Ancistrusyngel i 11 litersburk....??

#1 - 31 mars 2008 09:22
Hubba !

Dessa yngel
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116630&page=2

är nu flyttade till ett provisoriskt yngelkar.

Ett 11 liters 6-kantigt kar.

I karet har jag satt in en gammal pump som jag har strypt så att det
är hyfsat "lagom" cirkulation. Finns även en värmare.

Byter 1-2 liter vatten varje dag. Dock inte nytt vatten, utan jag brandskattar det stora karet med vatten.

Ynglen är mellan 1,5-2 cm långa. Tuggar algtabletter och grönsaker.
(Ser rätt kul ut när det sitter 13-14 st på en squashbit och tuggar)

Frågan jag har är om det går att ha dom i denna burk tills de blir kanske 3-4 centimeter långa ??

Om ja, på ett ungefär hur lång bör det ta innan de är uppe på 3-4 cm ?

Eller kommer jag att se en masdöd inom kort ?
#2 - 2 april 2008 06:33
ingen ?
#3 - 2 april 2008 09:30
Hur pass många är det? De lär skita ner en del och du behöver ju mata dem förhållande vis mycket för att få dem att växa i bra takt, dvs. håll koll på vattenvärdena:)
Du byter ju 10-20% vatten varje dag så det bör väl inte vara något större problem men som sagt var, håll koll, det kan gå fort i så små kar är min erfarenhet.
Det är dock inga problem att ha dem i karet fram till en längd på 3-4cm, bara du sköter det perfekt;)
#4 - 5 april 2008 20:55
har själv ungefär samma problem.
Har ett 54 liters akvarium (skulle varit 70 men fick fel) där bor för tillfälet ca 150 ancistrus yngel+ den stora pappan,3 guppys+15 små yngel.
Har 2 pumpar i akvariet,byter ca 30% vatten varannan dag o tillsätter lite medel nån ggn i veckan.
akvariet blir grymmt skitigt av alla dessa fiskar samt att de äter en rasans massa mat.
Bryssel kål,tabletter,suchini mm gör att vattnet luktar surt redan dagen efter.
Hoppas så många som möjligt klarar sig så jag kan leverera ett hundra tal 3-4 cm stora malar till min djuraffär.

Har i det stora akvariet ett gäng praktbotior som gärna kalasar på dessa små krabater...
#5 - 5 april 2008 20:58
det går bra i 11-liters burken.
skitar inte ner så farligt.
men så är de bara 13 st.......
#6 - 5 april 2008 21:01
Ska du ha ynglen i en så liten burk så bör du byta med färskvatten och inte från något annat akvarium samt ha en väldigt bra cirkulation och syresättning.
För att få dem att växa bra bör du stödmata med grönsaker och algtabletter och då förpestas snart vattnet i karet så personligen skulle jag inte ha dessa fiskar i ett så litet kar. Även om de nu är små så växer de och 11 liter vatten är inte mycket att röra sig på så jag skulle nog tipsa om att stoppa i dem i ett större kar.
#7 - 5 april 2008 21:05
1) Sedan första inlägget har jag sedan 2-3 dagar gått över till att byta 30%
med färskvatten varje dag.

2) Håller på att starta upp mitt 110 liters, där ska några av dom ner,,,,,
#8 - 5 april 2008 22:24
Ah, nu börjar det låta något;).
Det är en mycket bättre lösning och jag tror att de flesta av dina yngel kommer att må bra av det!
#9 - 6 april 2008 09:34
lycka till! vad spännande!
Bilagor:
#10 - 6 april 2008 09:36
men om jag skulle få yngel, skulle de inte klara sig i ett 150 l med en massormed andra fiskar? måste de vara i en bebisbalja eller liknande??
#11 - 6 april 2008 09:43
nej, det behövs inte, bara om man vill att "alla ska klara sig"...vilket jag vill just nu..
Guest
#12 - 6 april 2008 14:01
Kensa skrev:
nej, det behövs inte, bara om man vill att "alla ska klara sig"...vilket jag vill just nu..

