Andmat --- the final solution !?!?!?

#1 - 9 maj 2012 17:19
Hubba !

Tänkte delge er alla som har drabbats av andmat.

Satt och fikade på jobbet med en kille som har ett 720 literskar.

Kom in på andmatseländet.

Han berättade om en metod han hade praktiserat framgångsrikt i 30 år.

När han berättade metoden kunde jag inte låta bli att le lite.

Så enkelt

Så rätt

Metod:

Varje kväll så tar du upp ur karet minst en liten blomma mer än vad som har bildats
under dagen.

Lite tradigt kanske, men det borde ju alltid fungera.....

Eller ???
#2 - 9 maj 2012 17:36
Det största problemet är att få bort det helt. Det finns ju alltid något litet blad kvar någonstans som kommer fylla karet igen.
admin
Christian Alfredsson
#3 - 9 maj 2012 17:41
Jag har Pistia som är lite kraftigare. Låter det vara ett 10-tal som tränger ut de ställen där andmaten vill börja. Den har nästan försvunnit helt.
#4 - 9 maj 2012 21:39
Det finns bara ett sätt att få bort skiten Kensa, rensa!:p
#5 - 9 maj 2012 21:44
Bra ytcirkulation löser problemet:)...
#6 - 9 maj 2012 21:54
ansjo skrev:
Bra ytcirkulation löser problemet:)...

Stämmer fint, Ansjo My Man, men det är i de där jädra hörnena i karet, där vattnet änna står still som ett och annat blad ändå får en chans - och då är det snart klippt igen. Så, rensa, Kensa!

(Sedan är det faktiskt så som Ansjo säger; stark ytrörelse tycks "slå sönder" bladen och de försvinner efter ett tag... kanske...).:)
#7 - 9 maj 2012 22:01
Ett bra instrument för att rensa ankmat är att använda en katt-kam (se bild), med denna kan man skimma vattenytan på ett effektivt sätt och få upp eländet helt, utan att bladen faller av och delar sig - det behövs bara ett enda litet jävla ankmatsblad för att det snart skall bli en ny koloni!:)
#8 - 10 maj 2012 06:21
Jag använder en håv att rensa på ytan med. Har gjort detta vid varje vattenbyte och blivit av med andmaten. Det gäller bara att vara nogrann så försvinner det snart. Jag har gjort så varje gång jag fått in andmat och har fungerat mycket bra.
#9 - 10 maj 2012 06:34
Jag använder en håv att rensa på ytan med. Har gjort detta vid varje vattenbyte och blivit av med andmaten. Det gäller bara att vara nogrann så försvinner det snart. Jag har gjort så varje gång jag fått in andmat och har fungerat mycket bra.

samma princip som jobbarkompisen har kört med i 30 år.

dvs plocka ut lite mer än vad som bildas över dagen / veckan.

.
#10 - 10 maj 2012 07:15
En håv funkar också fint, såklart, men det fastnar många blad i håven och de tycks kunna vakna till liv även när de har torkat... så när man stoppar i håven igen så... kan det nog ta 30 år att bli av med smörjan.
:)
#11 - 10 maj 2012 14:36
Släpp i en slöjstjärt om de övriga invånarna funkar ihop med denna, stor och tjock blir den:D!
#12 - 11 maj 2012 08:03
En håv funkar också fint, såklart, men det fastnar många blad i håven och de tycks kunna vakna till liv även när de har torkat... så när man stoppar i håven igen så... kan det nog ta 30 år att bli av med smörjan.

Naturligtvis ser man till att den håv man använder i akvariet är ren från allt. Vem stoppar en skitig håv i akvariet? Inte jag iaf.
#13 - 11 maj 2012 08:14
Naturligtvis ser man till att den håv man använder i akvariet är ren från allt. Vem stoppar en skitig håv i akvariet? Inte jag iaf.

