Ancistruslek - filmklipp

#1 - 29 maj 2007 16:19
Jag satt och kollade den ene Ancistrushanen i natt. Han donade och galnade sig ovanligt mycket, åkte fram och tillbaka över det lilla ingångshålet i den ihåliga roten. Det såg ut som det var lek på gång så jag tog fram kameran och tog en liten snutt. De flesta av Ancistrusvännerna här på forumet har väl redan sett sina malar leka men det kan ju vara kul att kolla in ändå. Filmkvaliteten är väl sisådär och man ser väl egentligen inte så mycket i detalj. En stund efter att jag stängde av kameran drog honan bara iväg och hanen stack ner i roten där han ligger än och trycker.
På samma rot, alldeles bakom, har det röda Discusparet ägg. Det andra Discusparet har ägg dom också på en rot ytterligare strax bakom - man kan skymta båda parens vaktande på filmen.
Två Discus- och en Ancistruslek i samma hörn på karet.
Håll till godo!

Filmklipp;
" target="_blank">
#2 - 30 maj 2007 19:14
Hur varmt har du i ditt kar med tanke på att dina fiskar inte verkar göra annat än att göka
#3 - 30 maj 2007 19:22
rick skrev:
Hur varmt har du i ditt kar med tanke på att dina fiskar inte verkar göra annat än att göka

Halloj!
Ja, det är rena gökboet:D
Tempen ligger på ca 29 grader. Nu på våren och sommaren får jag stänga av doppvärmarna då det blir runt 30 i burken hur man än bär sig åt.
Jag får lite PM där folk frågar om hur det är möjligt att det leks så förbannat i burken - och jag gör faktiskt ingenting... Byter vatten och kollar mina två EHEIM-filter någon gång var 10:de vecka. Jag häller inte i några medel (har aldrig gjort) bara byter vatten och håller hyfsar rent.
#4 - 30 maj 2007 19:39
Jag har 30 och får inte lek på vare sig diskus eller ancistrus... byter ca 25% 1-2 ggr i veckan... hur mkt byter du?
#5 - 30 maj 2007 20:03
Jag byter c:a 40% en gång i veckan. Om det är någon lek på gång (vilket det nästan alltid är) så byter jag väldigt försiktigt - skiter i att rensa bort grejer på sanden o.s.v. Eller om Discusarna har frisimmande yngel brukar jag byta med två slangar, en som suger ur vattnet och en som häller i nytt. Jag har tagit tiden på hur lång tid det tar att tömma ungefär 35-40% vattenvolym - och låter bytet ta denna tid plus lite till i anspråk, det nya vattnet blandar ju sig med det gamla. Vattennivån i karet förblir densamma och fiskarna märker bara att det kommer nytt gott vatten i burken - och blir glada och uppspelta:)
#6 - 2 juni 2007 11:26
När du byter vatten har du kallare eller samma temp på vattnet?
#7 - 2 juni 2007 11:45
rick skrev:
När du byter vatten har du kallare eller samma temp på vattnet?

Jag "tappar" direkt från kranen och har en förvånandsvärt bra gradangivare på blandaren. Jag brukar sätta denna på 27-28°, alltså något kallare än det är i karet (ung. 29°). Jag inbillar mig att detta påminner om lite friska och svala vattenflöden som uppstår i Amazonas flodsystem, och det verkar som om fiskarna uppskattar denna veckocykel med friskt, lite svalare vatten som sedan jobbar upp sig till 29°. En bra indikator är tetrorna som fullkomligt får spritt-spel och blir väldigt aktiva efterföljande dagar vid vattenbytet. Tetrorna kanske föredrar något lägre temperatur men jag har den så högt på grund av Discusarna. Ancistrusarna tycks ju trivas gott de med...
#8 - 4 juni 2007 14:25
Jag gjorde ett 40% vattenbyte igår med kallare vatten som fick jobba sig upp till 30 grader och dessutom ökade jag cirkulationen. Nu är alla diskusar fullt färgade och mitt par peruskalarer har börjat att leka.... Hoppas diskusarna och malarna börjar så småning om också.
#9 - 4 juni 2007 16:18
rick skrev:
Jag gjorde ett 40% vattenbyte igår med kallare vatten som fick jobba sig upp till 30 grader och dessutom ökade jag cirkulationen. Nu är alla diskusar fullt färgade och mitt par peruskalarer har börjat att leka.... Hoppas diskusarna och malarna börjar så småning om också.

