Ancsitrus beteende

#1 - 18 augusti 2004 21:55
Idag samman förde jag två ancsitrus i ett kar, den ena acsitrus är ca 7 cm medans den andra är ca 5 cm, omedelbart började dessa två att bråka, den minsta gav sej på den stora, är detta en lek beteende?
#2 - 18 augusti 2004 22:27
vilka kön handlar det om , är det 2 hanar bör dom
skilljas i fall det är ett för litet kar.

/Baggen
#3 - 18 augusti 2004 22:56
det är det jag inte vet...
#4 - 18 augusti 2004 22:58
Men om de är så stora som 7 och 5 centimeter så borde du ju nästan ha koll på könen... Har bägge två helt släta nosar... eller har någon av dem någon antydan till "skäggväxt" ???
#5 - 18 augusti 2004 23:24
vadå borde?
nope..ingen av dem har antydan att...
är dem inte för små ännu för att leka?
vid vilken längd kan man urskilja könet..
#6 - 19 augusti 2004 00:01
Flåt! Klantigt uttryckt med borde[:I] Jag menade att när de är så stora så brukar man börja se spröt... Om den stora är helt slät om nosen så är det garanterat en hona i alla fall...

Den andra, som är 5 cm, ja... det vanligaste är att man börjar se små "knoppar" runt nosen om det är hannar... men den kan ju vara sent utvecklad... eller så är det också en hona.

Hur stort akvarium har du satt dem i??? Det kan ju helt enkelt vara revirstrider de håller på med, om det inte finns plats för bägge...
#7 - 19 augusti 2004 00:30
det är lungt ;)..
har tittat nogrant nu, har sett att den lilla har små knoppar runt nosen, medans den stora är helt slät..
hur lång tid bruka det från samman föranden till äggläggning?
Tant Nancy kan du mycket om ancsitrus? =)
#8 - 19 augusti 2004 07:05
Tant Nancy är Zoopets ancistrusguru! Hon kan ALLT om ancistrusar -- så lita på vad hon säger... [^]
#9 - 19 augusti 2004 07:58
Hehehehe[:I] Jag kan inte allt... men jag kan det som jag av erfarenhet lärt mig genom att odla ancistrus i några år...

Lipari! Vad bra, då har du en av varje kön, det är alltid en början [:o)] Att den bara har små knoppar till skägg innebär att den är, som jag brukar kalla det, tonåring. Den är alltså på väg att bli könsmogen, att den slåss med den större är ju ett tecken på att den kommit ordentligt på väg i sin mognad... det är nämligen helt normalt att hannen fixar ett revir och håller honan därifrån tills han känner att det är läge för att leka...
Det är ovanligt att de leker innan de fått ordentliga spröt... men det händer, läste nyss en tåt om det här på Zoopet...
Förmodligen får du ge dig till tåls och vänta någon månad innan det blir något... men man vet som sagt aldrig...

Du har fortfarande inte svarat på hur stort akvarium du har dem i! Är akvariet för litet kan det nämligen vara bättre att plocka bort honan ett tag...
Lycka till...
#10 - 19 augusti 2004 08:50
Tant Nancy; Jag har fått höra att även honor kan ha spröt, stämmer det???
#11 - 19 augusti 2004 09:13
Av alla honor jag haft i min ägo, så har endast en haft spröt... och då var det endast två eller tre stycken spröt. Nu vet inte jag om jag haft turen att få endast "sprötlösa" honor, eller hur det är, men jag upplever det som ytterst ovanligt. Dessutom tror jag att dessa honor utvecklar spröten när de blir lite äldre... men jag är inte säker...
#12 - 19 augusti 2004 09:16
Hej

