Ancistrusyngel som försvinner.

#1 - 21 augusti 2006 19:51
Har ett par Ancistrusmalar som ynglar av sig lite då och då. Problemet är att får dom ca 30 yngel är det bara ungefär 10 kvar efter några veckor. Dom bor ensamma i ett litet 80 liters kar, så inga andra fiskar käkar upp ynglen. Äter föräldrarna upp sina egna ungar????
Buter vatten 30% 2 gånger /vecka har koll på nitritvärdena.
#2 - 21 augusti 2006 20:05
har du kollat pumparna? har du ytterfilter? när jag gjorde rent mitt ytterfilter hittade jag 10 ancistrusyngel däri som förmodligen levt där nere ett tag. de kom in genom insuget så nu har jag en bit filtermatta runt insuget.
föräldrarna äter inte ynglena.
hur är det med syresättningen av vattnet? malarna vill ha det bra syresatt.
#3 - 21 augusti 2006 20:15
Har bottenfilter, pumpen virvlar runt ytvattnet.
Har funderat på det du skrive och tänker prova med att sätta i ytterligare en pum.
#4 - 21 augusti 2006 20:26
Är det helt säkert att föräldrarna inte äter ynglen?
#5 - 21 augusti 2006 21:59
jag skulle kolla filtret noga. sist hittade jag 8 st...
#6 - 22 augusti 2006 03:11
du får mata MKT mer! dom äter som hästar...
#7 - 22 augusti 2006 06:12
Jag har samma problem med nya malyngel. De var ung 20 från början, nu endast 10-11. Jag har hittat 3 döda men var tog de andra vägen? Äter som upp sina syskon tro? Föräldrarna är inte där och inga andra fiskar heller.

Dom får fiskbullar, squash, gurka, liten maltablett. Borde inte det räcka till dem? Dom äter ju jämt, och växer bra.
Men varför dör dom och försvinner? Ingen finns i filtret.
#8 - 22 augusti 2006 10:02
De äter döda fiskar. på några timmar kan de äta upp en död malyngel. har du kollat filtret?

om det är många yngel som dör kan vara vattnet, malyngel är extra känsliga för dålig vatten och kräver syrerikt vatten.

Annons