Gammalt fint akvarietrick, vattenbyte:D
Kul att du fick en liten boost i burken. Håll nu jämn och fin balans på vattnet så skall du se att det blir åka av!:)
#10 - 4 juni 2007 19:53
Halloj igen Rick!
Det är ju bara du och jag som gaggar i denna tråden...
Jag tänkte att det kunde vara kul att se ett Ancistrusyngel när det vuxigt till sig lite. Här är en skön lirare som är drygt 4 cm lång. Fick ett par goa bilder på rackaren idag.
#11 - 5 juni 2007 07:13
Riktigt fint ;)
#12 - 5 juni 2007 12:36
Snygga kort Max,hur stort akvarium har du?Hoppas att mina ancistrusar också kan leka,men dom är nog inte könsmogna tro jag.Vet du när dom e de?
#13 - 5 juni 2007 12:49
Halloj Alex!
Ancistrusarna går i ett kar på 120x70x70 cm, tror att det blir ungefär 588 liter. Jag vet inte riktigt i vilken ålder dom blir könsmogna och sätter igång med lekandet - men mina var nog sisådär en 7-9 cm när de satte igång. Jag hade väl haft dom i något halvår när de började. Jag köpte tre stycken när de var ungefär så stora som ynglet på bilderna, två svarta och en Golden - och det visade sig att den gula var honan och de två svarta var hanar. Det är dessa tre som håller på, men jag tror, är inte säker, på att honan oftast (eller alltid) leker bara en hane.
På en kull brukar tre till fyra stycken klara sig och växa upp till vuxna djur. Jag har nog 10-15 yngel i olika storlekar för tillfället, båda svarta och gula.
Att ta ur dom är ganska lurigt men om man är lite tålmodig kan man plocka dom när de sitter på framrutan - eller lägga ner en petflask-fälla.
Jag brukar med jämna mellanrum byta in Ancistrusyngel mot lite käk och diverse i zooaffären.

Med lite lugn och ro i karet och god balans på vattnet och många fina gömställen/lekplatser tror jag inte det skall vara några problem för dina att sätta igång att leka!:)
#14 - 5 juni 2007 17:19
Okej tack,Perfekt svar ;)
#15 - 5 juni 2007 21:28
Jag är fullständigt lyrisk på din bakgrund Max, den är super läcker!
Och sen är jag skit avis på dina ancistrus lekar, jag har 2 par men inte fasiken blir det nåt...
Men det är väl som med discusen... bara att vänta och se. :D
Coolt med lite film på ancistrusen.
#16 - 5 juni 2007 23:40
Var lite seg video, men lite roligt endå!

Jag har också märkt, tidigare, hur vattenbyten triggar fram "piggt" beteende! Märkligt hur kranvatten kan vara sånt afrodisiakum!

Fina bilder på Ancistrusen!
#17 - 6 juni 2007 00:49
Jag gör två flugor på smällen; alltså svarar både strixxx och quarantino!
Strixxx! Bakgrunden är så inihelvete simpel som; En vaxduk från ICA-Maxi som jag lagt på bakrutan. Hittade den otroligt spännande duken med stenmotivet och bestämde mig för att det där kan bli en "god" bakgrund till mitt kar, sagt och gjort, upp med skiten och tamejfan om det inte blev riktigt bra! Förr eller senare så leker dina Ancistrus och Discus - lugn och ro i karet, inga fancy tillsatser - jämna byten vatten, så har du både lek och trivsel.

