Ancistrusyngel dör

#1 - 6 februari 2012 19:54
Gjorde vattenbyte igår på ca 30%-40%och idag dör yngel i varierande storlek en efter en.:mad: Ska man kanske göra mindre vattenbyten?
#2 - 7 februari 2012 06:59
Plockade upp några döda idag också. Nu har jag ju väldigt många yngel i varierande åldrar men det är ju inte kul.:mad: Det är ju mest av de minsta så jag undrar hur många döda det är som man missar? Vill inte att de ska ligga och ruttna.
#3 - 7 februari 2012 08:31
Dom kan vara känsliga mot förändringar i vattenvärdena. Kör två byten i veckan på 10-15% istället för ett på 30%.
#4 - 7 februari 2012 16:14
Ja...det blev nog lite för häftigt i helgen :(
#5 - 19 februari 2012 14:28
Fast jag kört små byten har det dött yngel. Förra kullen klarade ju galant vattenbyten?:confused: Enda skillnaden jag vet är att jag kör mer ljummet vatten- inte kallt. Kan det trots allt vara bättre med kallt, att det löser ur koppar med ljummet? Det är ju inte jätteljummet jag ger men det är dock inte kallt.
#6 - 19 februari 2012 19:42
Jaha...gjorde vattenbyte idag och nu börjar två stackare lägga sig på botten helt kraftlösa:mad: Tror jag blir galen!!!!
#7 - 19 februari 2012 19:55
Det är inte lätt, jag kör också alltid med kallvattenbyten utan problem, ser dom runda och fina ut om magen eller kan där vara för lite foder åt dom, jag har problem i mitt stora kar har märkt att många algätare börjar magra(jag har ju inga alger men kör med tabletter)om dom nu inte kommer åt tillräkligt med mat vet jag ju inte .:confused:
#8 - 19 februari 2012 20:06
Nä äter gör dom för alger finns det och de större tar även tabletter. Dom dör i klasar på några dagar i olika åldrar. Nåt är det dom reagerar på men vad? Tja...nästa helg blir det kallvatten. Få se hur det går då om nu nån är kvar.:(
#9 - 19 februari 2012 20:13
Misstänker nån typ av förgiftning då alla dör på samma gång nästan. Fast Corysarna tror jag är på G att börja leka!:p
Alla andra mår bra och ingen nitrit.*suck*
#10 - 19 februari 2012 20:18
Hur är ditt kranvatten, har ni koppar rör?
#11 - 19 februari 2012 20:20
Kul med corysarna, mina har fått lite fart igen:)
Villket kar är detta i hm har du fler än 1?
#12 - 19 februari 2012 20:49
Nope...har bara ett kar. Det är schultzei gänget som är ystra:)
#13 - 19 februari 2012 20:58
Ansistrus yngel är VÄLDIGT känsliga för vattenförändreingar till dom är lite över 2,5cm sen börjar dom bli tåligare... lycka till
#14 - 19 februari 2012 21:01
[QUOTE=Anki L;1575485]Nope...har bara ett kar. Det är schultzei gänget som är ystra:)[/QUOTE]

Ahh roligt:)
#15 - 19 februari 2012 21:12
[QUOTE=solis;1575480]Hur är ditt kranvatten, har ni koppar rör?[/QUOTE]

Vet inte vad det är...får kolla upp det.

Ansistrus yngel är VÄLDIGT känsliga för vattenförändreingar till dom är lite över 2,5cm sen börjar dom bli tåligare... lycka till

Tack. Här dog även de större ynglen som var redo att flytta.:( Det var tre-fyra olika storlekar. De få som klarat sig hitills är faktiskt ganska små:confused: Fast nu ryker nog dom också snart...
#16 - 19 februari 2012 21:22
Jag tänker iallafall testa med kallare vatten för det kan ju vara koppar i rören.
#17 - 19 februari 2012 21:23
vet du om dom gjort något med vattanledningarna där du bor, det kan hända att det rivs loss massa krafs från rören vid sådana arbeten..
#18 - 19 februari 2012 21:29
hmmm...inte vad jag vet. Men antagligen har vi iallafall kopparrör. Är de känsliga för det?
#19 - 19 februari 2012 21:39
Byter 30 % vatten dagligen hos mina yngel, 23-24 grader samt syresätter ordentligt.
#20 - 19 februari 2012 21:40
ancistrusybngel är känsliga för ALLT, men särskilt koppar, det är ju giftigt för alla fiskar.
#21 - 19 februari 2012 21:58
de kan vara det, när jag odlade lite på dom, så bytte jag ca 40% vatten i ett 300L kar med ca 400 yngel i och dagen efter va det 80st överlevare kvar. jag testade vattnet men märkte ingen större skillnad , just då men senare samma vecka så blev vatten trycket sämre i köket och på toaletten men inte duchen, hmm tänkte jag vad nu då??? skruvade bort den lilla silen som sitter på kranen, och den var full med svart grus/ metall klumpar jag ringde och kollade med vatten leverantören NAV och fick reda på att dom bytt en större vattenpump i ut ledningen från reningsverket till vattentornet, dom sa att det troligen va gammalt rost ock sådant som lossnat från rören... men inte vet jag om det var orsaken till det som hände dom små efter det så körde vatten bytet genom kolfilter och det hände aldrig igen inte mer än någon enstaka bortgång då och då.....
#22 - 20 februari 2012 06:10
Byter 30 % vatten dagligen hos mina yngel, 23-24 grader samt syresätter ordentligt.

