Jag tror man får skaffa and.[:(!]
Fast jag tyckte det var mindre häromdagen men icke...nu är det igång igen. Kam ska testas.
" Vad gör du? Kammar akvariet":D
Det är mig du frågar nu, va?
Jo, man kan ju rensa bort andmaten med t.ex. en håv - men det brukar alltid bli ett antal andmatsblad kvar på ytan. Dessa sprider sig, som vi alla vet, på nolltid.
Om man tittar på hur andmatsbladen förflyttar sig på vattenytan när man exempelvis försöker plocka upp ett enstaka blad med fingrarna, så ser vi att andmatsbladen flyttar sig med ytspänningen - det är alltså näst intill omöjligt att plocka dom från ytan. Till och med håven är ett dåligt instrument för att plocka enstaka andmatsblad.
Jag testade massor av olika sätt att få upp
alla blad och kom på att kattkammen inte stör ytspänningen så våldsamt, och att man liksom kunde kamma vattenytan med kammen mer eller mindre vågrätt ställd mot ytskiktet - på så vis kan man ganbska lätt "skimma", eller kamma upp andmaten - bladen far liksom inte iväg utan låter sig lätt plockas upp, dessutom hela. Missar man något spröt eller söderdelat blad, så är kolonien av andmat snart ett faktum i karet igen...
Så, ja, jag typ kammar vattenytan - och det funkar riktigt bra. Jag har ingen andmat nu iallafall - men det kan komma bums via t.ex. någon påse med fisk från zooshopen, växt man köper o.s.v.
:)