Ancistrusen Ove

#1 - 9 augusti 2005 20:22
Hej.
Jag är en nystartad akvarieamatör och har införskaffat mig en ancistrus i mitt 54 liters akvarium. Jag tänkte att han skulle vara bra städhjälp i akvariet och städa bort lite alger. Vi kallar honom Ove :)
Problemet är att Ove inte är av den aktiva sorten. Faktum är att vi under dygnets ljusa timmar aldrig ser röken av honom. Han bor i en rot och där huserar han hela tiden. Särdeles duktig på att städa är han inte heller. Han putsar bara sin rot under nätterna och sedan tar han det lugnt under dagarna.
Skall vi skaffa en till ancistrus som hjälper till med städandet? Är alla ancistrus så inaktiva som vår Ove, eller har vi fått en väldigt lat krabat?
Jag undrar också om han får i sig det han behöver, så han inte svälter ihjäl där i sin rot?
De få gånger man ser röken av honom så ser han jättefin ut, men attans vilken dålig städtant han är :)
/Anna
#2 - 9 augusti 2005 20:30
hej!

egentligen tror jag inte ancistrus är så bra städare, mina städar iaf inte! De bara äter hehe :) har hört att de blir latare ju äldre de blir. Hur stor är din mal?

om du vill ha effektiva städare kanske du bör skaffa corydoras, pansarmalar, ett gäng för de filtrerar sanden och far runt överallt och letar mat! Du bör nog ha åtminstone 4 st (helst 6) då de är stimfiskar men eftersom du inte hade så stort akvarium kanske det räcker med 3-4 st.

LenaMaria
#3 - 9 augusti 2005 21:08
Hej

Jag har 3 st.2 i ett kar och 1 i ett annat.Dom städar förbrilt.MEN skygga.Om du står på lite avstånd så ser du säkert honom.Matar du med algtabletter eller annat mal foder så skippa det några dagar så sätter han säkert fart.
Fredrik
#4 - 9 augusti 2005 21:18
räkor kanske.

har haft både amano coh körsbärsräkor och dom är rätt fina.
körsbär är hälften så stora som amano men är röda så dom syns mer.
upptäckte för 3min sen att mina körsbärsräkor har fått 1 unge 3mm stor.
kan finnas mer som gömmer sen bland växterna.