Ancistrusyngel fråga + bilder

#1 - 21 november 2003 20:41
Hej,

Jag har fått yngel från Ancistrus. Jag har tänkt låta dom gå kvar i akvariet med de vuxna i vart fall till de blivit av med gulsäcken. Hade tänkt flytta dom när de sedan för att kunna få koll på matningen. Någon som vet om detta är en bra strategi eller skall man vänta till de vuxit lite mer?

Just nu har jag 8 st i en odlingskasse, några ute i akvariet och ett okänt antal under hannen som fortfarande ligger och fläktar. Enda medinnevånare är en Golden Nugget.

Ta gärna en titt på bilderna som ni kan hitta med länken nedan.
#2 - 22 november 2003 10:25
Hej Sven

Jag odlar en hel del Ancistrus och jag brukar försöka att inte flytta dom förrän dom blir lite större. Jag flyttar dom i princip alldrig före 2 cm storlek. Det verkar desutom som att det inte är någon direkt trängsel i akvariet så det borde inte vara några problem att låta dom gå kvar.

Lycka till

/Johan
#3 - 22 november 2003 13:59
Man kan antingen flytta grottan innan romkornen kläckts, eller när som helst efter att ynglen kommit ur grottan. Bäst är det isåfall att vänta tills alla yngel är ute och ta allt vatten till yngelkaret från deras gamla kar. Sedan flyttar man dem direkt, då blir det ingen omställning alls...
Om du ska flytta dem eller inte beror på hur stort kar du har och vilka övriga fiskar som går i karet... och hur rädd du är om växterna!
En Golden Nugget gör säkert inte ynglen något, och inte föräldrarna heller, så vill du, kan du ha dem kvar...
1 l vatten per yngel är lagom storlek för att föda upp dem någorlunda snabbt. Täta vattenbyten är viktigt, de är nitritkänsliga...
#4 - 22 november 2003 21:28
Tack för feedbacken, Jag antar att det inte brådskar med att flytta ynglen. Fortfarande ligger ju ett okänt antal under hannen och trycker. Då och då dyker det upp ett nytt yngel ute i akvariet. Väldigt vad de växer föresten från 7 till 11 mm på tre dagar.

Som Johan nämnde är det gott om plats i akvariet. En golden nugget och 5 vuxna ancistrus på 240 l. Tanken är att det skall bli diskus, några L-malar, några Ancistrus (iofs. också L-mal) och ev dvärgciklid.

Tanken med att flytta ynglen var i första hand att få bättre kontroll på ynglen och att jag skulle kunna fortsätt med arbetet med att få rätt vatten värden utan behöva oroa mig för dem.

#5 - 23 november 2003 18:43
En annan anledning till att flytta dem är ju att det är grääääsligt besvärligt att fånga dem när de väl ska därifrån. Jag hade ett Ancistruspar som lekte i vårt 720 l kar och det var ett elände att fånga upp dem... typ 150 st var det ... Det sista ynglet fångade jag upp som nästan vuxet...

Annons