Jag tror det är större chans att de som klarar sig är bra exemplar, varför det är att föredra att låta de få gå kvar i ett stort akvarium.
De svaga exemplaren sållas då bort naturligt.

Jag tror med chansen är större att fler klarar sig i ett bra inkört stort kar än i ett 11L, själv skulle jag aldrig komma på tanken att låta de få bo så trångt.
54L är ett minimum som de ganska snabbt växer ur.
Bilagor:
#13 - 6 april 2008 14:50
mm. jGah ar hört det förut att de starkaste överlever. men mina platys för yngel, jag såg 3 st på morgonen, efter skolan så var alla upp ätna? betyder det då att alla är svaraga exemplar? nne, bara att mina fiskar är glupska. så jag MÅSTE fånga dem och så för att det ska överleva...
#14 - 6 april 2008 14:59
Eller så har du inte tillräckligt tätt planterat i karet. Det är under de första dygnen som ynglen simmar lite sämre och är lätta att fånga som är den mest kritiska tiden.
Fixar de bara dessa dagar brukar de starka klara sig och växa upp till bra och tåliga exemplar.
Guest
#15 - 6 april 2008 15:00
Sannstrom skrev:
mm. jGah ar hört det förut att de starkaste överlever. men mina platys för yngel, jag såg 3 st på morgonen, efter skolan så var alla upp ätna? betyder det då att alla är svaraga exemplar? nne, bara att mina fiskar är glupska. så jag MÅSTE fånga dem och så för att det ska överleva...

Fast nu diskuterade vi inte Platys...Ancistrus och platys har helt olika krav.

Sen får man fråga sig när man skaffar sig akvarie o fisk vad man vill ha ut av det.
Ska man odla så skall man välja fiskar med omsorg som passar i hop för att eliminera risken att de blir uppätna.
Att senare låta fisken lida i för trånga yngelkassar eller kar är för mig väldigt dåligt planerat och gränsfall till djurplågeri.
#16 - 6 april 2008 20:42
Anettejt skrev:
Jag tror det är större chans att de som klarar sig är bra exemplar, varför det är att föredra att låta de få gå kvar i ett stort akvarium.

De svaga exemplaren sållas då bort naturligt.

Jag tror med chansen är större att fler klarar sig i ett bra inkört stort kar än i ett 11L, själv skulle jag aldrig komma på tanken att låta de få bo så trångt.

54L är ett minimum som de ganska snabbt växer ur.

Ok, så här är det.

Mitt 110 liters skulle igång snart. Planerad mal är ancistrus.
Mina malar i 240 liters har aldrig lagt rom (vad jag har sett iaf).
Så jag planerade köpa malar till 110 liters.

Så helt plötsligt så lägger paret i 240 liters rom. Det blir yngel.
Jag kollar dom varje dag. De är inne i grottan. Sedan en dag när
jag kommer hem, så ser jag att det står ett gäng med skalarer utanför
grottan, och plockar en efter en av de tokiga ynglen som vågar sig ut.
Efter kanske 1 timme eller så, så har skalarerna slafsat i sig 15 st yngel.
Så....vad göra ? snabbt rädda dom som fortfarande lever och organisera
en tillfällig bostad i en 11 liters burk (som har pump + värmare + lysrör), fram tills 110 liters är klart om 2-4 veckor........eller låta dom alla bli fiskfilé ??

Vad göra ?
#17 - 6 april 2008 21:36
Som du har gjort....!
#18 - 6 april 2008 21:40
och här skall åtminstone några av dom bo.....
#19 - 6 april 2008 21:40
ooooppppsss.......gömde länken....

har skall några bo....

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117651
Guest
#20 - 6 april 2008 21:57
Kensa skrev:
Ok, så här är det.

Mitt 110 liters skulle igång snart. Planerad mal är ancistrus.

