[quote=PatrikS]Hehe, bra sagt! :) Man kan kanske kan ha lite andmat som indikatorväxt... Har kört med h. polysperman som sådan, men polysperman - den j-a nybörjarväxten - är inte alls så nybörjaraktig, utan blir alltid antingen gul, genomskinligt vitt eller får krulliga blad (med bra co2 och nice ljus). Kinkig som fasen, och inte är den fin heller, oavsett om den är "Sunset" eller inte.[/quote]
Jag har inga större problem med vanlig polysperma, Kan visserligen bero på att jag göder med allt, och snarare använder skyffel än en pincett när jag matar djuren.
Men jag har funderat på det här med indikatorväxt, har man den i samma miljö som övriga växter så kan den ju inte indikera innan det är för lite av nånting, min tanke var att man skulle låta indikatorväxten växa i en behållare med väldigt lite vattenutbyte med resten akvariet, till exempel en petflaska i akvariet med ett litet eller ett par väldigt små hål i, flaskan ska naturligtvis vara välfylld med näringsslukare, och då borde dessa växter uppvisa bristsymptom innan det har blivit brist i akvariet, nån som redan gör så här? Är det nån annan som tycker det verkar genialt?
Andmat är ett gissel i burkar med bra ljus och näring, den kan fortsätta växa fort när andra arter dör av näringsbrist, den går dessutom ibland in i ett vilostadium och sjunker ner till botten och ligger och lurar, så även om man rensat bort allting man ser kan den plötsligt dyka upp igen flera veckor senare.