Andmat

#1 - 7 mars 2007 20:36
Varifrån är andmat och passar det i ett SA kar?
#2 - 7 mars 2007 20:41
Richard.R skrev:
Varifrån är andmat och passar det i ett SA kar?

om du inte har andmat så skaffa det inte, det är ett jäkla bry att få bort
#3 - 7 mars 2007 20:44
Andmat (Lemna minor) finns över hela världen. Lätt att introducera men växer som f**n om den trivs vilket den ofta gör. Då är den dessutom nästan omöjlig att utrota. Men jag fördrar den framför cyanon. Oftast är det det ena eller det andra tyvärr...
#4 - 7 mars 2007 20:46
jag fick med 5 plantor idag av det
#5 - 7 mars 2007 21:03
Richard.R skrev:
jag fick med 5 plantor idag av det

imorgon är de 10
2 dagar 20.
3 dagar 40
4 dagar 80

[:(!]
#6 - 7 mars 2007 21:06
bena skrev:
imorgon är de 10

2 dagar 20.

3 dagar 40

4 dagar 80

[:(!]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom förökar sig genom delning :p [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Visst, det är svårt att bli av med men absolut inte omöjligt. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]med mycket snurr på ytan och enträget plockande så går det :)[/COLOR][/FONT]
#7 - 7 mars 2007 21:10
Andmat är en blomväxt. Den producerar frön. Det är en av anledningarna till att den är så svår att få bort när den väl kommit in.

Jag föredrar lite större flytväxter, som Pistia och Azolla. Mycket lättare att hålla under kontroll, och de har längre rötter (vilket är bra för yngel).
#8 - 7 mars 2007 22:07
hmm, jag gillar andmat och har det ialla karen jag. Utom hos sorgmantlarna, fyller på där med några håvtag från karet brevid, och dagen efter är det slut......
#9 - 8 mars 2007 05:22
Azur skrev:
Andmat är en blomväxt. Den producerar frön. Det är en av anledningarna till att den är så svår att få bort när den väl kommit in.

Men är det inte mest genom sticklingar den förökar sej? Jag har för mej att den väldigt sällan blommar. Men om den dessutom skulle sprida små frön så börjar jag förstå varför den kommer tillbaka igen...

Om fisk som äter andmat så hade jag ett gäng praktbarber en gång i tiden som också var pigga på den dieten.
#10 - 8 mars 2007 05:39
Nevinx skrev:
hmm, jag gillar andmat och har det ialla karen jag. Utom hos sorgmantlarna, fyller på där med några håvtag från karet brevid, och dagen efter är det slut......

Mina fiskar gillar också andmaten. Det verkar mest som dom äter rötterna. Bra kosttillskott, och det är ju hyfsat lätt att rensa undan om det blir för mycket av dom.
#11 - 8 mars 2007 11:54
Azur skrev:

Jag föredrar lite större flytväxter, som Pistia och Azolla. Mycket lättare att hålla under kontroll, och de har längre rötter (vilket är bra för yngel).

I akvariet delar sig andmaten. Fördubblingshastigheten är normalt 48 timmar... Anledningen till att den är så svår att bli av med är att vissa plantor sjunker ner under vattenytan när man gallrar ut dem!!! Mina Azolla är ungefär jämnstora som andmat, men förökar sig inte lika extremt, samt sjunker inte vid gallring :)
#12 - 8 mars 2007 11:56
Nevinx skrev:

Nu har jag en anledning till att vilja ha sorgmantlar - förutom att de är snygga!!
#13 - 8 mars 2007 12:07
De är som pirajor, mot ALLT! Andra fiskar, mat eller växter på ytan - you name it!! Numera bor de i ett eget kar, för mitt sällskapskar blev kaosartat när de fick mat, de jävlarna åt på allt som rörde sig..... En av dem blev av med ett öga under matning, så de äter på varandra med..... Galna djur! Men fina är de, och väldigt sociala, kommer alltid fram till glaset när jag kommer, smakar på fingrarna om jag stoppar ner dem, och är inte rädda när hela handen kommer ner heller!
#14 - 8 mars 2007 12:09
sätt i en cilkid som käkar växter då blir ni av med andmaten fort. inga probl alls. guldfiskar tar det gärna också
#15 - 9 mars 2007 04:42
Jag skulle vilja bli av med andmaten, jag håvar upp mängder varje vecka från alla min akvarium då jag inte har fiskar som äter det. Ibland lyckas jag att få ngt enstaka akvarium fritt från andmat och så är man slarvig med ngn håv o för över ngt blad... Nu har jag en vän som har koi karp så jag kan lätta fånga upp ½-1 kg varje gång han hälsar på till hans fiskar.. men då vi ändå pratar andmat så passar jag på o frågar tvärtom.. ngn som har tips på hur man blir av med det om man inte har fiskar som äter detta ?

Hälsn Robban
#16 - 9 mars 2007 07:52
MaxRobban skrev:
Jag skulle vilja bli av med andmaten, jag håvar upp mängder varje vecka från alla min akvarium då jag inte har fiskar som äter det. Ibland lyckas jag att få ngt enstaka akvarium fritt från andmat och så är man slarvig med ngn håv o för över ngt blad... Nu har jag en vän som har koi karp så jag kan lätta fånga upp ½-1 kg varje gång han hälsar på till hans fiskar.. men då vi ändå pratar andmat så passar jag på o frågar tvärtom.. ngn som har tips på hur man blir av med det om man inte har fiskar som äter detta ?