Tidigare kullar klarade sig med vattenbyte en gång i veckan. De går i det stora karet, jag har dom inte i ett yngelkar. Eftersom de dör efter vattenbyte känns det inte som nåt jag vill göra varje dag:p

de kan vara det, när jag odlade lite på dom, så bytte jag ca 40% vatten i ett 300L kar med ca 400 yngel i och dagen efter va det 80st överlevare kvar. jag testade vattnet men märkte ingen större skillnad , just då men senare samma vecka så blev vatten trycket sämre i köket och på toaletten men inte duchen, hmm tänkte jag vad nu då??? skruvade bort den lilla silen som sitter på kranen, och den var full med svart grus/ metall klumpar jag ringde och kollade med vatten leverantören NAV och fick reda på att dom bytt en större vattenpump i ut ledningen från reningsverket till vattentornet, dom sa att det troligen va gammalt rost ock sådant som lossnat från rören... men inte vet jag om det var orsaken till det som hände dom små efter det så körde vatten bytet genom kolfilter och det hände aldrig igen inte mer än någon enstaka bortgång då och då.....

Jag misstänker vattnet starkt här också....:mad:
#23 - 20 februari 2012 18:11
Gjorde ett till litet byte igår med kallare vatten och än har inget yngel dött. De var bara slöa och nere på botten en stund för att kvickna till senare. Hittade ingen död när jag kom från jobbet idag. Puh!:)
#24 - 20 februari 2012 18:48
det ser ljust ut med andra ord gött:p
#25 - 20 februari 2012 19:38
håll tummarna åt mig!:D
#26 - 20 februari 2012 19:52
[QUOTE=Anki L;1575668]håll tummarna åt mig!:D[/QUOTE]

Yess!! visst ska vi holla tummarna åt dej, asabra ursäkt att vara ledig från jobbet i morgon ju, det borde chefen fatta att man inte kan jobba om man skall hålla tummarna..... :p
#27 - 20 februari 2012 19:54
[QUOTE=gonzo44;1575676]Yess!! visst ska vi holla tummarna åt dej, asabra ursäkt att vara ledig från jobbet i morgon ju, det borde chefen fatta att man inte kan jobba om man skall hålla tummarna..... :p[/QUOTE]
Om man nu inte har tummen mitt i handen!:p
#28 - 20 februari 2012 20:00
[QUOTE=Anki L;1575677]Om man nu inte har tummen mitt i handen!:p[/QUOTE]

det är många som tror dom har den där, men när dom väl tar tag i saker och ting så funkar det ändå...:D
mina sitter där dom ska;)
hade du fler yngel på gång??
#29 - 20 februari 2012 20:05
Ja...det är nog fler på G i krukan. Dom förökar sig som mygg. Kände där ett tag att det började bli lite för mycket yngel i karet i varierande åldrar och storlekar men jag ville ju inte förlora dem.:(
#30 - 21 februari 2012 18:24
Du får skippa jobbet ett tag till- det funkar fint!:D
#31 - 21 februari 2012 18:29
hehe gott gott.. ;)
#32 - 26 februari 2012 08:02
Gjorde nytt vattenbyte igår men nu som vanligt med kallare vatten. Sedan slängde jag i EasyLife Filtermedia för att ta bort eventuella skitgrejer i vattnet.
Än så länge ser allt bra ut.:D Förhoppningsvis är en ny kull på väg.
#33 - 26 februari 2012 16:56
Skönt att massdöden verkar försvunnit nu då!

Har själv min första kull ancistrusyngel simmandes runt om i ett akvarium, samt ett hög precis nykläckte idag :D Har dock inte kunnat se några som strukit med vid vattenbyten. Gör 25% kallvattenbyten.
#34 - 26 februari 2012 17:36
[QUOTE=Himax;1576795]Skönt att massdöden verkar försvunnit nu då!

Har själv min första kull ancistrusyngel simmandes runt om i ett akvarium, samt ett hög precis nykläckte idag :D Har dock inte kunnat se några som strukit med vid vattenbyten. Gör 25% kallvattenbyten.[/QUOTE]
Kallvattenbyten är nog bäst för dem. Lycka till med dina små!:)

Annons