ancistruslek till överbefolkning?

#1 - 30 december 2004 21:22
om jag ska odla ancistrus, kommer mina ancistrus leka hela tiden och få mer och mer yngel tills jag inte har plats för fler?
gaah! jag har ju en hona och en hane (inköpta idag) och de ska ju börja leka automatiskt, så de kommer alltså få yngel hela tiden?
jag har ju ingenstans att sätta hanen, förutom i min guldifiskskål.
#2 - 30 december 2004 21:31
Det är nog ett problem du får klura på när du väl fått yngel om du ens kommer få yngel. Köp ett billigt kar på blocket.se eller nåt så du kan gardera dig ifall du får yngel om du nu ens behöver ett till kar?
#3 - 30 december 2004 21:51
finns det inga andra sätt utan att köpa ett nytt kar?
och eftersom ancistrus leker direkt utan något mer än en grotta, så kommer dom ju få yngel hela tiden, så man måste köpa nya kar hela tiden?
#4 - 30 december 2004 21:54
Köp yngelkassar, dela upp karet med glasrutor/nät. Kolla i forumet om liknande frågor. Det finns mycket. Eller fråga Tant Nancy.
#5 - 30 december 2004 22:00
Har du tur är det samma kön på dina ancistrusar. ;-)
#6 - 30 december 2004 22:13
Om du har andra fiskar kommer nog en hel del yngel att försvinna den naturliga vägen ska du se.
#7 - 30 december 2004 22:16
är du helt säker på att det är en hona och en hanne??
Min ena hanne och hona bodde ihop i ett helt år utan det blev yngel.... först efter att jag flyttat dem till ett annat akvarium (pga av att jag skulle flytta) där det redan fanns en hona började de leka... alla tre..*suck* nu går hannen i ett kar och honorna i ett annat och ynglen i det första...
#8 - 30 december 2004 22:35
man kan ju sälja yngel oxå...
#9 - 31 december 2004 07:53
ja, det måste vara en hona och en hane.
en har ju skägg, och är mörkare, en har ínget skägg och är ljusare.

yngelkassar? va? bara ännu sämre? det tar ju ändå upp plats i akvariumet, och om jag inte har yngelkassar går det ju lite segare att få överbefolkningen i och med att alla andra firrar käkar ynglen.

fast om jag har andra fiskar som käkar ynglen, så kanske det tar lång tid innan jag hinner få överbefolkning?

jag har 10 guppy, 3 blågurami, 8 rosentetror och sen det här ancistrusparet.
#10 - 31 december 2004 08:51
Jag har 2 ancistrus... hona+hane. De har gått tillsammans i typ 8 månader men har inte lekt än, har några stengrottor o en kokosnöt... så du ska inte tro att de bara leker som levandefödare gör... iofs kan det bero på att honan e VF.
#11 - 31 december 2004 10:24
Servant jag förstår inte problemet. Om dom nu skulle leka massor med gånger och få yngel så är det väl bara att sälja av eftersom[?]
Sen så är det som sagt inte ens säkert att dem leker. Jag hade en hona och en hane i ett kar med massa grottor där det var ganska stark cirkulation och matade dem med varierad kost som fryfoder, maltabletter, squash, ärtor mm. och skötte vattenbytena varje vecka men dem lekte inte för det.

/Glenn
#12 - 31 december 2004 12:01
jag har ingen att sälja dom till.
jag vill att dom ska leka, fast inte för mycket och hela tiden så att det blir överbefolkat, OM dom skulle leka, och jag inte flyttade ynglen, skulle det bli överbefolkat och hur snabbt?
#13 - 31 december 2004 13:33
Hur stort kar har du? EN kull Ancistrus med 75-100st små krabater överbefolkar det mesta i akvarieväg när de vuxit några månader och är 3-4cm stora. Men Ancistrus är relativt lätta att bli av med den kommersiella vägen. En annons på Zoopet med ett bra pris, och så är de flesta snart sålda. Även Zooaffärer brukar vara pigga på att köpa några tiotal ibland då det är en populär fisk som många vill, och kan, ha i sitt kar. Om inte annat kan man byta dem mot foder eller lysrör.