Hälsn Robban

Håva, håva, håva och håva igen. Man måste vara envisare än andmaten. Jag brukar använda en thésil och håva med när det gäller andmat. Om man håller på några gånger i veckan en längre tid, och alltid tar upp det man ser så går det att bli av med den. Sen är det lika lätt att få in det igen om man fångar t ex svarta mygglarver. Jag har fått in det med nya växter också.
#17 - 9 mars 2007 12:38
jag hade hela mitt 160l kar fullt med andamat. tog bara en håv och tog upp allt,, vad är det för svårt med det? tog bort allting sen var det borta och kom inte tillbaka nåt efter det heller.. lätt som en plätt. ;)
#18 - 9 mars 2007 12:44
jag hade hela mitt 160l kar fullt med andamat. tog bara en håv och tog upp allt,, vad är det för svårt med det? tog bort allting sen var det borta och kom inte tillbaka nåt efter det heller.. lätt som en plätt. ;)

Jag tycker inte om dig.... ;) :D
#19 - 9 mars 2007 12:46
Nitra98 skrev:
Jag tycker inte om dig.... ;) :D

hahaha jag kan hjälpa dig att få bort andmaten om du inte klarar av det :p
#20 - 9 mars 2007 14:30
jag minns att när jag rensade ut flytväxter så blev det kvar kanske 5 blad andmat. nu, 1 vecka senare så är det uppemot 100 st! men det är inget jag har något emot bara det inte tar över hela karet. ändå ganska kul att se dom växa och förökas.
#21 - 9 mars 2007 18:27
Min andmat håller sig på en alldeles lagom nivå! :D
#22 - 9 mars 2007 18:34
Mosaik skrev:
Min andmat håller sig på en alldeles lagom nivå! :D

Hurdådå?
Det har jag aldrig varit med om...
#23 - 9 mars 2007 21:38
Jo jag utökade med två sorters flytväxter till. Sedan dess så förökar sig Andmaten ganska så långsamt.
#24 - 10 mars 2007 00:00
andmaten är vacker om det bara hade varit i lagom mängd.. men oj vad jag håvar, startar om akvarium o håller på .. men likväl så har jag det i princip all akvarium. Men finns väl inget annat än försöka att utrota den genom att få tag i alla små blad.. o sedan ha koll på håvar och annat... känns bara som ett projekt som kommer ta massor med tid.. ni som har molly, de gillar ju grönt... äter de andmat ?
#25 - 29 juli 2007 15:34

jag har ett 250 Liters och det är förjävligt
Gillar växten men den förökar sig så snabbt och stjäl en massa ljus och näring från de andra växterna.

Rensar skit ofta men den kommer tillbaka hela tiden.
Vill gärna inte skaffa fiskar soim äter växter då jag är rädd för mina andra växter,
#26 - 26 augusti 2007 10:29
Tänkte starta en tråd där jag efterlyste tips om hur man blir av med detta "ogräs" men det fanns ju redan fler med samma problem såg jag :p

Har det själv, fick antagligen med växterna, och det växer som bara den. Försöker rensa så gott det går men det är ju omöjligt att få bort alla blad. Inte så kul när det täcker hela ytan efter bara några veckor och stjäl allt ljus från mina stackars svärdplantor...
Men det är ju å andra sidan trevligt om alternativet är att fåa ut för cyano. Så jag antar att det är nåt man får leva med. Sorgmanteltetran gillar alltså att tugga på dessa? Tänkvärt :)
#27 - 26 augusti 2007 12:16
Hm jag har aldrig haft problem med att den förökar sig snabbt :s
#28 - 26 augusti 2007 12:23
Inte bara att det förökar sig snabbt, det fastnar i armar och händer när man är ner och pillar i karet! skitjobbigt..
#29 - 28 augusti 2007 10:54
jag får dom inte att växa, har dom i båda mina kar men dom vill inte sätta igång helt enkelt.... fattar inte alla har jätte problem att få bort dom, och jag har har problem att få dom å föröka sig ?!?!
#30 - 28 augusti 2007 10:58
jag får dom inte att växa, har dom i båda mina kar men dom vill inte sätta igång helt enkelt.... fattar inte alla har jätte problem att få bort dom, och jag har har problem att få dom å föröka sig ?!?!

Har du mycket ytcirkulation? alltså så att de skölj ned under ytan?
#31 - 28 augusti 2007 11:07
ja jag har en pump på halvfart vid ytan bara för att skydda mina övriga växter.
#32 - 28 augusti 2007 11:12
ja jag har en pump på halvfart vid ytan bara för att skydda mina övriga växter.

Det kan ju vara anledningen till att du inte får fart på andmaten.
#33 - 28 augusti 2007 11:16
Andmat, Lemna minor

Själv har jag precis provat andmat och mitt lilla akvarium växte igen på bara en månad...(!) Nu provar jag att utrota det och har precis håvat ur alla bladen ur akvariet. (Det blev knappt en liter med blad). Skall bli intressant att se om andmaten verkligen är så svår att bli av med som en del säger...
#34 - 28 augusti 2007 11:58
Har man fyllt på vatten med andmat på ytan kan det hända att blad följer med vattenstrålen och sätter sig i andra växter/inredning. Då kan man få tillbaks eländet trots att man håvat ut varenda liten gnutta. Det har hänt mig ett par gånger och man blir lika förvånad varje gång.

Jag upplever samma sak med Riccia just nu. Smådelar har fastnat i mossa som jag aldrig verkar bli av med.

Annons