Ancistrushona och hane?

#1 - 26 februari 2007 16:49
Hej Alla!
Hoppas att jag inte tar upp för mycket spejs här på forumet med mina poster.
Jag och Ansjo-Anders språkade om Ancistrushonor och hanar i en tråd lite längre ner.
Nåväl, vi kom att snacka om den Ancistrushona som åt upp en kull Discusyngel härom veckan. Hon är stor och skäggig och Anders trodde att det nog måste vara en bastant hane. Jag svarade honom att jag ändå trodde det var en hona då det är den andra lite mindre men också skäggige (hanen?) som alltid ruvar på deras ägg inne i sin rotgömma.
Så, vi har två Ancistrusar, båda skäggiga, och jag tänkte det kunde vara kul att se några bilder på dessa och låta de som kan sin Ancistruslära få avgöra vem som är vem. Själv har jag dålig kunskap om dessa malar.

Kort beskrivning; Den som jag tror är en hona är drygt 12 cm lång, väldigt bred över huvudet med en jämnt formad nos. Skägget löper runt kanten på huvudet och upp i en delad kam mellan ögonen.
Den andre (hane?) är drygt 10 cm lång, inte lika brett huvud och lite plattare. Nosen är mycket klumpigare, som en hästmule ungefär och skägget är mera utspritt över huvudet. Vid lek blir skägget mera framträdande och vildvuxet och i viloperioderna tycks skägget dra sig tillbaka till bara små toppar (hur nu detta går till?). Han är inne i en vilopaus på bilderna, därför är skägget lite kortare.

Vad tror ni som kan?

Här är några bilder. Jag har skrivit hane på de bilder som visar den mindre av dom, och som är den som ligger och ruvar på äggen:

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/

/Max
#2 - 28 februari 2007 21:24
Jojo... jaja, jag inser hur jädra korkad den här tråden är... i fel kategori också pinsamt nog... Sorry!
Jag vet ju att de två Ancistrusar jag har plåtat är en hona och en hane, och jag har ju läst mig till att det är hanen som ligger och ruvar o.s.v.
Det var bara det att Ansjo-Anders och jag dividerade lite om den där feta honan...

Glöm... bort...

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#3 - 28 februari 2007 23:02
Honor av vanlig ancistrus har inte skägg. Alls. Det är faktiskt lite ovanligt bland ancistrusar, inom de flesta arter får gamla honor lite skägg.
#4 - 28 februari 2007 23:11
Hur många vuxna Ancistrus har du i karet Max?
#5 - 28 februari 2007 23:33
Azur skrev:
Honor av vanlig ancistrus har inte skägg. Alls. Det är faktiskt lite ovanligt bland ancistrusar, inom de flesta arter får gamla honor lite skägg.

Vad säger du om den här i så fall, är det inte skägg?
#6 - 28 februari 2007 23:34
Hej Azur!
Nej, jag vet! Man har ju haft Ancistrus i alla år och det är alltid hanarna som utvecklat skägg... men dom här två leker som tokar och akvariet är fyllt av yngel, så...
Dom är ungefär tre år gamla.
Det var just därför den här tråden liasom kom till. Honan är för jävla stor, jag vet inte hur stora dom där rackarna blir men hon är biffig utav helvete.
Ja, jisses...
Skall jag ta fler bilder tycker ni?

/Max

#7 - 28 februari 2007 23:48
Hej Ansjo!
Jag har de två svarta och en gul som inte är speciellt stor, runt 7-8 cm. Vad det är för kön på den gula vet jag inte och den håller sig undan de andra två. Jag har tittat noga på lekarna och de är både våldsamma, vackra och kärleksfulla - på något sätt...
Ynglen blir både svarta och gula.
Det är fantastiskt svårt att hålla koll på alla yngel men i nuläget är det nog runt 10-15 stycken som är mellan 2 och 4 cm, och en jädra massa små på under 1 cm. Dags kanske att gå en runda i Zooaffärerna och dela ut Ancistrus?
Så här var det med mina J. Ornatus för många år sedan - Zooaffärerna jublade och jag fick gratis käk... till firrarna.

Jag vill bara säga det; då jag tagit bilderna har de varit framme båda två så jag har inte blandat ihop dom.

Skall jag ta lite fler bilder?

Ni tröttnar väl snart på mig här...?

/Max

#8 - 1 mars 2007 00:01
Nitra98!
Jamen, precis så där ser min honkärring ut, fast svart och med ett något mer robust lô (som vi säger här på V-kusten) på nosen och strax över 12 cm lång!
Då är jag ju inte ensam och helt out...