Det finns de Ancistuspar som leker rätt så regelbundet, med bara någon månads mellanrum. Under svensk sommar brukar de sällan leka, de verkar inte gilla de ljusa nätterna och den högre temperaturen. Kanske tror de att det är torrperiod på gång. Men de kan producera något tusental yngel under ett år. Duktiga odlare försörjer sin hobby med sådana par. Tusen fina malar att sälja för 10-15:-/st är ett bra tillskott i akvariekassan, även om det kostar liet att föda upp dem.

Det finns också de par som aldrig leker. Ancistrus är inte EN art, utan det finns massor av underarter där som uppenbarligen har svårt för att leka om de är av olika arter, även om det naturligtvis förekommer. Och så finns det ju de som kanske inte är fertila och kan leka, precis som det finns människor som inte kan få barn.

För att Ancistrusynglen skall trivas och växa är det ett absolut måste med helt nitritfritt vatten, och dessutom rikligt med föda. Algerna i ett akvarium räcker inte till på långa vägar, utan det måste till ärtor, gurka, squash och/eller algtabletter som dagligt kompletteringsfoder till dem. Det innebär stora krav på den som föder upp dem att göra flera vattenbyten i veckan, annars blir det inte överbefolkat.
#14 - 31 december 2004 15:59
Tror inte att du ska ha för stora förhoppningar på att det blir lek hela tiden. Det kanske inte blir någon lek alls.
Jag har haft samma tre Ancistrusar(1 hona + 2 hanar) i över tre år och dom lekte för första gången för ca en vecka sedan. Om detta beror på att jag för 1 månad sedan bytte upp mig från ett 200 liters till ett 375 liters vet jag ej.
#15 - 31 december 2004 17:03
närmsta akvarieaffären ligger 9mil härfifrån.
så jag kan inte sälja fiskarna så.
så om mina ancistrus SKULLE börja leka måste, jag flytta hanen?
finns det inget annat sätt?
#16 - 31 december 2004 17:05
föresten, vad ska jag mata dom med? släppte ner en gurka på sked, och dom åt ingenting. och dom hade inte ätit nästa dag heller.
frusna ärtor? äter dom det? dom verkar inte äta alger heller, dom är mest i skugga.
dom har hittat en grotta dom är i nu, dom är mest där inne.
#17 - 31 december 2004 17:05
nej man kan inte sterilisera fiskar.... finns inga preventivmedel....vill du inte ha yngel borde du kanske inte skaffat ett par.... men eftersom du har gjort de och de ev skulle börja leka... så är det flyttning som gäller för att ej få fler..
#18 - 31 december 2004 17:23
närmsta akvarieaffären ligger 9mil härfifrån. så jag kan inte sälja fiskarna så.

Så du åker aldrig till den affären eller?

vill du inte ha yngel borde du kanske inte skaffat ett par

Håller helt och hållet med FreddeJ, det gller att tänka på diverse olika saker när man skaffar en fisk så som att dem kan leka, eller vara aggresiva mot andra fiskar i akvariet mm. Så därför ska man tänka igenom om fisken passar eller inte passar in i ens akvarium INNAN man köper den/dom fisken/fiskarna.

/Glenn
#19 - 31 december 2004 17:26
nej, inte ofta alls.
det är därför jag har tänkt igenom det i ca. en månad.
tänkte aldrig på att det kunde på något sätt bli överbefolkning.
men, jag får väll köpa nytt kar om det blir smått.

men vad ska jag mata dem med, och hur, om dom inte tar en gurka på sked som legat över natten?
#20 - 31 december 2004 17:36
Jag har ett ancistruspar i ett 160l och de har fyra fem kullar däri. Massor med växter och kolglödstetror och glödbandstetror. Det blir en hel del vattenbyten men det går fort då akvariet står i badrummet och jag stoppar i en slamsug till handfatet och duschen rakt i akvariet. Ger dem en näve skalade ärtor om dagen, räkmix äter de också gärna. Det kryllar på botten vid matningsdax! Då och då säljer jag av en kull till lokala zooaffären, alternativt ger bort några yngel till kompisar mm mm. Hejsvejs.
#21 - 31 december 2004 17:36
okej.