Mina malar i 240 liters har aldrig lagt rom (vad jag har sett iaf).

Så jag planerade köpa malar till 110 liters.

Så helt plötsligt så lägger paret i 240 liters rom. Det blir yngel.

Jag kollar dom varje dag. De är inne i grottan. Sedan en dag när

jag kommer hem, så ser jag att det står ett gäng med skalarer utanför

grottan, och plockar en efter en av de tokiga ynglen som vågar sig ut.

Efter kanske 1 timme eller så, så har skalarerna slafsat i sig 15 st yngel.

Så....vad göra ? snabbt rädda dom som fortfarande lever och organisera

en tillfällig bostad i en 11 liters burk (som har pump + värmare + lysrör), fram tills 110 liters är klart om 2-4 veckor........eller låta dom alla bli fiskfilé ??

Vad göra ?

Jo du stod i ett dilemma, men som jag skrev så hände detta pga dålig planering. Du hade väl blandat Scalarer och Ancistrus?
Att Ancistrus leker lätt får man ta med i beräkningen, så i ditt fall hade jag låtit de gått kvar och ja, i värsta fall låtit de bli fiskmat.
Oavsett vad jag tycker om dina fiskkunskaper eller din fiskhållning, så visar du uttåt sett att du utan problem både kan hålla Ancistrus i först yngelkasse och sen i ett 11L kar.
Jag tycker inte det är bra för andra att få läsa detta då de kanske inte har dom erfarenheterna att sålla ut rätt från fel.

Du vet snacket går:
-Jag skall köpa ett 11L och ha upp malar i.
-Men det kan du ju inte, malar kan inte hållas i ett 11L.
-Jodå, det har en på Zoopet och folk håller med han.

Förstår du vad jag menar?
#21 - 7 april 2008 06:54
Anettejt skrev:
Jo du stod i ett dilemma, men som jag skrev så hände detta pga dålig planering. Du hade väl blandat Scalarer och Ancistrus?

Att Ancistrus leker lätt får man ta med i beräkningen, så i ditt fall hade jag låtit de gått kvar och ja, i värsta fall låtit de bli fiskmat.

Oavsett vad jag tycker om dina fiskkunskaper eller din fiskhållning, så visar du uttåt sett att du utan problem både kan hålla Ancistrus i först yngelkasse och sen i ett 11L kar.

Jag tycker inte det är bra för andra att få läsa detta då de kanske inte har dom erfarenheterna att sålla ut rätt från fel.

Du vet snacket går:

-Jag skall köpa ett 11L och ha upp malar i.

-Men det kan du ju inte, malar kan inte hållas i ett 11L.

-Jodå, det har en på Zoopet och folk håller med han.

Förstår du vad jag menar?

Både ja och nej.

Det framgår ju ganska klart att det är en tillfällig lösning med
11 liters burken...tycker jag iaf.
#22 - 7 april 2008 13:52
jag hade ca 25 st Ancistrusyngel jag flytta över till ett 60 l för ett par dagar sen, de gick bra i tre dagar sen dog nästan allesammans? varför? dom andra fiskarna (siamesika algätare, golden o hongi yngel) verkar må fint.
#23 - 7 april 2008 15:18
hmm va gör man nu?
flyttade över min stora hane från de lilla 54 liters karet till mitt stora 240 igår.
Hade honom där några veckor men nu fick de va nog,de små krypen får slåss om maten ifred o hanen verkar må prima.
vad händer? jo de tar 3-5 timmar sen ligger de en klase rom i grottan som han brukar ligga i o intog igår igen.
Roligt var även att min lilla hane äntligen fick "komm" till :) så nu fläktar han för första ggn...
Men vad gör jag med alla yngel? funderar lätt på att byta ut de lilla 54 liters karet mot ett på ca 100 liter o en mycket bättre pump.
Guest
#24 - 7 april 2008 20:02
Blohme skrev:
jag hade ca 25 st Ancistrusyngel jag flytta över till ett 60 l för ett par dagar sen, de gick bra i tre dagar sen dog nästan allesammans? varför? dom andra fiskarna (siamesika algätare, golden o hongi yngel) verkar må fint.

