ancistrusmat

#1 - 5 januari 2005 09:56
Min stora ancistrus har insjunken mage och verkar orkeslös.....nästan död.
Jag har gett den äpple innan vilket den gillade.
Vad kan man annars ge dem? Hur ofta behöver man mata dem extra, för jag antar att de inte klarar sig på endast algerrna i akvariet?
Kan man testa med kokt morot??
#2 - 5 januari 2005 09:59
Hej

Gå in på konsum å köp brysselkål.Mina blir helt galna när man ger dom det.Samma sak med räkmix man köper hos zoonasaren
Fredrik
#3 - 5 januari 2005 10:23
morot

Jag slängde i en bit kokt morot som jag hade hemma, alla fiskarna utom den stora ancistrusen ( har två st, en stor hane och en liten hona) åt som tokiga.
Är det normalt att ancistrusar har insjunken mage?
Min stora ser helt utmärglad ut men jag har ingen bra koll på hur de ska se ut. Den såg nästan lika smal ut när jag köpte den för 3 veckor sen, fast då åt den iallafall. :(
#4 - 5 januari 2005 10:31
Ja, det är mycket vanligt att L-malar svälter ihjäl om man inte stödmatar dem.

Ge dem räkmix eller algtabletter. Ärtor, gurka, brysselkål borde också funka. Mata den på kvällen när lyset är släckt.
#5 - 5 januari 2005 11:01
Malar ska inte ha insjunken magen alls, de ska ha en liten putmage när de är i form!

Du behöver nog stödmata din mal dagligen om den ska klara sig.. Räkmix, algtabletter, räkpellets och ev zuccini är exempel, zuccini och gurka osv är dock att ses som "lyxmat" i detta fall, malen behöver mycket foder och "köttigare" av de tidigare nämda för att kunna "bygga på sig igen"

Om det har gått så långt som att den börjar bli orkeslös och slappar till på sidan osv så kan det vara försent redan.. gör ett försök..
#6 - 5 januari 2005 11:01
Squash (zucchini) och broccoli går oxå bra.... mina blir galna när de får Squash....

Ancistrusar ska se "mulliga" ut... att han har insjunken mage tyder på att han svälter och att han absolut inte mår bra......
#7 - 5 januari 2005 22:19
Hur ofta och hur mycket ska man mata 2 ancistrusmalar som är ca 3-4cm långa? Har algtabletter men de äter inte upp dom så det blir alger runt dom dagen efter.
#8 - 6 januari 2005 10:13
[QUOTE=Apollo]Har algtabletter men de äter inte upp dom så det blir alger runt dom dagen efter.[/QUOTE]

tror det är mögel... så dem ska du ta upp..

prova att dela på algtabletten istället, funkar för mig...

Jag brukar mata mina nästan varje dag...

Annons