Andfådd discus

#1 - 5 augusti 2009 14:21
En av mina discusar är ständigt andfådd, allt var bra i början men senaste tre veckorna har den varit andfådd. Ser inga förändringar på fisken(inga prickar, ingen konstig slemhinna osv).

Vattenvärdena är som dem ska(ingen nitrit, bra ytcirkulation Eheim 2078), dessutom mår övriga fiskar prima:D.

Köpte idag ett 63L kar och ska lägga över firren men vet inte om jag ska medicinera med något, hur mycket salt ska man lägg i?, kan prova med det så länge.

Tacksam för svar
#2 - 5 augusti 2009 18:18
Formar den munnen som en "pussmun" .Om den gör det upprepande så skulle jag tippa på gälparasiter.har du studerat gälarna?
Om den har gälparasiter så kan du testa någon av dessa : Sera Tremazol ochSera omnipur. Och behandla fisken i ditt 63L.

Men finns massvis med olika sjukdomar men detta är en av dom jag tycker passar in på din förklaring.

// Freddan
#3 - 5 augusti 2009 18:33
Freddan! skrev:
Formar den munnen som en "pussmun" .Om den gör det upprepande så skulle jag tippa på gälparasiter.har du studerat gälarna?

Om den har gälparasiter så kan du testa någon av dessa : Sera Tremazol ochSera omnipur. Och behandla fisken i ditt 63L.

Men finns massvis med olika sjukdomar men detta är en av dom jag tycker passar in på din förklaring.

// Freddan

Gälparasit var det jag tänkte på, vet Du om det är smittar? Vet Du skillnaden på preparaten?

Tack för svaret

Adam
#4 - 5 augusti 2009 20:06
Käkar den o är alert så tycker jag inte du skall bry dig . Gör möjligen ett större vattenbyte (mer än 50 %) o salta upp med 1 dl grovsalt per 100 liter vatten.

Annons