[quote=Nicke Lilltroll]Mina ancistrus har ynglat! De hittade ett hål i en rot och jag tyckte att det var lite underligt att hanen var där hela tiden så jag lyste med en ficklampa och då såg jag ett jättelitet yngel som snabbt simmade upp till pappa igen. Nu efter några timmar när jag kollade läget så ligger det 1 eller 2 döda yngel vid kanten till grottan. Är det vanligt att de dör eller? Detta är deras första lek men jag hoppas att det blir fler.[/quote]
Det är bara att gratulera. Nu när de väl har börjat yngla så lär de aldrig sluta :) . Om du inte redan testat vattenet så göra det och skriv upp värderna som temperatur, ph, hårdheten så vet du vad du ska göra för att få de att leka igen. Angående dödligheten så tycker jag pesonligen inte att det är stor dödlighet på ancistursyngel. Jag har mina i ett enskillt lekakvarium så det är inte några andra fiskar där som kan störa. Byt ca 30 % av vattnet var tredje dag om fler går under. Förövrit så växer ynglen mycket fortare i bra vattenkvalite.
Lycka till.