Ancistrusyngel!

#1 - 16 augusti 2006 19:34
Mina ancistrus har ynglat! De hittade ett hål i en rot och jag tyckte att det var lite underligt att hanen var där hela tiden så jag lyste med en ficklampa och då såg jag ett jättelitet yngel som snabbt simmade upp till pappa igen. Nu efter några timmar när jag kollade läget så ligger det 1 eller 2 döda yngel vid kanten till grottan. Är det vanligt att de dör eller? Detta är deras första lek men jag hoppas att det blir fler.
#2 - 16 augusti 2006 21:14
[quote=Nicke Lilltroll]Mina ancistrus har ynglat! De hittade ett hål i en rot och jag tyckte att det var lite underligt att hanen var där hela tiden så jag lyste med en ficklampa och då såg jag ett jättelitet yngel som snabbt simmade upp till pappa igen. Nu efter några timmar när jag kollade läget så ligger det 1 eller 2 döda yngel vid kanten till grottan. Är det vanligt att de dör eller? Detta är deras första lek men jag hoppas att det blir fler.[/quote]

Det är bara att gratulera. Nu när de väl har börjat yngla så lär de aldrig sluta :) . Om du inte redan testat vattenet så göra det och skriv upp värderna som temperatur, ph, hårdheten så vet du vad du ska göra för att få de att leka igen. Angående dödligheten så tycker jag pesonligen inte att det är stor dödlighet på ancistursyngel. Jag har mina i ett enskillt lekakvarium så det är inte några andra fiskar där som kan störa. Byt ca 30 % av vattnet var tredje dag om fler går under. Förövrit så växer ynglen mycket fortare i bra vattenkvalite.
Lycka till.
#3 - 16 augusti 2006 22:03
hejsan

vill bara gratulera till din yngel:D:D:D....själv väntar jag på yngel..tror dom kläcks i morron eller i övermorron

MVH Macke_fisk
#4 - 16 augusti 2006 23:00
[:D] grattis, fick min andra kull för 4 dagar sen.
Det är ganska normalt om några inte klarar sig, men börjar det bli fler så är det dags att byta vatten och ha koll på vattenkvalitet, [:-65]
#5 - 17 augusti 2006 06:55
Att göra 30% vattenbyte kommer inte att funka för hålet i roten där de har lekt sitter ganska högt upp. Jag kommer bara att kunna byta max 10-15%. Jag har precis skaffat en Fluval FX5 så jag har väldigt bra rening. Det kanske räcker med små vattenbyten då istället? Ph-värdet liger på ca 7,6 och temperaturen på 29 grader.
#6 - 17 augusti 2006 11:45
hmm kanske lite väl varmt..
är syresättningen bra?
#7 - 17 augusti 2006 14:37
Ja det går bra med 10-15% bara du gör det oftare ;)
29 grader är kanske inte bra i längden, lite för varmt för dina firrar... 25-27 grader mår de bättre av.
#8 - 17 augusti 2006 17:53
Vattenkvaliteten är a och o....Se också till och ge dom lite föda,ger mina gurka,zukini(vet inte om stavingen är rätt),brocoli och algtabletter.
#9 - 17 augusti 2006 19:23
Jag kan inte göra något åt temperaturen. Jag har minst 25 grader i lägenheten och sen värmer rampen upp en hel del. Någon doppvärmare har jag inte ens.

Syresättningen bra. Pumpen drar runt 3500 liter i timmen och jag har riktat munstyckena ganska mycket uppåt så det är rejäla virvlar på ytan.

Hur länge dröjer det innan ynglen kommer ut ur sin grotta?
#10 - 17 augusti 2006 22:28
[quote=lenis3]hmm kanske lite väl varmt..
är syresättningen bra?[/quote]

Vad gällande mina ancistrus så vägrade leka tills jag höjde temperaturen till just 29 grader. Nu tycks inte temperaturen inte ha så stor betydelse som första gången de lekte. (Akvariet står väl inte i solen för då kan temperatueren rusa iväg.)
#11 - 17 augusti 2006 22:35
[quote=Nicke Lilltroll]Jag kan inte göra något åt temperaturen. Jag har minst 25 grader i lägenheten och sen värmer rampen upp en hel del. Någon doppvärmare har jag inte ens.

Syresättningen bra. Pumpen drar runt 3500 liter i timmen och jag har riktat munstyckena ganska mycket uppåt så det är rejäla virvlar på ytan.

Hur länge dröjer det innan ynglen kommer ut ur sin grotta?[/quote]

Ancistrus rom kläcks på 4 dagar och deras gulesäck brukar räcka ca en vecka. Efter de brukar de simma ut och leta mat eller om annan hona är romstinn så kickar hanen ut ynglerna.
#12 - 18 augusti 2006 10:44
[QUOTE=Tellsak]Vad gällande mina ancistrus så vägrade leka tills jag höjde temperaturen till just 29 grader. Nu tycks inte temperaturen inte ha så stor betydelse som första gången de lekte. (Akvariet står väl inte i solen för då kan temperatueren rusa iväg.)[/QUOTE]

Akvariet står inte i solen. Det står längst in i rummet. Jag vet inte om det skulle kunna hjälpa med att sätta in små datorfläktar i ljusrampen. Det kanske jag skulle kunna kolla upp i en annan tråd...
#13 - 18 augusti 2006 12:29
Det skulle nog kunna gå. Resultatet skulle nog bli att man kan ta bort lampans betydelse för vattnets uppvärmning.
#14 - 18 augusti 2006 13:14
Hur stora är ynglen egentligen när de lämnar boet? Är det stor risk att de andra fiskarna kommer att äta upp dem? Jag har flera rötter och en massa grottor i stenrös som gömställe.
#15 - 18 augusti 2006 18:08
De är väl ca 5mm. Nog för att en del malar brukar vara aktivare på natten, men Ancistrus är rätt så aktiva under dagen också. Ett yngel behöver mycket med mat så den kommer nog att leta överallt och då är nog risken stor att den blir uppäten.
#16 - 18 augusti 2006 19:13
Ok... Det är inte så mycket jag kan göra åt det. Jag kommer aldrig att lyckas rädda dem i mitt 720 liters. Bara att låta naturen ha sin gång.
#17 - 18 augusti 2006 23:21
Du skulle kunna suga upp ynglerna med en slang med stor diameter och lägga den i en yngelbox, ett tag i alla fall. Men du skriver att du har ett 54 liter kar med malawiyngel, varför kan du inte lägga dem där? Det skulle väl kunna höja deras odds lite i alla fall.
#18 - 19 augusti 2006 08:59
Problemet är att jag inte kan komma in i hålet på roten och se vad jag gör. Jag vet inte hur djupt hålet är. Möjligen skulle jag kunna få in en smal slang där men jag vågar inte chansa för risken är stor att det går åt skogen.

Annons