Hej Fredrik... Visst har jag upplevt att hannarna är sträv mot honorna, men inte så att skador uppstår... Det känns som om något är fel... Honorna är inte mycket mindre än hannarna... de är liksom grövre... och upplevs som ganska jämnstora därför.. Den som du tror är en hona, hur gammal är den ungefär??? Det verkar nämligen vara så att om en ung hanne går i samma kar som en äldre hanne, så utvecklar den inte spröt... Jag hade en, vad jag trodde, säker liten hona som jag sålde... När den fick ett eget kar så växte den snabbt på sig och utvecklade en rejäl sprötbuske... denna "hona" blev senare pappa till en massa yngel :-)
Testa att släppa den mindre i ett annat kar i en par månader och se vad som händer... det är nog det enda tips jag kan ge...
Annars så är det väl bara att fundera på om akvariet är lekvänligt... det kan vara så att honan vill leka, men hannen anser att miljön inte är lämplig att föda upp yngel i ...
Möjliga orsaker till detta är nitrit/nitrat... malar vill ha extremt låg nitratnivå för att leka... eller dålig cirkulation, för lite syre helt enkelt... En annan möjlig orsak kan väl vara dålig fodertillgång...