Ancistrusfrågor...

#1 - 12 april 2004 10:48
Hej!Jag har precis köpt min första ancistrus.KUL!Dom är för söta ju! Jag har som sagt läst en del på forumet om dom men undrar: Är dom alltid skygga?Så fort jag närmar mig karet sticker den.Måste man alltid stödmata den?(Vet många som inte gör det.)Jag har inte så mycket alger.Ska man helst ha flera?Hur går det med dom i lite salt vatten?(Inte bräckvatten men ganska saltat)Vad säger ni?Nybörjare på detta med ancistrus-men redan frälst!
#2 - 12 april 2004 11:35
Ancistrus är nattaktiv och ganska skygg ja! Den kommer säkert att vänja sig vid dig och bli mindre skygg med tiden.

Stödmatningsbehovet beror på algtillgången. De äter ju nästan hela tiden, så den kommer inte att sluta äta alger för att du stödmatar. Sedan får man anpassa maten efter algerna... rent = stödmatning, alger = hoppa över matningen ett tag...

Har du flera och det blir ett par, så har du snart millioners... frågan är om du vill det? Hur många du ska ha beror ju på storleken på karet också... ser du att den du har klarar algerna så är det bra, annars får du köpa en till... En per 100 liter kanske är lagom....

Salt är helt ok... de klarar ganska hög salthalt....
#3 - 12 april 2004 11:48
Hej Nanc! Tack för svaret!Jag tror jag ska skaffa en liten kompis till den.Den är fortfarande såå liten(3 cm max) så jag tror den kan fortsätta vara i mitt minsta kar än så länge.jag har planer på ett 200 l snart. Tror jag måste mata den för jag har inte mycket alger alls...

Annons