/Max

#9 - 1 mars 2007 08:29
Det jag hade lite fundering om det kan inte vara så att det är lite slagsmål som de båda bruna har, lite kamp om reviret och att dessa båda är hanar?
Jag tycker att din albino helt klart ser ut som en hona, och att det då är hon och en av hanarna som leker.
Och om du nu säger att du får yngel som har båda färgerna stärker mina misstankar mer åt detta hållet:confused: .
#10 - 1 mars 2007 11:48
Ansjo! Du kan ha helt rätt i detta!
Det underliga är dock att den gula i stort sett aldrig "är med" dom två andra utan håller sig väldigt mycket för sig själv. Det är dom två bruna som alltid håller på, och den mindre av dom som försvinner en lång tid vid äggruvning.
Men jag skall erkänna att det ser otroligt våldsamt ut då det är dags för lek, strax innan den mindre försvinner in i rotgömman och ruvar. Den gula är inte i närheten vid dessa tillfällen heller, vad jag kunnat se.
Men som sagt, det är tänkbart att det är två hanar och den lille gule är honan.
En grej till; när man ser de två bruna framifrån är den större av dom mycket bredare och jämnare över huvudet, och den mindre är lite smalare, plattare och har den där mulen som är typiskt för hanar, har jag läst.
Yngel blir det ju så...

/Max

#11 - 1 mars 2007 12:01
Då jag hade Ancistrus för en tid sedan så såg jag aldrig paret tillsammans, utan honan kommer in till hanen under äggläggningen bara för att sedan försvinna därifrån och låta honom sköta resten.
Jag skulle tro att bägge hanarna vill ha det stället som används för leken, och det kanske skulle vara en liten idé att skaffa en till hona så de får ha lika kul bägge två. Men då kanske de bör ha någonstans att vara i andra änden av karet.
#12 - 1 mars 2007 12:18
Gömställen finns det plenty!
Jag var ute på nätet lite just precis nu och kollade. Det finns otroligt många beskrivningar och bilder på både hanar och honor. På en del sajter säger dom att honorna inte får skägg, och på en del andra att honor får.
Men, det som får mig att tro att du har rätt Anders, är att bilder, på nätet, som visar hanar är lika BÅDA dom jag har. Det gör den gula till en stark hon-kandidat.
Även det där fajtandet som de bruna håller på med talar för två hanar. Mycket intressant!

Sånt här är nog något av det roligaste som finns, när man får lära sig lite nytt om sina fiskar!

/Max

#13 - 1 mars 2007 12:32
Jag håller med dig, och det går fint att snacka om det när båda är lyhörda och kan delge sina uppfattningar för att komma fram till någonting.
På "vanlig" Ancistrus får honorna ofta en liten mustasch runt nosen bara, kanske 1-3 mm långa strån medans hanarna har kraftigare runt och på hela nospartiet. Sedan skiljer det väldigt mycket på skägget mellan olika fiskar med, men det tror jag beror mycket på vilka arter det är som är inblandade. De jag har på jobbet grenar de ut sig, medans de på dina ser ut att bli bara kraftiga strån men de blir istället lite längre. De liknar lite L-255 på skägget,http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=705 .
#14 - 1 mars 2007 13:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle nog oxå säga att dom båda bruna är hanar, honorna kan ju få lite skägg runt nosen som på Nitras bild, men sällan samma skäggväxt uppe på nosen som dina båda bruna har.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Att dom fajtas är säkert om revir och om vem som skall få damen ;) (den gula)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]:D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag ser nästan aldrig min honor tillsammans med hanarna heller, däremot brukar "pojkarna" fajtas lite på pojkars vis ;)[/COLOR][/FONT]
#15 - 1 mars 2007 13:56
Japp, jag tror ni har helt rätt!

/Max

#16 - 1 mars 2007 17:18
Jag håller med alla som tror att båda bruna är hanar, det som är lustigt är att den minsta tydligen är dominant och vinner, man (i alla fall jag) brukar väl nästan ta för givet att den största också är dominant och vinner alla fighter! :D
#17 - 15 juni 2008 21:13
Jag lånar tråden lite å ställer frågan...

Varför får jag inga ungar från min gula ancistrushona?

Jag har en gul hane som lekt många gånger med en brun hona, jag ville ha gula ungar så jag införskaffade en väldigt romstinn gul hona på ca 8-9 cm..

Gul hane gillade gul hona och de lekte direkt men det vart inga ungar :confused:

Den gula hanen är pappa till flera bruna kullar så han vet hur man leker,men den gula honan lyckas det inte med.. De leker precis som vanligt och hon lägger rommen men han befruktar den aldrig...
De har nu försökt ett 10tal gånger men det lyckas aldrig, träning ger färdighet, heter det ju ..Men Rommen vitnar, går sönder och försvinner efter 3 dagar..:(:(:(

Varför funkar det inte? Det måste ju vara honan det är fel på eftesom hanen lekt tidigare.. Är det någon annan som har eller har haft detta problemet? Är honan för ung eller vad är det frågan om:confused::(
Vääldigt tacksam för svar :)

Annons