Ancistrusyngel

#1 - 14 oktober 2004 19:28
Jag har idag bytt kar till mina ancistrusyngel. De är ca 3-4 veckor nu. Det jag oroar mig för är att alla sitter uppe vid vatten ytan. Inte precis vid ytan, utan ca 1 cm under. Innan hade de bara en syrepump. Nu har de ett innerfilter. Enligt arbetsbeskrivningen gillar ancistrus stark genomströmning i akvariet. Kan det vara så att de gillar att det är stark genomströmning? Eller mår de inte bra efter miljöombytet? Eller vad kan det vara? Ska lägga ner en algtablett nu och se om det smakar.

Tacksam för svar!
#2 - 14 oktober 2004 19:46
ja har ingen som helst aning men ja läste nån stans att de satte sig vid ytan
OBS ja tror ja låste de men de e många här inne som kan dehär me ancistrus
#3 - 14 oktober 2004 19:48
hoppas du har inkört vatten/filter...
#4 - 14 oktober 2004 20:27
Jag hoppas att du tog vatten från deras gamla kar... har du släppt dem i nytt kranvatten så är det nog risk att det blir problem.
Ynglen hänger oftast vid ytan p g a syrebrist... alltså för att det är för dålig cirkulation. De kan också göra det av att du har för dåligt vatten, alltså nitrit/nitrat... och då är det bråttom att göra något...
En annan tanke kan ju vara att du har för kallt vatten... så att ytvattnet närmast lyset är varmast... ca 26 grader brukar vara lagom...
Hur det nu är... så är det inte normalt att alla yngel sitter så nära ytan...
#5 - 15 oktober 2004 16:39
Ingen av mina 21 yngel har dött ännu.

Endast 15 av 50 liter är deras gammla vatten. Resten av vattnet är förberett i e 1dag. 5 liter är också från ett annat kar. Och filtret är kört i endast 1dag. Tyvärr var jag tvungen att göra på detta sätt. Tempen är mellan 26-27 grader.

Jag hade lagt i en algtablett i natt, men den var inte rörd alls tror jag. Men nu under dagen har en del rört sig neråt och satt sig på rötter och dylikt. Har lagt i lite andra grönsaker idag, pga att det inte finns alger i karet. Ska testa värdena på vattnet nu.
#6 - 16 oktober 2004 16:13
Jag har nu gjort alla möjliga tester. Och nitriten var inte alls bra. Jag är ingen kemist precis, men jag vet att 4mg nitrit inte är bra.

Däremot vet jag inte riktigt hur nitraten ska vara. Den var ca 1mg. Jag testade samtidigt ett av mina stora kar och där var halten 4mg.

Jag har aldrig haft problem med nitrit innan. Så gjorde jag rätt när jag bytte 10-liter med vatten? Hade tänkt att byta 10-liter imon med.

KH-värdet låg på 3, så jag höjde det med 1kh. Rätt eller fel?

Något annat att göra för att rädda mina yngel?
#7 - 16 oktober 2004 16:28

Jag brukar deppa om jag har mer än 0,3mg/l av nitrit ! Dvs om det går att avläsa överhuvudtaget...
#8 - 16 oktober 2004 16:32
Ojdå! Läste nyss att man ska byta med annat akvarie vatten helst. Nytt vatten hjälper endast för stunden. Får väl göra det imon då. :(
#9 - 16 oktober 2004 17:20
ta ett gammalt filter och stoppa in ist.!
#10 - 16 oktober 2004 17:57
Krama ur filtermaterialet från det gamla akvariet om det går! Byt mindre mängder vatten lite oftare än en gång med ett par timmars mellanrum.

Annons