Ancistrusyngel... (lite akut)

#1 - 25 augusti 2006 17:11
Nu har jag äntligen fått yngel på mina ancistrusar, har väntat rätt så länge. Men jag vet inte när dom blev lagda. Igår bara var dom där. Jag lös in i hannens grotta och där var det ca 15 yngel. Jag vet ju inte hur gamla dom är och därför vet jag ju inte när jag ska börja mata dem och med vad :confused: Snälls försök att hjälpa mej... :(
#2 - 25 augusti 2006 17:24
Jag är absolut ingen mal-expert. Min Malte ligger i grottan och fläktar just nu!

Jag har följt en del trådar här och efter vad jag förstått så släpper hannen ut ynglen ur grottan när han tycker det är dags. Och då börjar både han och ynglen att äta.

Så har jag förstått det...
#3 - 25 augusti 2006 19:58
Några av mina senaste är ute, dom har "gulesäcken" kvar (heter det så?). Dom ska väl klara sig på den ett tag vad jag förstått. Tror dock det är några som kommit ut för tidigt, då hannen fortfarande ligger och trycker i sitt hål i roten.

Har nog bara klarat en från första kullen, ser inte ut att bli lättare med att ha nästa kull i eget litet kar. Men man lär väl sig med tiden.
#4 - 31 augusti 2006 08:16
Alla yngel har tagit sej ut nu, och Malte ligger kvar. Honorna är tjocka igen och simmar in till honom igen, men jag tror inte att dom har lagt några ägg än... Men han fläcktar ibland, det gjorde han innan dom jag såg att det var yngel också men jag såg då inga ägg innan.
Iaf så matar jag dem med 5 st ärtor varje dag (bara det som är i ärtorna inte skalen) och dom försvinner varje dag, lite med hjälp av dom andra fiskarna också skulle jag tro.

Om man skulle få yngel av 2 guldancistrus, skulle ynglen också bli guld då?
#5 - 31 augusti 2006 10:43
Jag matar våra yngel med maltabletter,brysselkål och algwaffers.Ynglen har sin gulesäck ett tag och leva på.

Thomas
#6 - 1 september 2006 18:32
Jag har vid ett par tillfällen fått Ancisturyngel ca 50-60 st./gång och jag oroade mig inte så mycket över dom utan matade sendan bara då de kommit ut och simmade runt lite mer än vanligt.
#7 - 1 september 2006 19:49
Var noga med vatten bytena bara små ancistrus yngel är rätt känsliga.
#8 - 12 september 2006 19:20
När jag gjorde rent i akvariet i helgen (storstädning, plockade ur allt) så räknade jag ynglen. Det var 34 och 1 som var dött... Men jag hoppas att resten klarar sej. Hur går det för dej Birgitta?
#9 - 12 september 2006 19:45
Som sagt, gör täta vattenbyten helst varje dag annars har du inte många yngel kvar om ett par veckor.
#10 - 12 september 2006 20:10
Som sagt, gör täta vattenbyten helst varje dag annars har du inte många yngel kvar om ett par veckor.

är det inte lite att ta i? varje vecka har fungerat fint på hemmafronten än så länge....
#11 - 12 september 2006 20:10
PlatyYngel skrev:

Om man skulle få yngel av 2 guldancistrus, skulle ynglen också bli guld då?

förmodligen, MEN de kan bli bruna om man har osis :P

Annons