Unga ancistrus är känsliga. De klarar dåligt nya vattenvärden.
Hur stora var dessa?
Guest
#25 - 7 april 2008 20:03
B0bban skrev:
Men vad gör jag med alla yngel? funderar lätt på att byta ut de lilla 54 liters karet mot ett på ca 100 liter o en mycket bättre pump.

Slå till med ett 200L när du ändå är i farten! ;)
Guest
#26 - 7 april 2008 20:09
Kensa skrev:
Både ja och nej.

Det framgår ju ganska klart att det är en tillfällig lösning med

11 liters burken...tycker jag iaf.

Du menar att det skulle spela någon roll?
Då är det alltså acceptabelt att bara "tillfälligt" ha en guldfisk i skål nån månad med?

Du skrev själv: "Frågan jag har är om det går att ha dom i denna burk tills de blir kanske 3-4 centimeter långa ??"

För mig är inte tillfälligt acceptabelt i så många månader. (Om de överhuvudtaget växer alls i ett 11L kar)
Att sätta ancistrus tillfälligt i ett 11L är för mig över natten...
#27 - 8 april 2008 03:27
hehe hade jag gärna gjort men de blir lite väl trångt då ;)
#28 - 8 april 2008 07:49
Anettejt skrev:
Unga ancistrus är känsliga. De klarar dåligt nya vattenvärden.

Hur stora var dessa?

ca 1,5 cm lite äldre än en månad men jag flytta över 5st till svärmors akvarium och dom klara sej fint.

Dom som simma i mitt 60 l dom liksom bara dog så snabbt efter några dagar. såg någon som höll på att dö och den simma liksom runder helt utan kontroll
#29 - 8 april 2008 09:59
Blohme skrev:
ca 1,5 cm lite äldre än en månad men jag flytta över 5st till svärmors akvarium och dom klara sej fint.

Dom som simma i mitt 60 l dom liksom bara dog så snabbt efter några dagar. såg någon som höll på att dö och den simma liksom runder helt utan kontroll

Det låter helt klart som någon förgiftning av något slag, men om det var syrebrist, nitrit eller något annat är svårt att säga så här i efterhand.
Som sagt tidigare är de väldigt känsliga tills de når en storlek av ca 3 cm och man bör inte flytta dem eller göra något med karet tills de uppnått den storleken.
#30 - 9 april 2008 07:08
ansjo skrev:
Det låter helt klart som någon förgiftning av något slag, men om det var syrebrist, nitrit eller något annat är svårt att säga så här i efterhand.

Som sagt tidigare är de väldigt känsliga tills de når en storlek av ca 3 cm och man bör inte flytta dem eller göra något med karet tills de uppnått den storleken.

ja jag förstår inte vad det kan vara, nitrit har jag kollat och de är okej.

tycker om det är syre skulle väl dom andra fiskarna oxå reagerat?

nästa gång får dom vara kvar tills dom uppnått 3 cm iaf!

man lär så länge man lever ju[:o]
#31 - 9 april 2008 08:12
Det är inte säkert att de andra fiskarna reagerar.
Om jag drar på för mycket co2 i mitt kar ser jag ganska snart på malarna att de simmar upp och sitter vid ytan för att få syre medans de andra fiskarna är relativt opåverkade, och det kan vara en orsak till dina fiskars död.
#32 - 9 april 2008 11:27
ansjo skrev:
Det är inte säkert att de andra fiskarna reagerar.