Det har du så klart rätt i!:)

Lustig fråga det här med andmat och hur man får bort det, på något sätt. Själv har man ju bökat med håvar, kattkammar, nävarna o.s.v. många gånger - men grejen är ju trots allt att skall man bli helt av med andmaten, så får man vackert plocka bort den. Det är väl någonstans "The Final Solution".
#14 - 11 maj 2012 13:42
Mats, hade jag haft kvar andmat så kanske det hade kommit på menyn om två veckor:D...Andmatsgratäng låter mumma.
#15 - 11 maj 2012 13:45
ansjo skrev:
Mats, hade jag haft kvar andmat så kanske det hade kommit på menyn om två veckor:D...Andmatsgratäng låter mumma.

Jag blir hungrig redan nu!:)
#16 - 11 maj 2012 16:20
Ska jag posta upp 2-3 kg, ,,?????
#17 - 11 maj 2012 17:58
Skicka möget till Mats isf, jag vill inte ha det innanför dörren här:D...
#18 - 12 maj 2012 02:49
Jag tror man får skaffa and.[:(!]
Fast jag tyckte det var mindre häromdagen men icke...nu är det igång igen. Kam ska testas.
" Vad gör du? Kammar akvariet":D
#19 - 12 maj 2012 11:31
Anki L skrev:
Jag tror man får skaffa and.[:(!]

Fast jag tyckte det var mindre häromdagen men icke...nu är det igång igen. Kam ska testas.

" Vad gör du? Kammar akvariet":D

Det är mig du frågar nu, va?
Jo, man kan ju rensa bort andmaten med t.ex. en håv - men det brukar alltid bli ett antal andmatsblad kvar på ytan. Dessa sprider sig, som vi alla vet, på nolltid.
Om man tittar på hur andmatsbladen förflyttar sig på vattenytan när man exempelvis försöker plocka upp ett enstaka blad med fingrarna, så ser vi att andmatsbladen flyttar sig med ytspänningen - det är alltså näst intill omöjligt att plocka dom från ytan. Till och med håven är ett dåligt instrument för att plocka enstaka andmatsblad.
Jag testade massor av olika sätt att få upp alla blad och kom på att kattkammen inte stör ytspänningen så våldsamt, och att man liksom kunde kamma vattenytan med kammen mer eller mindre vågrätt ställd mot ytskiktet - på så vis kan man ganbska lätt "skimma", eller kamma upp andmaten - bladen far liksom inte iväg utan låter sig lätt plockas upp, dessutom hela. Missar man något spröt eller söderdelat blad, så är kolonien av andmat snart ett faktum i karet igen...

Så, ja, jag typ kammar vattenytan - och det funkar riktigt bra. Jag har ingen andmat nu iallafall - men det kan komma bums via t.ex. någon påse med fisk från zooshopen, växt man köper o.s.v.
#20 - 12 maj 2012 11:33
Sorry max, men jag fnissar lite åt kamningen :D
#21 - 12 maj 2012 11:50
jag behöver flytväxter till mitt kar så varför slänga jag kan köpa mot porto och rimlig peng =)

För hur mycket kan en växt föröka sig egentligen? alltså en fråga då ni har problem. Sätter det igen pumpen eller?
#22 - 12 maj 2012 12:58
Carina_ skrev:
jag behöver flytväxter till mitt kar så varför slänga jag kan köpa mot porto och rimlig peng =)

För hur mycket kan en växt föröka sig egentligen? alltså en fråga då ni har problem. Sätter det igen pumpen eller?

Det sätter igen hela karet!:p
Här ska banne mig kammas vatten!!!!:D
#23 - 12 maj 2012 13:27
Jag kanske har haft tur men jag tycker inte det är några större problem med andmat. Jag hade en invasion för några månader sedan, det täckte nästan hela ytan på mitt akvarium vid ett tillfälle.
Lösningen för mig var att i samband med vattenbyte så tog jag min slamsugar hävert och kopplade till trädgårds slangen som jag byter vatten men (precis som vanligt alltså) men istället för att slamsuga botten så använder jag den som en ytskimmer. Detta medförde att jag tömde hela ytan på andmat, jag fick även med det som stog i hörn eftersom jag får en sugande effekt som drar ut även dom envisaste bladen.
Detta tog kanske 10-15 minuter och jag har inte haft ett enda "återfall" på flera månader.
#24 - 12 maj 2012 13:40
KristianE skrev:
Jag kanske har haft tur men jag tycker inte det är några större problem med andmat. Jag hade en invasion för några månader sedan, det täckte nästan hela ytan på mitt akvarium vid ett tillfälle.

