Ancistrusyngel - problem

#1 - 13 oktober 2003 20:10
Har lyckats med lek med mitt Ancistruspar. De lekte för snart 3 veckor sedan (på onsdag) och rommen kläcktes 4-5 dagar senare.

Den senaste veckan har ynglen svämmat över akvariet och är överallt. Jätteroligt!
Jag har gjort delvattenbyten och matat med dels Wardlys schrimp pellets och gurkskivor.

Till problemet.
Ynglen (inte alla men ca hälften) har börjat söka sig till ytan av akvariet runt kanterna. Trodde detta var någon nitrittopp men efter koll är NO3 och NO2 knappt mätbart.
GH mellan 6-10
KH 15
Ph 7,6
Temp 26*

Föräldrarna går i samma kar. Bör jag flytta ynglen till separat yngelkar?
#2 - 13 oktober 2003 20:18
Hur har du det med syresättningen och hur många fiskar + yngel (på ett ungefär) har du i hur stort kar???
#3 - 13 oktober 2003 20:19
ynglen är väldigt känsliga mot syrebrist har jag märkt.. se till att inte mat ligger kvar & ruttnar i akvariet.. & rikta en hyffsat stark pump mot ytan..
#4 - 13 oktober 2003 20:36
Lekakvariet är på 38 liter cirkus med en Fluval 1 pump. Ett lekpar går däri på ca 12 cm längd. De gick förut i mitt 152 liters med Malawi men då hände ingenting så jag flyttade dem till yngelakvariet och efter drygt 3 veckor med lite tätare vattenbyten blev saken biff...

Det är mellan 20-30 yngel i karet ovan.

Har ett 20 liters akvarium som jag lätt kan starta om det skulle behövas.
Kanske skulle jag flytta tillbaka föräldrarna till det stora akvariet och låta ynglen gå själva nu?

Har plockat ur gurka och sugit upp pellets från botten nu och avvaktar tills i morgon för att se vad som händer.
#5 - 13 oktober 2003 20:43
Flytta över föräldrarna till det gamla karet, ditt lekakvarium är ganska precis vad du behöver för att föda upp dina yngel till säljbar storlek.
Du borde nog komplettera pumpen för att få ordentlig snurr på ytan eller kör 10% vattenbyten varje dag, använd kallvatten när du byter så pass lite, det är mera syrerikt. Om du fortsätter med din fluval etta så se till att utblåset är precis vid ytan och riktad längs efter ena långsidan. Jag har fött upp yngel i mitt 40 l, då körde jag först två fluval ettor, sedan bytte jag till en tvåa...
Dina yngel lider ganska säkert av syrebrist i alla fall..
#6 - 13 oktober 2003 21:00
Då får det bli flytt i morgon och jag ska ha en eheim 1006 någonstanns...den är något större tror jag.

Ett extra vattenbyte blev ikväll pga uppsuget av ev.rester och lämningar av föräldrarna. Ska hålla koll på syrehalten och tänka på detta framöver.

Skönt att de (ynglen) kanske kan stanna kvar i akvariet i alla fall. Att det inte var alldeles för litet.

Tack för alla råd!
Ni är stabila klippor för oss nybörjare :-)
(Sonen kommer att strypa mig för jag tycker det är roligare med Ancistrusodlingen än hans Malawi just nu där Rödsebran bara spottar ut/äter upp sin rom efter bara 5-6 dagars tuggande...)
#7 - 13 oktober 2003 22:08
jag har runt 80-100 ancistrus yngel i en 25 liters flajbox..en motsvarande fluval 1 & en luftpump bara..kör 10% byte med kallt vatten varje morron+kväll + ett 30% / vecka eller så..funkar fint hittils iallafall..bara man ser till att inte mata innan det mesta är uppätet =)

de ska visserligen flytta in i 450 litarn snart, men tills jag vågar flytta in de små liven i det får det nog stå till sig lite.. =)
#8 - 14 oktober 2003 06:05
Idag på morgonen mår ynglen mycket bättre. De flesta bökar omkring på botten - ett myller av liv.

