Ancistrusyngel - Uppdatering :)

#1 - 23 augusti 2005 20:15
Inte nog med att det verkar klarat sig 5 yngel ist för dom tidigare sedda 3. Alltid trevligt :)

OCH nu ligger hanen i samma "håla" i ena roten och verkar ha parkerat sig där ordentligt. Så jag antar att det ligger nya ägg där :) Det lär visa sig om en 2veckor så :)
#2 - 23 augusti 2005 21:26
hehe kul med yngel!
Själv har jag 2 kullar i ett 100l. Hur stort akvarium har du?

Jag tror det är en trejde kull på G, för jag såg att honan satt på tegelstenen som hanen har som sitt bo (och där rommen läggs).

kul! Men samtidigt vill jag inte ha flera hundra yngel i ett 100l direkt.. Se till att du ha bra filtrering? Kan kanske vara bra att installera ett extrafilter? Jag satte in en stor filtermattebit på ett pumphuvud eftersom ancistrusyngel är känsliga för nitrit.

lycka till
Lenis
#3 - 23 augusti 2005 21:43
Vilket av dom? ;) Ne'rå, karet som det blir ynbgel i är ett 170l (ungefär sådär). Filtreringen är nog inget större problem, även om jag gärna även i det karet hade kört ytterfilter.

Anledningen att jag blir så "extremt" glad är att jag faktiskt inte gör ett någe för att mina fiskar/malar SKA ha "optimala" förhållanden för att föröka sig. Men uppenbarligen trivs alla fiskar i just det karet kanon, då det bara är neontetrorna som inte förökat sig än.

Får se hur många som klarar sig denna gången (om det nu är som jag antar, dvs yngel på g) förra gången inträffade ett litet missöde (helt och hållet mitt fel). Men ptja, om 2-3 veckor så lär det visa sig.

Men om du har så gott om yngel så är det väl bara att sälja av? Eller dom har inte vuxit till sig än?
#4 - 25 augusti 2005 18:32
hej
Hade många stora bruna yngel med de fick camallanus och nu är det 4 kvar. Behandlar i skrivande stund och är för tillfället positiv.
De 2 kullarna är iofs i ett annat akvarium men där behandlar jag också, men där är det nån månad kvar tills säljstorlek.

Jag kommer naturligtvis inte sälja föränn fiskarna varit friska i några månader!

Hur som helst är en mal kanske 6 mån gammal och denne är rätt stor! Jag väntar med spänning att se om det kommer skägg eller inte, vore kul att veta när det kommer i så fall.

lycka till!

Annons