Ancistrusrom... sedan då..?

#1 - 16 april 2005 09:51
Igår såg jag ancistrusrom i roten, den är ihålig som en grotta med flera öppningar. (Jag visste inte ens vad vi hade för kön på malarna.) Hur gör man för att få ynglen att klara sig? Ska man flytta roten, pappan och rommen eller flytta när det har blivit yngel? Duger det med en plastback? Hur ska den inredas? Värmare och en minipump har vi men hur gör man med belysningen? Är det ok att bara ställa den på en ljus plats eller kan man ta en skrivbordslampa? Guldbarberna och regnbågsfiskarna är väldigt glupska av sig och kommer nog att kalasa på rom eller yngel om det ges tillfälle... Är mycket tacksam för alla tips!
#2 - 16 april 2005 11:09
Grattis! Det enklaste är att flytta roten med pappa & rom. När sedan ynglen lämnat roten kan du flytta tillbaka den. En plastback funkar ett tag, men för att ynglen ska växa ordentligt (de bör vara 3,5-4 cm för att säljas) måste de nog få mer plats så småningom. Vattnet måste vara fräscht (vattenbyten!) och hyggligt syrerikt. Belysning behövs inte. Ge ynglen något att gömma sig under, gärna en rot. Kom ihåg att mata dem ordentligt. Mina yngel äter skalade ärter, räkmix, sallad, squash och nykläckt artemia.
mvh Daniel
#3 - 16 april 2005 20:23
Jag har nu varit på Clas Ohlson och köpt en 31 liters genomskinlig plastback. Ska flytta dem imorgon och grunnar på hur jag ska göra. Tänkte ta 2/3 gammalt vatten från akvariet och möjligen försöka lyfta roten med hjälp av en stor plastpåse så att inte rommen kommer i kontakt med luften. Fast då kanske det blir oroligt i akvariet.Hur gör man? Behöver de pappans vård eller ska man flytta rot och rom utan vuxen mal? Funkar det med 2/3 gammalt vatten och "ny" pump (den är begagnad men inte använd på länge)?
#4 - 16 april 2005 21:38
Tror inte att det spelar någon roll om rommen kommer i kontakt med luft några sekunder. Hanen är viktig för rommen - han plockar bort romkorn som möglar. Vilken roll han spelar för ynglen vet jag inte, mer än att han vaktar dem ett tag.
Jag skulle sätta igång pumpen i akvariet redan nu. Två tredjedelar gammalt vatten låter vettigt. När ynglen kläckts måste du byta vatten ofta - jag skulle byta hälften varje eller varannan dag. Men, som sagt, en 31-liters plastback duger inte så många veckor om du får många yngel.
mvh Daniel
#5 - 17 april 2005 07:18
Är det bäst med eller utan grus i yngelbaljan?
#6 - 17 april 2005 07:40
utan grus så bildas en bakteriefilm på botten som är skadligt för ynglen
#7 - 17 april 2005 09:03
Ok, nu är det fixat! Det gick jättebra! Pumpen funkar, mal och rom är i roten, jag flyttade den genom att lyfta med en håv under roten, men jag tror inte att Pappa Mal släppte taget om roten. Ett lager med mörkt grus är i, hoppas att det är ok. 4/5 "gammalt" vatten. Hoppas att inte pH värdet påverkas för mycket av att roten är så stor i ganska lite vatten. Golvytan är hyfsat stor (ca 30*45) fastän baljan är så liten. Jag tänker byta lite vatten varje dag. Är 1/3 lagom? Eller mindre?
#8 - 17 april 2005 09:41
ta nog lite mindre annars tar du bort för mycket nyttiga bakterier tror jag.
mina ancistrus lekte inatt,,jippi
#9 - 17 april 2005 10:32
Ancitrusrom och yngel är VÄLDIGT känsliga för nitrit... får du bara det minsta Nitrit så är det kört.
Pga detta är vattenbyten väldigt viktigt speciellt sedan när du ska börja mata.
#10 - 17 april 2005 10:45
Kan man lägga ner en ärta eller maltablett till pappan nu?
Man börjar mata ynglen när gulesäcken har försvunnit, är det rätt? Det är inte så mycket rom, jag såg kanske 10-15 romkorn.

