Ancistruslek!

#1 - 18 augusti 2006 16:43
Äntligen, efter ungefär ett halvår, har mina ancistrusar lekt. I alla fall är jag 95% säker på det.
Hannen ligger nu och fläktar i en halv kruka, som inte ens är hans egen grotta. Honan och han var inne där båda två samtidigt i flera omgångar. Och eftersom dom vanligtvis inte tål att vara närmare varandra än ca 1 dm så måste något vara på gång...:rolleyes:

Problemet, för naturligtvis måste det vara något problem :( , är att jag ska åka bort nästa lördag (26:e) och vara borta till månd. 4 sept.

Om allt går enligt beräkningarna borde ynglen komma ut runt den 1 sept.
Dålig timing...[:o]

Jag kommer att ha fiskvakt som ger fiskarna mat 1 gång/dag.
Jag har redan 3 kullar kakaduayngel, den senaste kom ut i onsdags Och fjärilscikliderna leker! Och 3 kullar endlers nu i veckan... ALLT på en gång.

Vad ska mina fiskvakter kunna ge mal-ynglen? Kan dom klara sig tills jag kommer hem? Jag har räkor och endlers i karet. Ska jag ta upp dom med detsamma jag kommer hem eller klarar dom sig i det karet?

VAD ska jag göra? Här kryllar av yngel i alla kar och jag ska åka bort!!!
#2 - 19 augusti 2006 11:29
Finns det ingen som kan ge något tips på vad mina fiskvakter kan ge ancistrusynglen dom 3-4 dagarna innan jag kommer hem? :confused:

Något som är enkelt att stoppa i karet...

Jag vet inte riktigt vad jag själv ska ge dom heller, när jag kommer hem...

Klarar dom att äta en algtablett? Jag har dels såna där stora platta och dels mindre, mer runda... [:o]

Men det kanske inte blir några överlevande yngel. [B)]
Fast Malte ligger där i krukan och fläktar på! :)
#3 - 19 augusti 2006 11:42
Hopplöst det där med att åka bort, algtabletter blir nog jättebra om inte alla andra fiskar tar dom först.
#4 - 19 augusti 2006 11:58
Jag tror mina fiskar gör detta med flit, för att jag inte ska njuta av min resa... :( Jag brukar inte vara borta så länge!

Ancistrusarna lekte ÄNTLIGEN i går, efter säkert ett halvårs fajtande. Jag som längtat så efter ancistrusyngel! [:o]

Fjärilscikliderna lekte också igår!

Kakaduahonan kom ut med nya yngel i onsdags!

Och mina Endlers har fått tre kullar inom en vecka!

[:o] [B)] [:-84]
#5 - 19 augusti 2006 12:17
Har Ancistrusen väl börjat leka så går det inte att stoppa dem. Jag tror inte det är några problem att lämna dem i 3 dagar, då gulesäcken bara precis har försvunnit. Det finns alltid lite alger för dem att äta.
#6 - 19 augusti 2006 12:17
Hur stort är karet du har ancistrusynglerna i?
Maltabletter fungerar, men som Erik säger så kommer nog de andra fiskarna hinna före. Gröna upptinade ärter fungerar. Men är akvariumet litet ( under 100) liter så kommer vattenkvaliten att belastas hårt. Kläm ut "köttet" ur ärtan så du blir av med skalet och slipper att vattnet skitas ner ytterligare. Du kan be din fiskvakt att plocka upp alla synliga ärtrester innan de utfodras på nytt. Det tar ca 4 dagar för romen att kläckas och en vecka innan gulesäcken är förbrukad, sen behöver de mat.....
Lycka till.
#7 - 19 augusti 2006 12:34
Akvariet är bara på 64 liter, och där är just nu en massa invånare!
Endlers och räkor + deras yngel.

Jag är på jakt efter ett större. Börjar behövas! :rolleyes:

Men som det verkar kommer jag att bli av med en hel del både endlers och räkor innan jag åker. :)
Annars stoppar jag unga räkor och endlers i ett annat kar.

Ja, då får dom får väl klara sig på alger, ynglen, det är inga andra som äter av algerna verkar det som ...
HazelCR
#8 - 19 augusti 2006 15:58
Ancistrusarna skulle jag ge några skalade ärtor, ca 20 stycken. De kan ligga i karet några dagar, utan problem.
Ärtor är mitt favoritfoder till ancistrus, näst efter algtabletter och havregrynsgröt.
Om ärtorna försvinner fort, så är det de vuxna ancitrusarna som glufsat, förmodligen mest honan. Då får din fiskmatare slänga ned fler ärtor.
Det går säkert bra.
#9 - 23 augusti 2006 09:25
I morse satt ett helt gäng körsbärsräkor och mumsade på något. Jag trodde det var amanoräkorna som ömsat, men det skalet har aldrig intresserat några räkor förut...

Efter att ha hämtat ett förstoringsglas (ser inte så bra[:-42] ) upptäckte jag att det var en STOR hög med stora, nästan genomskinliga ägg! Säkert mal-rom...[:o]

Nu undrar jag. Är det obefruktad rom? Kan ynglen ha kläckts och Malte städat ur krukan? Dom lekte i fredags...

Det måste väl finnas ägg/yngel kvar i grottan eftersom han ligger där och fläktar fortfarande???

HUR ska han kunna hålla ynglen inne i den dåliga grottan, en kruka med STOR öppning. Kommer det att funka? Vad har ni för erfarenhet?

Jag skickar med en bild så ser ni vilken dålig grotta mal-karln har valt... :(
#10 - 23 augusti 2006 10:40
Inte för jag vet, men kunde du inte prova att sätta en anna kruka en liten bit framför öppningen. Så det bildas nåt slags skydd för honom så inga andra kan köra racet rakt in?
Eller nån sten, växt eller nåt.. Fundering bara.

