ancistrusyngel-mat och blir de uppätna?

#1 - 18 januari 2005 19:32
hej.

hanen har fläktat rommen sen i fredags nångång så jag tror den kläcks närsom helst nu. kanske under natten eller imorrn (!!!) FÖRSTA GÅNGEN! (glad)

har sökt på forumet och kommit fram till att man kan ge dem squash, ärtor, broccli och gurka (brukar ge de vuxna squash och ärtor) men äter ynglen även detta? Läste att de även äter maltabletter (algtabletter), det äter iaf mina vuxna med stor aptit. Jag kommer förmodligen också få tillgång till räkmix (av en jobbarkompis) så den kanske de kan äta? Läste att de har gulesäcken ca 14 dgr.

Jag har dem i ett 100l sällskapskar med:

2 siamesiska algätare
5 sebrafiskar (ska komplettera)
1 black molly hane (nån som vill ha?)
samt 5 ancistrus (3 honor, 2 hanar. hade ursprungligen 2 honor men fick övriga 3 av en jobbarkompis förra veckan..)

Tror ni ynglen kan klara sig? har läst att hanen vaktar dem tills de är stora nog..? som jag ser det kan det vara algätarna som är det stora Hotet? Tror knappast sebrafiskarna eller de övriga malarna ger sig på avkomman..? Grottan som de ligger i är rätt trång så där kan nog ingen tränga sig (hanen vaktar).

tacksam för svar, jag måste ju bli en bra fostermamma hehe :)

en fråga till, jag oroar mig för att min hane (efter ynglena klarar sig själva) ska leka igen med min andra ursprungliga hona, och att han typ ska svälta ihjäl (ser inte överdrivet "gödd" ut...) finns det risk för detta? bör jag separera hanarna från honorna?

hoppas nån kan svara på alla mina frågor..
#2 - 20 januari 2005 17:22
hmm nu är nog ynglen kläckta inne i grottan men har inte sett dem än...
#3 - 20 januari 2005 17:54
Ynglen äter samma som dom vuxna när gulesäcken är slut.
Algtabletter är ett hett tips(det älskar mina egna yngel iallafall)

Ja tror persoligen inte du behöver vara orolig för att dom ska bli uppätna av dina andra fiskar.
#4 - 20 januari 2005 18:55
tänk bara på att plocka ur gammal mat och inte låta den ligga länge, ancistrusyngel är känsliga för vattenkvaliteten.
Om du lägger i ordentligt med extramat för ynglen så får nog hannen en chans att äta upp sig. Hitills har min hanne simmat direkt ut och käkat när han tröttnat på att passa barn.
Sedan tycker jag att det låter väldigt trångt med fem ancistrus i ett 100 l. Har du möjlighete att flytta några vore det nog bra. Finns risk för att hannarna ryker ihop annars (och även honorna kan käfta med varandra)
#5 - 20 januari 2005 19:28
hej!

tack för svaren.

3 av fiskarna är syskon, dvs hanarna är syskon (antar att de kommer bättre överens då?). Jo, vet att det är trångt men förhoppningsvis bor de där i ett halvår därefter större akvarium. Än så länge funkar det väl (efter ca 2 veckor) men jag har ett akvarie till där jag kan lägga en hane ev. Problemet då är att eldstjärten kanske är på malen, eldstjärten är rätt aggressiv.

Bör kanske tilllägga att malarna ej är fullvuxna. Har märkt att honorna käftar, men än så länge verkar det som sagt inte vara mycket problem. men ser jag att de tjafsar för mycket blir det flytt för nån. Alltså jag fick dessa fiskar av en jobbarkompis som skulle lägga ner sitt akvarium, skulle inte köpt 3 till (hade 2 från början) i affären utan då hade jag väntat. Men nu blev det så här, och det är ingen ursäkt, men jag hoppas de ska klara sig till jag kan skaffa större kar.. =)

Hur många ancistrus kan rekommenderas i ett 100l? tidigade hade jag som sagt 2 honor och det funkade.

Annons