bra), labyrintfiskar, rasboror, tetror, pansarmalar, killis...
Själv undviker jag kampfiskar - hade två par förut och de slogs oavbrutet. Hanen var taskig mot honan efter leken (det var ett evigt skumbobyggande) och honorna fajtades så fjällen rök.
#6 - 18 mars 2008 20:38
H-gerong skrev:
Man brukar kunna ha 4st men jag vet inte vilka fiskar som de kan vara med men de behöver inte matas med sniglar fryst foder är bättre

va bra att jag inte behöver tänka på sniglar då blev de mycke intressantare..är riktigt sugen på dem. Jag har en sugmal, tror att det är en clownpelco eller nått. Sen tänkte jag skaffa dvärgpansarmalar som ska hålla lite koll på min sandbotten. Tror du att de kan gå med kulisar?
#7 - 18 mars 2008 20:40
Passat skrev:
va bra att jag inte behöver tänka på sniglar då blev de mycke intressantare..är riktigt sugen på dem. Jag har en sugmal, tror att det är en clownpelco eller nått. Sen tänkte jag skaffa dvärgpansarmalar som ska hålla lite koll på min sandbotten. Tror du att de kan gå med kulisar?

jaa det tror jag kulisar brukar äta på fenor bara;)
#8 - 18 mars 2008 20:42
Kulisar kan vara lite still samma ibland
#9 - 18 mars 2008 20:44
H-gerong skrev:
jaa det tror jag kulisar brukar äta på fenor bara;)

va bra! Det låter ju toppen. Jag är som sagt var lite less på guppys å dem blir bara fler och fler..honan ynglar av sig 1 gång i mån.

Är det nått annat man ska tänka på med kulisar?
#10 - 18 mars 2008 20:46
mata bara en halv fryst kub om dagen sen vet jag inge mer bara att du kan köpa mini sniglar som dom kan äta ,När det äter sniglar så väntar dom tills snigeln kommer ut ur skalet sen slurprar dom i sig snigeln:)
#11 - 18 mars 2008 20:48
kolla in denna
" target="_blank">
:)
#12 - 18 mars 2008 20:57
H-gerong skrev:
kolla in denna
" target="_blank">
:)

Häftigt att se..dom stora ögonen följer verkligen snigeln..:)
#13 - 18 mars 2008 21:06
Det finns massor! De minsta cikliderna (både Apistogramma och snäcklekare borde gå bra), labyrintfiskar, rasboror, tetror, pansarmalar, killis...

Själv undviker jag kampfiskar - hade två par förut och de slogs oavbrutet. Hanen var taskig mot honan efter leken (det var ett evigt skumbobyggande) och honorna fajtades så fjällen rök.

ja jag försökte läsa lite om cikliderna men jag blev ändå lite osäker.Kan jag ha ett par? jag vill ju inte ha en ensam stackare.
Vad är snäcklekare? de har jag inte hört talas om.
#14 - 18 mars 2008 21:30
Passat skrev:
ja jag försökte läsa lite om cikliderna men jag blev ändå lite osäker.Kan jag ha ett par? jag vill ju inte ha en ensam stackare.

små tanganyikaciklider som leker i snäckor. kan hållar i ganska små kar. 40l och uppåt
#15 - 18 mars 2008 22:04
Passat skrev:

Visserligen står det på Zoopet att fjärilsciklider och små Apistogramma (som cacatuoides och borellii) kräver 60 liter, men några få liter mindre bör funka bra för ett par om du sköter akvariet och inte fyller det med för många andra fiskar.
#16 - 19 mars 2008 19:27
Visserligen står det på Zoopet att fjärilsciklider och små Apistogramma (som cacatuoides och borellii) kräver 60 liter, men några få liter mindre bör funka bra för ett par om du sköter akvariet och inte fyller det med för många andra fiskar.

Jag var ner till affären och såg en massa fina ciklider. Såg palettciklider bl a och en annan sort av palettciklid som var något mindre. I affären sa de att den mindre skulle gå bra i mitt akvarium om jag inte har mycke andra fiskar. Jag hoppas de för jag tyckte verkligen om dem. Ska göra mig av med mina guppys i helgen och sen ska jag göra ordning för cikliderna, får se vad de blir för sort men det kommer att bli någon ciklid iaf. Måste bygga om min grotta lite, eller det kanske är bättre med en lerkruka?
#17 - 19 mars 2008 19:30
små tanganyikaciklider som leker i snäckor. kan hållar i ganska små kar. 40l och uppåt

jaha okej..hade aldrig hört talas om det ska leta lite på nätet om dem.:)
#18 - 20 mars 2008 10:29
När man köper kulfiskar så brukar man få med småsniglar..
Det fick iallafall min kompis.

Jag tycker att du ska ge dem sniglar ibland, det är ju mums fillibabba för dem!:D

Annons