Jag hade nog hoppats att malparet skulle lekt ytterligare en gång innan jag flyttade tillbaka dem i det större akvariet. Det tar sedan ganska lång tid innan ynglen har vuxit på sig till leveransstorlek antar jag. Men man ska inte gapa över mycktet har jag nu lärt mig och fått det bekräftat.

Hur fort växer ynglen?
Jag antar att det beror på vattenbyten, tillgång till mat och karets storlek, men på ett ungefär?

Vi, barnen och jag, har spenderat mycket tid framför akvariet och beundrat skådespelet från rom till frisimmande yngel. Ett tag trodde vi att det inte skulle bli mer än ca 5-10 stycken kvar men nu har vi räknat till mellan 20-30 stycken. Det kan i och för sig vara fler också, de är inte lätträknade.
Det enda som jag är förargad över är att jag inte lyckades fota utvecklingen trots att rommen satt bra till och syntes från framrutan under den lilla roten.
#9 - 14 oktober 2003 12:33
Att ha två kullar tillsammans i ett kar är olyckligt eftersom de nya små får väldigt svårt att komma åt maten. Det är bättre att föda upp en kull i taget. Jag håller mina vuxna åtskilda mellan lekarna, eftersom jag varit med om att en hanne dött efter många täta kullar. Kullarna kommer att bli större och större allt eftersom honanan växer. Jag har en 5 årig hona som ger ca 130 yngel i varje kull... så lugn, du kommer snart att ha yngel överallt i alla fall.
Med bra tillgång på mat och syre kan du ha ynglen i säljbar storlek på ca 3 månader... allt handlar om vilken storlek köparen vill ha på de små liven, ca 1 cm/månad i snitt brukar jag ha som riktmärke på tillväxten. Räkna också med att du kommer att få en period med många dödsfall, de svagaste får dåligt med mat och dör efter ca 1 månad, ett naturligt urval som bara är bra för Ancistrusstammen.
#10 - 14 oktober 2003 13:02
Efter att ha läst lite här har jag ökat mina vattenbyten från att ha bytt 10 liter vatten (50 liters kar) varannan dag till att göra det varje dag... ibland 2 gånger om dagen men aldrig 20 liter samtidigt... gör ett lite större vattenbyte i veckan då jag samtaidigt ändå kör de andra akvarierna!
Jag har dock den olyckliga situation som Nanc nämer här... med en gammal kull med en ny... ska flytta den gammla kullen till ett 62 liters så fort jag har fått dit en bättre pump i den! just nu är det bar aislängt lite vad man hade hemma... ett typ "billifilter" och ett gammalt Eheim som får iväg fjuttiga 180 liter per timme... å andra sidan så är belastningen i det just nu 4st kampfisk yngel som håller sig runt 1cm och 1 ansictrus från första kullen!(1,5 cm ca) och det är allt där.....
Första gången kan jag ha fått 30 yngel på ancistrus... den senaste här så har det passerat 50 iallafall... så visst ökar kullarna! funderar på att släppa på min gold ancistrus denna gången till hannen... men måste ordna med flytten och en ny vettig pump till 62 liters först!
#11 - 14 oktober 2003 13:06
luftpump, litet innerfilter & täta vattenbyten funkar fint med..bara luftpumpen kör på bra med cirkulation =)
#12 - 14 oktober 2003 13:12
Mjo, går gör det nog! men ju mer cirkulation jag har dragit på i 50 liters ju piggare verkar de ha blivit. kanske för att de får jobba lite mer! ;) just nu är det 6-7 gånger akvarievolymen som pumpas i den...
Fick dock ta bort min grovporiga filermatta idag... allt för många tar sig in i porerna och sätter sig fast där! så nu sitter det bara ett litet finporigt kvar.... ska försöka få dit lite mer finporig istället så att det inte behöver stryka med så många i det... fick ur 2 st idag dock som verkade överleva när jag tog ur det...
#13 - 14 oktober 2003 16:22
Mycket syre - pigga yngel - pigga yngel äter mycket - mycket mat gör att de växer fort... Men man får också tänka på att detta innebär större föroreningar och därmed ett behov av ett rejält "reningsverk". För små Ancistrusyngel är MYCKET nitritkänsliga!