Hur mycket vatten ska man byta nu och hur mycket vatten när de har gulesäck och hur mycket när de är större? Riskerar jag nitrit nu när filtret är nytt? Sitter det några nyttiga bakterier på roten eller växterna (javamossa och javaormbunke)? Jag tänkte sätta en strumpbyxa runt hela innerfiltret (fluval 1).

Tusen tack, ni som svarat!
#11 - 17 april 2005 10:59
Det är ingen mening att mata pappan när han har yngel i roten, han kommer knappast ut i alla fall... dessutom klarar han sig bra utan käk i en vecka eller så... då kan du släppa ner en tablett... Ynglen matar du med små algtablettsbitar först när de börjar komma ur roten... det brukar ta en par dar innan de vill käka, så du får kanske plocka upp bitarna igen...
Vad gäller vattenbytena så är nog en tredjedel varannan dag lagom, eller drygt 10% varje dag ... Det senare är bättre men kräver ju mera passning. När du börjar mata så kan du byta lite mera... och se till att hålla undan gammal mat. Flytta ut hannen så snart ynglen flyttat ur roten, så får du bättre förutsättningar för ynglen.
#12 - 20 april 2005 07:26
Jag upptäckte rommen i Lördags, idag är det Onsdag. Jag ser pappans svans men har inte sett skymten av några yngel. Törs man lyfta på roten och kika? Jag är rädd att missa att börja mata dem. Jag har provat att lägga ner en maltablett precis vid öppningen men pappan rörde den inte så jag fick ta bort den. Jag har bytt lite vatten varje morgon.
#13 - 20 april 2005 07:32
Jag upptäckte 1 cm "stora" Ancistrusar i mitt akvarie i påskas. Hoppsan!! Hade ingen aning om att det var på gång. Jag hade alltså inte gjort någonting för att dessa små skulle överleva, men det klarade de själva alldeles utmärkt. Nu har jag ett 250 liters växtakvarie, så där är att käka, och bra ställen att gömma sig.

Så de ska nog klara sig när det gäller mat hos dig också.
#14 - 21 april 2005 06:31
Vad är detta?
Jag såg ett par pyttepyttesmå saker simmandes i vattnet. De är ungefär hälften så stora eller ännu mindre än nyfödda guppyyngel. Men ser ögon, mage och resten är hårstråtjockt. Är detta ancistrusyngel? Eller är det något annat?

Hur ska man göra för att inte få med dem vid vattenbyte? Ojojoj!
#15 - 21 april 2005 07:38
Jag har läst omkring lite och ancistrusyngel sägs vara 1 cm när de är frisimmande. Dessa kan då inte vara ancistrus, de är endast 2-3 mm långa. Men vad är det?
#16 - 21 april 2005 07:42
Simmar de fritt är det knappast Ancistrusyngel, de brukar sitta på växterna eller rutorna. Det låter som om barberna eller rasbororna ynglat av sig. En finmaskig håv borde kunna förhindra att de följer med vid vattenbyte.
mvh Daniel
#17 - 21 april 2005 08:32
Jag flyttade dem till en genomskinlig plastburk. Men de är så otroligt pyttesmå, jättesvåra att se. Vad matar man dem med?
#18 - 23 april 2005 16:27
JIPPIE!!!!!!
Jag såg två stycken ancistrusyngel idag!!! Jag blev såååå glad! Det gick inte att ta miste på vad de var - en minikopia på dryga centimetern! Hoppas verkligen att de klarar sig nu!
#19 - 23 april 2005 23:27
Grattis till nedkomsten :)
#20 - 24 april 2005 11:14
varför inte köpa ett yngel akvarium?

Annons