Hej
Nanc: Önskar jag också hade råd och plats att ha ett så stort yngelakvarium. Just nu har jag ancistrusrommen i ett 100-liters, gula paletter med yngel, och en massa platyyngel i det samma. Se´n går en tuppkamshona med yngel i ett 170-liters Juwel panorama, som jag köpte just för att kunna föda upp diverse olika arter. Har fått lek av ett oräkneligt antal ciklidarter, även så´na som betraktas som svåra, som discus, Nanochromis transvestitus, och Apistogramma nijsseni t.ex. Men har på grund av platsbrist aldrig lyckats föda upp många arter. Har i stort sett bara lyckats föda upp kullar av paletter, och lejonhuvudciklider. De senare lekte som besatta. Några managuense, och tuppkammar har jag lyckats dra upp med, men managuensena blev bara tre, för de hade ihjäl varandra. Så nu köpte jag det akvariet för att se om jag nu, efter ca 22 år i hobbyn, kan lyckas föda upp nå´t. Tuppkammarna är vildfångade, så det vore lite kul.
Apropå scalarerna: Altum är betydligt högre i kroppen, med mer upprättstående fenor. Pannan är mycket brantare, och kroppen ger inte ett lika cirkelrunt intryck. De brunaktiga banden mellan de mörka är mer markerade, och stopet på nosen är mycket mer markerat. Länken visar rätt bra hur de ska se ut. Det som skiljer peru från vanlig, är att den har en lite annan teckning, med lite mer brunaktig ton, och ibland kan de vara lite prickiga, tror jag. Annars är en peru rätt lik de vanliga i kroppsformen.
MVH Micke