Testa med squash, ärtor, brysselkål, räkmix, maltabbletter

/Glenn
#22 - 31 december 2004 17:39
dom är inte intresserade av när någonting släpps ner på botten.
dom kan väll inte se skillnad på gurka och swuash, när dom känner dunket i bottnen? dom kommer ju inte ens fram och kollar när jag släpper ner något. men jag ska testa något.
#23 - 31 december 2004 17:42
jag har inte squash, ärtor eller brysselkol.
ska jag hälla ner en wokgryta? :--) buslusochhusgrus.
äter dom kanske broccoli?
#24 - 31 december 2004 18:10
Låt gurkan vara kvar eller så kan du slänga i nån maltablett eller vanlig fiskmat. De äter gärna på natten så de kanske är igång när du inte ser. Eller svält dem i några dagar. Trissa inte upp dig så värst, ta de lungt bara, de äter när de e hungriga...
#25 - 31 december 2004 18:55
så jag ska slänga ner en gurkbit med en sked på ändå?
och låta den stå tills dom svälter?
honan är mycket mer aktiv nu och åker omkring och rensar. hanen är ockå lite aktivare, fast inte lika mycket.
dom verkade inte intresserade utav broccolin.
vart ska jag lägga gurkan? utanför deras grotta, eller mitt i karet?
#26 - 31 december 2004 20:10
Antagligen så ser du inte när de äter. Min stora ancistrushane har jag i nästan aldrig sett äta utan han håller i stort sett alltid till inne i sin kokosnöt, men han klarar sig ändå (antagligen äter han på natten). Jag ger inte mitt stora par speciell mat utan de äter nog alger och rester av det som blir över från de andra fiskarna. Räkmix är populärt om du har hemma... Frusna ärtor brukar också gå bra, se i såna fall till att ta av skalet. Sallad kan du också prova med, mina yngel brukar i alla fall gilla det. Vill du mata med gurka så tar det kanske några dagar innan de blir intresserade, ta upp gurkan efter 1 eller 2 dygn och lägg i en ny i såna fall.

Det kan hända att du får en omgång yngel varje månad. Jag har hitills inte fått några yngel att klara sig i mitt sällskapskar där mitt ancistruspar är, så även om det kommer nya regelbundet så är det inte säkert att så många klarar sig. De jag fått att överleva är när jag flyttat över dem till ett annat akvarium, men det har inte varit mer än cirka 10 stycken som klarar sig från varje kull då.

/Mattias
#27 - 31 december 2004 20:20
[sluskigt mode on]
Tack, mm, för att du ödlsade så mycket tid på mig, denna nyårsafton.
Det ska jag komma ihåg, med kärlek.

Nåja, alla problem är fixade.

Men vad kan ni rekommendera till mig som nybörjare, och oerfaren äventyrare med språng.
Jag vill ha reda på om jag ska köpa en Mal av släktet Corydoras.
Fläckig Pansarmal. Eller en tofsalgsätande räka. Amanoräka.
Jag vill ha en ren och vacker botten som är underbar att titta på.
[/sluskigt mode off]

#28 - 31 december 2004 20:24
Om du har corydoras så måste du ha minst 6stycken av dessa för att dem ska trivas. Vad hade du för fiskar och hur många i ditt akvarium och på hur många L va det?

/Glenn
#29 - 31 december 2004 22:31
jag ska ha 6 corydoras.
jag har nu 10 guppys, 3 blågurami, 8 rosentetror och en ancistruspar.
ska köpa 6 fläckigapansarmalar tror jag.
jag har 160l.

Annons