Quarantino! Visst fan är videon seg!!! Inte tal om annat, men vad gör man när två Ancistrusar leker och det inte händer nåt mer än att de fladdrar över en öppning i en trärot - då skulle du sett de filmsnuttar på 10-15 minuter som föregick den snutt du ser på klippet... vattnets rörelser är mer spännande - luftbubblornas dans... Äh, va fan, jag tyckte bara att det kunde vara kul att visa det vackra spelet mellan två Ancistrusar när de för en gångs skull inte jagar varandra som tokar...:)
#18 - 6 juni 2007 16:10
Lugn o ro i karet.... jämna byten vatten...
tillsatser..... jo du Max, skulle kanske nämnt att de går med ett gäng discusar.
Så allt du säger gör jag redan till 100% i och med discusarna.
Men hanen jag har är super tjurig så fort han ser honan, nu är min gula hane inte riktigt könsmogen ännu, men jag hoppas på honom nu!
Jag ska hädanefter kolla på ALLA ställen som har vaxduk, din ser ut som du hade limmat stenarna på bakrutan. OTROLIGT verklighetstroget!
#19 - 6 juni 2007 22:29
Vaxduken har ett fotomotiv, så det ser ju verkligen ut som "riktiga stenar". Kan du bara snoka upp ett ICA-Maxi så borde dom ha duken i sortimentet på köksatiraljavdelningen!
Hmmm, jag gör faktiskt inte mer än byter vatten och håller ordning på lite skit i burken och både Discusar och Ancistrus leker som tokar. Vad gör jag för fel?:D

Edit; Mina Ancistrus jagar varandra hela tiden också och är aldrig friendly & cosy - det var just därför jag tog filmsnutten, det ser så najs ut när de för en gångs skull är lite snälla mot varandra.
#20 - 8 juni 2007 10:36
Det var en kul bakgrund!

Fina discusar, och en fin matta i rummet!:)
#21 - 8 juni 2007 12:58
quarantino skrev:
Det var en kul bakgrund!

Fina discusar, och en fin matta i rummet!:)

Algmatta...?
#22 - 11 juni 2007 19:00
Uppdate! Yngel ute och simmar!

Bytte lite vatten i karet och då såg jag att hanen var ute ur sin rot och det satt några yngel på kanten i karet. På en bild ser man två gula och lite längre ner en svart.
#23 - 13 juni 2007 18:28
MaxB skrev:
Algmatta...?

Neee, jag syftade på den som förmodligen är tillverkad av ull, den där orientaliska, på golvet!:)

Grattis, vad kul med ancistrusyngel!
#24 - 13 juni 2007 21:11
Jooo, jag tänkte nästan det... men, var syns den? På nåt kort eller filmen? Känner mej kokt i hela skallen nu...:confused:
#25 - 13 juni 2007 21:54
Är ganska säker på att jag såg den i länkarna i din signatur!
#26 - 13 juni 2007 22:16
Ahaa! Bara för skojs skull så kollade jag genom bilderna men kunde bannemej inte hitta "mattan" - med det stämmer förvisso, det ligger en ullig grej där faktiskt...
Hade möjligtvis en eller ett par bilder i albumet på bänken till nya 960-litaret, kan ha varit den bilden men jag har tagit bort den, tror jag.

Nu har vi såsat oss iväg från trådämnet rejält, men va fan...:D

Edit; aahh, på flickr, finns två bilder med mattan...
#27 - 24 juni 2007 10:46
Hur går det, har ynglena växt till sig något?
#28 - 24 juni 2007 11:05
Såg ett par stycken igår på framrutan - och, ja de hade nog sträckt på sig en aning. De har en förmåga att försvinna långa perioder för att senare komma fram när de har vuxit till sig.

Annons