Ancistrusen Ove

#1 - 9 augusti 2005 20:22
Hej.
Jag är en nystartad akvarieamatör och har införskaffat mig en ancistrus i mitt 54 liters akvarium. Jag tänkte att han skulle vara bra städhjälp i akvariet och städa bort lite alger. Vi kallar honom Ove :)
Problemet är att Ove inte är av den aktiva sorten. Faktum är att vi under dygnets ljusa timmar aldrig ser röken av honom. Han bor i en rot och där huserar han hela tiden. Särdeles duktig på att städa är han inte heller. Han putsar bara sin rot under nätterna och sedan tar han det lugnt under dagarna.
Skall vi skaffa en till ancistrus som hjälper till med städandet? Är alla ancistrus så inaktiva som vår Ove, eller har vi fått en väldigt lat krabat?
Jag undrar också om han får i sig det han behöver, så han inte svälter ihjäl där i sin rot?
De få gånger man ser röken av honom så ser han jättefin ut, men attans vilken dålig städtant han är :)
/Anna
#2 - 9 augusti 2005 20:30
hej!

egentligen tror jag inte ancistrus är så bra städare, mina städar iaf inte! De bara äter hehe :) har hört att de blir latare ju äldre de blir. Hur stor är din mal?

om du vill ha effektiva städare kanske du bör skaffa corydoras, pansarmalar, ett gäng för de filtrerar sanden och far runt överallt och letar mat! Du bör nog ha åtminstone 4 st (helst 6) då de är stimfiskar men eftersom du inte hade så stort akvarium kanske det räcker med 3-4 st.

LenaMaria
#3 - 9 augusti 2005 21:08
Hej

Jag har 3 st.2 i ett kar och 1 i ett annat.Dom städar förbrilt.MEN skygga.Om du står på lite avstånd så ser du säkert honom.Matar du med algtabletter eller annat mal foder så skippa det några dagar så sätter han säkert fart.
Fredrik
#4 - 9 augusti 2005 21:18
räkor kanske.

har haft både amano coh körsbärsräkor och dom är rätt fina.
körsbär är hälften så stora som amano men är röda så dom syns mer.
upptäckte för 3min sen att mina körsbärsräkor har fått 1 unge 3mm stor.
kan finnas mer som gömmer sen bland växterna.

räkor är bilologiskt snälla städar upp fiskmat från botten och tar alger.
beroende på hur det ser ut i karet skulle du kunna ha upp till 8-10st körsbärsräkor utan större problem.

kan läsa mer på www.petshrimp.com
#5 - 9 augusti 2005 21:47
Jag har 2 st ancitrusar i mitt 160 malawi kar och jag tycker dom jobbar på bra, trots att mina malawis är väldigt dumma mot dom och biter sönder fenorna på dom, jag undrar om mina inte kommer dö snart. Om mina malawis forsätter kommer dom absolut de. nån som kan ge mej tips vad jag kan göra?
#6 - 10 augusti 2005 07:04
I ett 54 litersakvarium är det knappt plats för en Ancistrus, så nåt sällskap ska han inte ha. Han kanske är sur för att han bor trångt... inte är överens med de övriga innevånarna, eller helt enkelt bara är en lat individ. Du skriver inte hur stor han är... är det fortfarande ett litet yngel på 3 cm eller mindre, så hinner han inte städa undan och är det en gamling på decimetern och upp, så kan de vara ganska lata...

Jag tycker att du ska låta honom häcka i sin rot och så skaffar du några Amanoräkor i akvariet i stället, de är bra på alger har jag hört... Corydoras städar inte alger och ett stim på 6 st som är ett minimum för dem... ja de tar nog lite för mycket plats i ditt kar om du ska ha några andra fiskar...
#7 - 10 augusti 2005 08:49
luminax: skaffa genast en stor rot eller massor av stenar så malarna kan gömma sig! Elakt att bara "vänta på att de ska dö"!!!!

själv fick jag 3 st ancistrus som kom från ett ciklid-akvarium, malarna hade nästan inga fenor och var kraftigt avmagrade! efter några månaders hos mig växte fenorna ut och de fick en fin mage!
#8 - 10 augusti 2005 10:01
Våra två ancistrusar är varken lata eller skygga. De jobbar som galningar! Överallt drar de fram och städar och det är inte så ofta som man ser dem vila. Vår chokladmal, däremot... han har hittat en skreva i en rot som han trycker i hela dagarna så vill vi se honom så är det bara att vänta tills akvariet släcks. Då är han framme på en halv sekund.
#9 - 10 augusti 2005 11:01
lenis3 : jag har försökt bygga en grotta åt dom men malawina tar bara över grottan och jagar ut dom. vet ej hur jag ska göra. Och jag säger inte att jag ska vänta på dom ska dö, jag är väl inte omänsklig och sitter o väntar på att dom blir dödade. Men jag får väl försöka skaffa mej en liten "fake" rot för malawis kan ju inte ha rötter för det sänker ju ph värdet. Men det finns säkert nån liten plast rot me lite hål i som inte malawina kommer i som ancitrusarna kan få.
#10 - 10 augusti 2005 11:11
kan någon snälla ge mej ett tips på vad jag kan köpa till mina ancitrusar som dom kan gömma sej i, och som inte mina malawis kan komma in i och jaga iväg dom?..inget som är för stort för jag har inte mycket plats kvar.=P
#11 - 10 augusti 2005 12:06
Nu vet jag ju inte hur stora dina ciklider är... men du kanske kan testa en bit plaströr i lämplig dimension... det gillar ju många malar...
#12 - 10 augusti 2005 12:27
dom är inte så hemskt stora, jo det kan ju vara värt att testa, men vad gör jag om malarna inte fattar tycke för vad jag har satt ner åt dom ska jag bara låta dom va då elr?
#13 - 10 augusti 2005 12:30
Prova plaströren först... jag är nämligen rätt övertygad om att de kommer att flytta in i dem rätt så snart... Om inte det funkar så får vi väl fundera ut något annat....

Tror förresten att svarta rör kommer att uppskattas mera än grå....
#14 - 11 augusti 2005 12:17
Hej igår åkte jag direkt efter hört era råd och handlade en "fake" rot utav plast från min akvarie affär. Inte så stor dock men malarna är ju inte så stora själva, i roten fanns det en lång skreva och ett litet hål och dom fattade tycke för den direkt, nu ligger båda framför bakom elr i den hela tiden och cikliderna kommer aldrig nära den ens det verkar som om malarna nu skrämmer bort dom. Tack så väldigt mycket för det här rådet dom verkar redan må mycket bättre när dom slipper bli jagade hela tiden!..nu får jag hoppas att fenorna växer fram igen och att dom blir stora och starka:):)

Annons