Ancistrusyngel i Tanganykiaakvarium, ta bort eller ej?

#1 - 23 oktober 2009 21:15
Min son har fått tillskott i sitt 54liters akvarium. Det är ancistrusar som har ynglat av sig. Vi såg 3 styck pyttesmå ancistrusyngel på framrutan. I akvariet finns det några juliodichromisar, några lamprologus multifasciatus, en Lamprologus ocellatus samt 3 små malawisar (tror det är rödzebra metriaclima estherae).

Frågan: Skall vi flytta på några fiskar så att ancistrusynglen klarar sig? Vilka i såfall?
#2 - 24 oktober 2009 07:01
skulle gärna vilja ha en bild men är det mycket gömställen så dom kan göma sig för dom större fiskarna men jag skulle nog annars flytta ancistrusarna till ett mindre kar för med andra fiskar blir det oftast så att dom dör men hur många kar har du?

PS. det här ska egentligen ligga i mal forumet ;)
#3 - 24 oktober 2009 10:21
Scalaren96 skrev:
skulle gärna vilja ha en bild men är det mycket gömställen så dom kan göma sig för dom större fiskarna men jag skulle nog annars flytta ancistrusarna till ett mindre kar för med andra fiskar blir det oftast så att dom dör men hur många kar har du?

PS. det här ska egentligen ligga i mal forumet ;)

Det är mycket gömställen, många grottor och massor av snäckskal som inte används av snäcklekarna . Det finns ett till akvarium under uppstart på 200l annars finns det 2 andra stora kar också, så flytt är inget problem.

Men varför dör ancistrusynglen enligt din erfarenhet? Kan Tanganykiafiskarna i samma kar äta upp dem?
#4 - 24 oktober 2009 10:46
ja det kan antagligen bli så om dom inte är tillräkligt stora.
Emh flytta malawisarna och sen så kanske lamprologus multifasciatus men den där juliodichromis vet jag inte riktigt vad det är för sort ;)

Annons