Lösningen för mig var att i samband med vattenbyte så tog jag min slamsugar hävert och kopplade till trädgårds slangen som jag byter vatten men (precis som vanligt alltså) men istället för att slamsuga botten så använder jag den som en ytskimmer. Detta medförde att jag tömde hela ytan på andmat, jag fick även med det som stog i hörn eftersom jag får en sugande effekt som drar ut även dom envisaste bladen.

Detta tog kanske 10-15 minuter och jag har inte haft ett enda "återfall" på flera månader.

Jamen... precis! Man måste "skimma" ytan på något sätt - antingen med håv, kam eller som i ditt fall suga bort det med vattenbytarslangen.
Det här handlar ju inte om att andmat är något problem i sig (det är faktiskt en ganska vacker liten växt) utan att; om man verkligen vill ha bort det permanent, så kan det vara jädrans svårt. Minsta lilla blad- eller rotdel förökar sig blixtsnabbt och man har en ny invasion.
#25 - 12 maj 2012 15:08
Carina_ skrev:

Mitt råd är att undvika andmat som flytväxt. Det finns bra mycket bättre alternativ som är lätta att kontrollera t.ex. Salvinia.
#26 - 12 maj 2012 15:58
Oftast gillar andmat inte salttillsats. 1 ml eller mer salt per liter vatten brukar göra susen men de kan komma tillbaka. Ibland är det antingen andmat eller cyano och i så fall kanske andmaten är att föredra...
;)
#27 - 12 maj 2012 16:32
jag må vara en galen person, jag införde andmaten självmant till mitt kar faktiskt :D tycker det är ganska snyggt i lagom mängd.

dock har jag fått det till karet jag inte ville ha det i. tror jag får välja, ha det eller ha det inte, för så fort man gör vattenbyte med samma slang eller använder samma handduk när man har varit i det ena karet och sen ner i det andra så kommer det tillbaka.
#28 - 12 maj 2012 17:20
Jag la i ankmat i ett kar när jag hade channor, och efter två veckor hade jag det i alla kar... Måste följt med håvar eller liknande.
#29 - 13 maj 2012 09:43
Jaha...det löste sig snabbare än jag trott! Köpte igår en pump med filter att sätta i karet för att avbelasta filtret bakom bakgrunden. malarna skitar ner och andmaten täppte till här och där. Samtidigt ville jag ha mer skjuts i karet för malarnas skull.
Tog även bort lite andmat vid vattenbytet igår men mycket var kvar.
Men nu blev det ju fin rörelse i vattnet när det pumpas från var sin sida och idag är nästan allt borta!!!!:p
Måste dock försöka rensa bakom bakgrunden där det sitter i filtret. Där är det ju stilla också.
#30 - 20 januari 2013 15:58
Fy farao...ser att jag skrev detta i maj och fortfarande har jag andmat i karet[:(!]
#31 - 20 januari 2013 17:35
Jag körde denna metod i ett av min 600 liters.
Fortfarande rent efter några månader.

" target="_blank">

Är med en DIY guide på filmen...
#32 - 20 januari 2013 18:55
Skicka en såndär petflaska till mig. Rätt fin liten växt det där.....

Styfv, Karlstad
#33 - 20 januari 2013 20:24
Sv: Andmat --- the final solution !?!?!?

Han kanske var väldigt annorlunda...men en scalarhane som jag hade innan...åt andmaten...

När dvärgguramikaret hade växt igen slängde jag bara i lite andmat till Scalarerna, och så va han igång och åt :P
#34 - 20 januari 2013 20:38
Sv: Andmat --- the final solution !?!?!?

Ja många firrar äter andmat. Nyckelhål, flaggor och ap. Macmasteri har ätit hos mig.

Annons