Min erfarenhet av små malyngel i ett sällskapskar är att dom faktiskt kan klara sej. OM det finns rejält med gömslen och sånt. Mat lär dom nog hitta på några dar. Just nu är ett av ynglen kvar sen jag fick tag på alla andra. Han har varit där ca 2 veckor, och ingen har tydligen lyckats äta upp honom.
Lycka till!
#11 - 23 augusti 2006 15:44
Det ser ut som att det finns gömställen så att det räcker iaf, och det låter inte som att du har några andra stora fiskar som skulle kunna äta upp ynglen, och då lär dom väl att klara sej... Nu ska ju inte jag säga nåt egentligen som själv har väntat på yngel i nån månad. Men min Malte har sin grotta, och en av hans 2 Malta har spenderat dom senaste dagarna med honom där inne, blir utjagad ini mellan. Jag gjorde ett kallt vattenbyte igår och hoppas att dom ska sätta igång snart.

Jag köpte dem för ca 4 veckor sen (Malta 1 dog för nån vecka sen) och då hade dom gått själva i ett utställningsakvarium i nån vecka. Och när jag köpte dem var dom svullna om magarna, båda två. Så jag hoppades på snabba yngel, men icke. Men som sagt så hoppas jag nu. Ska försöka simulera regnperiod i karet, sänkte vattnet igår och ska fylla på lite svalt vatten sen som jag har haft lite gräs och döda kvistar i så att dom ska känna det som att vattnet har runnit på land. Gräset och kvistarna tar jag ju ur innan jag häller vattnet i karet såklart.

Gjorde du nåt speciellt med ditt kar Birgitta?
#12 - 23 augusti 2006 16:02
Svea: Det var ju ett bra förslag att täppa till en del av ingången till krukan. Jag försökte med en liten rot som redan låg i karet. Men nu har Malte bökat runt så det är en springa mellan roten och krukkanten... :(

Jag skickar ett kort som visar hur det var tänkt. Det är i alla fall en mindre öppning, även om roten flyttats ut lite från krukan.

Platy-Yngel: Nej, jag gjorde inget särskilt, det var nog MinnieMal som lockade Malte...:p
Jag hade nog just bytt vatten och haft i kallt, men det har jag ju gjort hela sommaren utan en sån reaktion! :)
#13 - 23 augusti 2006 16:07
vikken skäggig jäkel.. jag ligger juh i lä :(
#14 - 23 augusti 2006 16:09
Inte så dumt väl, det är i alla fall inte motorvägen rakt in. En liten växtstängel oxå kanske...
Det behöver ju inte täppas för helt, lite hinder bara.
#15 - 23 augusti 2006 16:26
[quote=Bucket]vikken skäggig jäkel.. jag ligger juh i lä :([/quote]

Ja, han är VÄLDIGT skäggig! Jag vet inte hur gammal han är, i december har jag haft honom i ett år. Men har var ju lika stor och skäggig när jag köpte honom! :)

Svea: Du är full av goda idèer! Jag ska ta och plantera en växt i kanten, bakom roten. :p

Skyddar lite mer. Jag är mest rädd för att Malte ska vifta ut ynglen, nu är dom väl kläckta, antar jag... Och ligger i sanden?

Han lär väl (förhoppningsvis) inte släppa in några fiskar, även om det är öppet. Det skulle i så fall vara om dom stora endlershonorna blir sugna på små mal-maskar... Men han motar säkert ut dom, hoppas jag! [:o]

Jag tänkte flytta endlershonorna till ett annat kar denna veckan, för säkerhets skull.
Där får dom sedan vara i alla fall någon/några veckor.
#16 - 1 september 2006 18:41
Malbebisar!

Nu har malbebisarna kommit ut! Jag var tvungen att åka hem tidigare från min resa... INTE p.g.a. alla yngel!!! :p

Och i morse kryllade det av malbebisar i karet. Men Malte ligger kvar i krukan och fläktar. Så vem vet hur detta slutar!

Jag tog några, tyvärr dåliga, kort på underverken. Min kamera tar inte så bra närbilder på små yngel... :(

Ett är ett malyngel på en sten.
Det andra är ett malyngel på krukan där den kläckts och där pappa ligger och fläktar. Det har just flyttat hemifrån... :)
#17 - 1 september 2006 18:42
En bild till

Detta kort kom inte med första gången.
Inte för att det är mycket att se... [:o]
#18 - 1 september 2006 18:48
Såna små sötnosar. De är verkligen helgulliga - och SMÅ!
Grattis Grattis att det äntligen blev av.
#19 - 1 september 2006 19:43
Grattis!
Vårat problem är att dom ynglar av sig för mycket,just nu så har jag fyra kullar som slåss om maten så igår blev det ett 150l kar beg för att ta hand om alla ynglen.Nu skall jag ha bara ancistrus i ett av våra 150l kar så jag kan ge min fiskhandlare 200st varje gång
#20 - 1 september 2006 20:22
[quote=Thomas&Anna]Grattis!
Vårat problem är att dom ynglar av sig för mycket,just nu så har jag fyra kullar som slåss om maten så igår blev det ett 150l kar beg för att ta hand om alla ynglen.Nu skall jag ha bara ancistrus i ett av våra 150l kar så jag kan ge min fiskhandlare 200st varje gång[/quote]

OJ! Sälja 200 varje gång!!! [:O]
Hur många ancistrusar har ni egentligen som ynglar av sig!

Jag är också på jakt efter ett 150 liters till mina ancistrusar, endlers och körsbärsräkor. Det blir många av dom!!! :p

Annons