Jag har samma trassel.Har 2 st.En som till 100% är hane.Hela nosen är full med spröt och en som jag tror är en hona.Den är iaf mycket mindre och har slät nos.Båda är köpta samtidigt.MEN han spöar henne så fort han kommer åt.Häromveckan så va nästan hela stjärtfenan avbiten.Men som tur är så växer dom ut igen.Vad gör man??.Vill ju ha fler till det nya karet utan att köpa några....
Fredrik
#13 - 19 augusti 2004 09:52
Hej Fredrik... Visst har jag upplevt att hannarna är sträv mot honorna, men inte så att skador uppstår... Det känns som om något är fel... Honorna är inte mycket mindre än hannarna... de är liksom grövre... och upplevs som ganska jämnstora därför.. Den som du tror är en hona, hur gammal är den ungefär??? Det verkar nämligen vara så att om en ung hanne går i samma kar som en äldre hanne, så utvecklar den inte spröt... Jag hade en, vad jag trodde, säker liten hona som jag sålde... När den fick ett eget kar så växte den snabbt på sig och utvecklade en rejäl sprötbuske... denna "hona" blev senare pappa till en massa yngel :-)
Testa att släppa den mindre i ett annat kar i en par månader och se vad som händer... det är nog det enda tips jag kan ge...
Annars så är det väl bara att fundera på om akvariet är lekvänligt... det kan vara så att honan vill leka, men hannen anser att miljön inte är lämplig att föda upp yngel i ...
Möjliga orsaker till detta är nitrit/nitrat... malar vill ha extremt låg nitratnivå för att leka... eller dålig cirkulation, för lite syre helt enkelt... En annan möjlig orsak kan väl vara dålig fodertillgång...
#14 - 19 augusti 2004 10:04
Hola!Jag norpar tråden lite och undrar om ancistrusar brukar vara lite tjuriga och sura av sig? Jag har nämligen vad jag tror är en hona som är ca 6 cm i ett kar med snälla guppies och platy. Men jag ser honan jaga dom andra invånarna i karet flera ggr om dan`. Dessutom har några av guppisarna lite trasiga fenor.Är det normalt att ancistrusar jagar så här? Den verkar vara så sur av sig och verkar bli surare med åldern....
#15 - 19 augusti 2004 12:06
karet är på ca 70 l
#16 - 19 augusti 2004 12:35
Lipari, karet är gränspuck för två Ancistrusar i längden... men som lekkar ska det funka tycker man. Är det däremot två hannar du har så kan det vara orsaken till att de slåss... att det inte finns plats för två revir...
Catwoman, Ancistrusar kan vara lite griniga, särskilt när det är mattdags... men att de skulle kunna bita på fenorna på fiskar tror jag är i det närmaste omöjligt... det måste vara någon annan fisk som gör det... eller att vattnet är lite dåligt...
#17 - 19 augusti 2004 18:45
Nancy - måste fråga... du skrev att malar vill ha extremt låga nitratvärden. Har funderat på om verkligen Seras nitrattest är att lita på... för vissa växter vill sig inte och jag fick höra att det troligen är kvävebrist. Dubbelbottnat med ett test som är illrött medan malarna leker som tokar och växter förtvinar. Vad tror du - dags att byta test?
#18 - 19 augusti 2004 19:43
Jag har lånat Seras testväska en gång... och jag vet att det var något av testen som fungerade dåligt... kommer inte ihåg vilket bara... Personligen kör jag med JBL, vet inte om de är bäst... men jag har inte funnit att de varit mysko än i alla fall. Är du minsta tveksam så är det kanske läge att testa ett annat märke. Är du inte tjenis med någon handlare? Jag brukade få låna handlarens testväska förut.. innan jag hade alla tester själv... det var de som använde Sera...
Sedan tror jag att om Ancistrusarna väl börjat leka, så kan de nog leka i nästan vilket vatten som helst... det är nog första gången som är problemet tror jag.... Men det sägs i alla fall att man ska hålla nere nitratnivån för att få alla malar att leka...
#19 - 19 augusti 2004 20:13
Ingen mening, de har också Seras testkit. Har börjat byta ut alla test till JBL:s men ännu inte kommit till nitrattestet.. .kostar en del att byta liksom så jag tar det pö om pö :O/
Kikade på samlingstråden för vätsketest och där påstås Seras nitrattest vara bra... aja, JBL för hela slanten blir det vid nästa beställning av pryttlar. Tack för input Nancy. :)
#20 - 19 augusti 2004 20:17
Kanske lite sent... men det lönar sig att köpa JBL:s lilla testväska...och sedan köpa refill, PWSS kan ta hem den... och refiller

Annons