Hej Alla!
Hoppas att jag inte tar upp för mycket spejs här på forumet med mina poster.
Jag och Ansjo-Anders språkade om Ancistrushonor och hanar i en tråd lite längre ner.
Nåväl, vi kom att snacka om den Ancistrushona som åt upp en kull Discusyngel härom veckan. Hon är stor och skäggig och Anders trodde att det nog måste vara en bastant hane. Jag svarade honom att jag ändå trodde det var en hona då det är den andra lite mindre men också skäggige (hanen?) som alltid ruvar på deras ägg inne i sin rotgömma.
Så, vi har två Ancistrusar, båda skäggiga, och jag tänkte det kunde vara kul att se några bilder på dessa och låta de som kan sin Ancistruslära få avgöra vem som är vem. Själv har jag dålig kunskap om dessa malar.
Kort beskrivning; Den som jag tror är en hona är drygt 12 cm lång, väldigt bred över huvudet med en jämnt formad nos. Skägget löper runt kanten på huvudet och upp i en delad kam mellan ögonen.
Den andre (hane?) är drygt 10 cm lång, inte lika brett huvud och lite plattare. Nosen är mycket klumpigare, som en hästmule ungefär och skägget är mera utspritt över huvudet. Vid lek blir skägget mera framträdande och vildvuxet och i viloperioderna tycks skägget dra sig tillbaka till bara små toppar (hur nu detta går till?). Han är inne i en vilopaus på bilderna, därför är skägget lite kortare.
Vad tror ni som kan?
Här är några bilder. Jag har skrivit hane på de bilder som visar den mindre av dom, och som är den som ligger och ruvar på äggen:
http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
/Max