ancitrus hjälp tack

#1 - 24 februari 2008 18:38
hajsan alla

var ett tagsen jag var inne på zoopet :p

men nu är det så att jag har en ancitrus hane+hona...jag ville få dem i lek så jag skaffade mig ett nyt 54 liters till dem...jag har blästersand och en massa gömställen i form av rötter och en vanlig keramik kruka...

men nu till problemet...så fort min hane ser honan så jagar han henne som tusan..varför detta?..vill han para sig eller det är bara för att han tycker hon inkräktar på hans revir??
#2 - 24 februari 2008 21:23
Så gjorde min hane också, det är nog bara så dom gör. För till slut blev det rom ändå. När hanen städat i grottan han vill ha rommen i så viftar han med stjäsrtfenan för att locka på honan. Om grottan inte är städad så det duger så kan han kanske jaga iväg henne.
Guest
#3 - 24 februari 2008 22:19
Har honan rom i sig eller ej?
#4 - 25 februari 2008 14:35
Anettejt skrev:
Har honan rom i sig eller ej?

vad jag har kunnat se så är jag inte säker :confused:...jag har kollat flera ggr men jag tror att hon har ägg...jag vet att honan ska vara orange aktig om hon har ägg vid analen, men jag tycker att hon ser inte speciellt orange aktig ut...
#5 - 25 februari 2008 15:13
macke_fisk skrev:
...så fort min hane ser honan så jagar han henne som tusan..varför detta?...

Det var så mina Ancitrus "lekte". Rena våldtäckten. Inte undra på att honan skiter i det efteråt och låter hanen ta hand om allt helt själv.
#6 - 26 februari 2008 18:42
t85207 skrev:
Det var så mina Ancitrus "lekte". Rena våldtäckten. Inte undra på att honan skiter i det efteråt och låter hanen ta hand om allt helt själv.

hmm..det är hanen som tar hand om äggen ;)...mm, jag får se vad som händer..bar till och vänta och se:)
#7 - 29 februari 2008 21:49
Mina ancistrusar (drygt ett år gamla) har nyss förökat sig. Såg inte riktigt hur de betedde sig, men rätt som det var fanns det ägg i grottan (ganska stora).
Nu har ynglen just gett sig av från grottan. Pappan har vaktat dem ca två veckor.

Nu har nog de flesta blivit scalar-föda är jag rädd.
De sista som var kvar i grottan har jag tippat ner i körsbärsräkornas lilla akvarium.
Där är det gott om alger och inga fiender.
Ska bli spännande att se hur det går.
Ska bli intressant också att se om någon överlever scalarerna i stora akvariet. Nu såg jag inte till en enda liten ancistrus.

Nån som vet hur ofta de lägger rom?
#8 - 1 mars 2008 11:53
Mina lägger rom ca var tredje vecka då har jag en hane och en hona,jag hade fler honor förut men det blev för mycket för hanen han fick aldrig vila och äta upp sig.

Thomas

Annons