Om jag drar på för mycket co2 i mitt kar ser jag ganska snart på malarna att de simmar upp och sitter vid ytan för att få syre medans de andra fiskarna är relativt opåverkade, och det kan vara en orsak till dina fiskars död.

de var precis så dom gjorde, men vad är co2 då?
#33 - 9 april 2008 11:49
Det är koldioxid som jag kör in i karet för att det ska växa bättre:). Blir det för mycket är det ingen höjdare för fiskarna så det gäller att balansera på en ganska tunn linje;).
#34 - 9 april 2008 11:51
ansjo skrev:
Det är koldioxid som jag kör in i karet för att det ska växa bättre:). Blir det för mycket är det ingen höjdare för fiskarna så det gäller att balansera på en ganska tunn linje;).

men de har inte jag kört in, men kommer de inte in koldioid från min pump som sprutar in luft oxå? eller? har ingenaning
#35 - 9 april 2008 12:01
Nej du har inte det;), men om du tex har lite för mycket ruttnande växtdelar, för mycket fisk i förhållande till för lite växter eller av någon annan orsak fått dåligt med syre i burken kan detta uppstå.
Vad du kan göra isf för stunden är ett vattenbyte på 50% samt dra på pumpen så ytan får bra rörelse då det drar ner syre i vattnet. Sedan är det bara att kolla upp varför detta hände och göra motåtgärder.
#36 - 9 april 2008 12:07
ansjo skrev:
Nej du har inte det;), men om du tex har lite för mycket ruttnande växtdelar, för mycket fisk i förhållande till för lite växter eller av någon annan orsak fått dåligt med syre i burken kan detta uppstå.

Vad du kan göra isf för stunden är ett vattenbyte på 50% samt dra på pumpen så ytan får bra rörelse då det drar ner syre i vattnet. Sedan är det bara att kolla upp varför detta hände och göra motåtgärder.

jag ska se vad jag kan göra, så att de är inte alla malar som dött, där är ett par kvar. tror du de händer lika dant med min hongi yngel? Honan har dom i munnen ännu, kanske dom redan är döda??
#37 - 9 april 2008 12:57
De är inte lika känsliga som malarna är på syrebrist, men gör vattenbyte om du är tveksam och kolla upp vad det är som gör att du har fått syrebrist (om det nu är det;)).
#38 - 9 april 2008 13:18
ansjo skrev:
De är inte lika känsliga som malarna är på syrebrist, men gör vattenbyte om du är tveksam och kolla upp vad det är som gör att du har fått syrebrist (om det nu är det;)).

tackar så mkt för hjälpen
#39 - 9 april 2008 16:57
ni har avvikit ganska mycket från ämnet.....vilket är helt OK. :)

Men nu tillbaka till ämnet. :p

Dvs mina yngel mi 11 liters.....;)

här är ett par bilder på burken, samt ett par bilder på deras nästa bostad....
#40 - 9 april 2008 21:21
Hmm, du får ursäkta att vi snodde tråden lite;).
Jag tycker det ser bra ut med det nya karet, och deras temporära hem är mer än vad andra fiskar har under hela sin livstid och jag ser inget fel i det.
Ser ut som om du snart är färdig med hörnkaret och de får flytta?
#41 - 10 april 2008 10:04
tycker 6 och 8 kantiga akvarium är så snygga att ha uppe. har fått en spricka i mitt 30l 8 kantiga, får väl gå till glasmästarn en dag. men tycker du ska ha kvar ditt kar fast du skaffat nytt. hittar väl alltid något du kan fylla de med:)

hur stort är hörn akvariumet?
#42 - 10 april 2008 10:23
Se tråden + den tråd som är inne i tråden.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117914

11 litersburken kommer att vara kvar och innehålla lite räkor
#43 - 12 april 2008 10:17
alla lever än så länge....
#44 - 13 april 2008 05:14
Vad skönt:)
#45 - 16 april 2008 09:47
alla lever, utom den som hamnade på golvetr under foten, när jag flyttade över dom till 61 literskaret
#46 - 16 april 2008 12:40
:(:(:(:(:(:(:(
#47 - 16 april 2008 12:45
det kändes lite "konstigt" att trampa på en 2,5 cm lång mal.....
Bilagor:

Annons