Har man en liten pump så klarar man säkert att föda upp ynglen också, men då får man helt enkelt mata mindre och låta dem växa långsamt.
#14 - 17 oktober 2003 23:57
jag flyttade ynglen från min 25 liters balja med litet innerfilter till min 450 litare..
tro det eller ej, men jag räknade vartenda yngel..och det var 166 st... en enda har dött, & då har de bott först 3 dagar i en 10 liters burk & sen 10 dagar i 25 liter...helt otroligt!!
det såg inte ut att vara mer än 80-90 st..
jag håvade upp dem & räknade dem typ 10 i taget, så jag vet att jag räknade rätt!
#15 - 18 oktober 2003 13:08
Härligt JR, hoppas bara att du inte är rädd om växterna... 166 växande Ancistrusar kan lätt käka upp dem...
#16 - 18 oktober 2003 15:30
Fanns inte en enda växt där innan idag, köpte en dvärgsvärdplanta med lite utväxter & slängde i... lite för att se hur det går bara =)
jag har ju 500W metallhalogen på karet, så den plantan lär ju växa som en häst =) de får gärna äta upp några skott om de vill..
men just nu matar jag med hemmagjort räkmix.. den konkurerar ut zuccinin utan problem =) tror det är runt 100 ancistrusyngel på en liten pyttebit räkmix..ser rätt kul ut =)
#17 - 18 oktober 2003 17:54
hur gjorde du räkmixen??...80% ärtor, zuzzini?????
#18 - 18 oktober 2003 18:25
den är egentligen till mina malawi, kanske 40% hela rökor, 40%ärtor 20%spenat, multivitamin till gnagare & några gram spirulina pulver...
har även räkmix med runt 90 % grönsaker som jag ger dem.. båda är intressantare än zuccinin =)
#19 - 18 oktober 2003 19:32
Lagom yngelkar JR, lika stort som mitt :-) Jag tog ju och delade av mitt för att få kullarna separerade. Detta gör att de nya småttingarna inte behöver slåss om käket med sina storasyskon, sedan är det mycket enklare när man ska lämna iväg dem till försäljning också...
#20 - 18 oktober 2003 20:09
jo...precis så jag tänkt =) har även runt 130 guppy yngel i samma fack.. fast jag har bara två fack..ett på 50 cm, & ett på 150 cm ungefär.. får se vart nästa kull hamnar, i nåt annat kar förmodligen =) inte råd att köpa mer stora kar nu tyvärr..
men det blir definitivt ett lika stort till!!
#21 - 19 oktober 2003 20:08
Vi hade faktiskt färgsorterat Guppys i de olika facken förut, sedan öste vi över ynglen till 720 karet på tillväxt. Men nu upptas två av facken av Guramiodling, måste ju testa något nytt.... Nästa grej blir nog Citrontetror, åsså testar jag Kilfläcksrasbora i vårt 40 l.... Hur ska detta gå med nya lagen :-)
#22 - 15 november 2003 21:53
Harblivit med yngel själv nu,, har tittat runt lite här och fått reda på att man kan mata dom med allt från äggvita till gurka... äter dom vad som helst eller ska man börja med äggvita och sedan gå över till "fast föda"?
#23 - 15 november 2003 22:44
Ancistrusyngel är vegetrarianer, mata med algtabletter första veckan och sedan kan du testa lite grönsaker, jag kör endast med Zuccini....
#24 - 15 november 2003 22:55
Måste bara säga en sak, lite of topic... Jag börjar bli övertygad om månens inverkan på fiskarnas lekvillighet... I går lekte bägge mina Ancistruspar... i olika kar... i olika rum till och med... men de lade i princip rommen samtidigt... Jag hade inte bytt vatten sedan förra lördagen, så det kan inte ha inverkat heller...
Fler som hade lek på sina Ancistusar i går????
#25 - 15 november 2003 23:17
Hur stog månen igår?
#26 - 15 november 2003 23:32
Har lite dålig koll på det, men den var full häromdagen i alla fall...
#27 - 15 november 2003 23:36
Intressant tanke,, Mina kläcktes igårså det föll lite på det men det kan vara något med cykler eller perioder som är mer givande än andra,,,

Annons