Ancistrusen dör

#1 - 1 september 2004 19:16
Undrar om nån kan ha nån idé om varför mina Anistrus envisas med att dö för mig. Jag köper en ny och den lever i ca. 1 vecka. Detta har nu hållt på så ett tag.

Info om akvariet:
Juwel 240l m. originalpump
Temp: 25 - 26
Ph: 6,5 - 7,0
Kh: ca 3

Övriga invånare är Fjärilsciklider och Neontetror.
Bottenmaterialet är svart sand.
Det finns tillgång till en rot i karet.

Jag har även dragit igång lite CO2 och göder med TMG/PMDD vilket ledde till algblomning i större grad än växttrivsel.
Ingen av de andra fisksorterna har visat några sjukdomssympton eller avlidit utan bara malarna.
Jag har även gjort både små och stora vattenbyten.
Just det, malarna är köpta från olika butiker med så dom har inget gemensamt med varandra.

Så om nån har några tankar eller vill ha nån mer nödvändig info som jag säkert glömde kan ni väl skriva en rad...
Börjar minst sagt tröttna på detta nu.

Edit--> Detta gruset är det i karet: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_85&products_id=747
#2 - 1 september 2004 19:22
Det är nog co2 som gör att dom dör. Dom är också nitritkänsliga. Byt vatten ofta för dom gillar syrerikt vatten.
#3 - 1 september 2004 19:24
Antar att du har matat dem?
De behöver förrutom en rot alger. Finns det inte alger så finns det fodertillskott i form av tabletter som finns att köpa i varje djuraffär.
(kostar väl runt en 50 kr uppåt, räcker länge.)
#4 - 1 september 2004 19:25
Varför skulle CO2 göra så att dom dör?
Borde inte Fjärilscikliderna stryka med före då det bör väl vara en mer "ömtålig" fisk?
Vatten byts ca: 30% 1 ggn i veckan och cirkulationen i karet är god.
#5 - 1 september 2004 19:25
Lite svårt att förstå är det ju... Det enda som Ancistrusar brukar vara känsliga för så är det nitrit... och det kan du väl knappast ha haft med tanke på att fjärilarna lever... Det man funderar på är om det är nåt mysko i roten, eller om de alger som frodats varit giftiga... men det är verkligen ett långskott...
Hur stora har de varit när du köpt dem? Kanske är läge att satsa en hundring på ett vuxet exemplar helt enkelt.
Malarna kan ha mycket gemensamt även om de är köpta i olika butiker... eftersom de ofta har samma leverantörer...
#6 - 1 september 2004 19:30
Malarna kommer inte från samma odlare, det är jag säker på. Är ju inte så stort här i Kalmar så sånt har man lite koll på ;)

Jo alger finns det en hel del + att jag stödmatat nån gång då och då med fodertablett.

Jag har testat med olika storlekar från 2 - 3 cm upp till vuxna hannar som fått sina "spröt".

Roten kan det heller inte vara, jag köpte den för 2 veckor sedan då jag började spåna på om dom dog av cellulosabrist, alltså dog dom innan roten kom i karet.

Det ska heller inte vara nåt skumt med kranvattnet då mina Ancistrus som går hos mina Malawi lever och frodas för fullt.
#7 - 1 september 2004 19:32
Då fattar jag inte vad som händer... tyvärr... Om du inte har något som är kopparhaltigt i karet förståss...
#8 - 1 september 2004 19:51
Fick ju som sagt en algblomning. Då jag är minst sagt kass på den biten så kan jag bara gissa mig fram till att det kanske var cyano, kan kanske konsumering av dom leda till döden?
#9 - 1 september 2004 19:56
Jag fick ett jätteangrepp av Cyano i mitt 220 liters kar för flera år sedan... trots det så lekte mina Ancistrusar i karet... och inte ens ynglen dog... så det verkar inte heller rimligt...
#10 - 1 september 2004 20:19
Jaha.. då sprack den teorin med...

Va fasen kan det då vara?

Ska ta och göra ett större vattenbyte i helgen nu och försöka manuellt ta bort så mycket alger jag kan.
#11 - 6 september 2004 16:46
Lyfter fram denna tråden igen då det kommit "nya" problem.

Köpte 4 st Otocinclus Affinis i slutet på förra veckan och satte i karet i hopp om att de skulle vara lika effektiva som Ancistrus men överleva längre än en vecka. Nu fram tills idag så har 3 utav dom dött. Även på dessa syns inga som helst skador eller symtom.
Har inte sett riktigt men rör sig Otocinclusen mycket på bottnen?

Det enda alternativet jag har kvar som tar livet av mina algätande fiskar är att dom skadar sig på gruset (det som finns med i det första inlägget)

Testade att köpa ett par Amanoräkor samtidigt som Otocinclusen, men dom kröp på nåt sätt in i pumphuset och dog.... kul nästan jämt [:-56]

Jag har idag gjort ett större vattenbyte och tagit bort de flesta alger manuellt samt satt i ny filtervadd och kolfilter. Tänjde även på en av mina principer och hade i lite salt i karet med mot eventuella parasiter.

Är det någon annan som har sånt grus som jag har och kan berätta hur det har funkat för dom med algätare?

Håller på att bli ganska förbannad (och pank) på detta nu...

Edit--> Gruset heter tydligen Svart Basaltgrus.
#12 - 6 september 2004 21:35
Tror inte på gruset... däremot reagerade jag på att du använder kolfilter... Hinner inte skriva om varför... men gör en sökning på aktivt kol, ¨så kommer du att hitta många diskussioner ang detta....
#13 - 7 september 2004 07:21
Hmm.. men jag bytte kolet nu för det gamla hade typ suttit i ganska länge så det var "förbrukat".
Så anledningen till att dom dött innan tror jag inte kan vara p g a att jag använt (före detta) aktivt kol, men man ska ju egentligen aldrig säga aldrig.

För att omformulera min teori om gruset. Det jag har är inte lämpligt för pansarmalar, men dom är ju små glidare som drar längs bottnen hela tiden. Nu är ju gruset alltså inte tokvasst utan bara lite kantigt om man säger så.
Är det så att Ancistrus/Otocinclus t o m kan dö av det (jag har ju inte direkt sett dom kasa omkring på bottnen)?
Som jag tidigare skrivit så syns det dock inga skador på dem.
#14 - 7 september 2004 23:32
Skippa teorin om gruset. Har haft både otocinclus och ancistrus med "tubbigt" grus utan problem.
#15 - 8 september 2004 00:37
Kan det inte vara malawisen som har ihjäl dom då?

Mina daffodiler slog omgående ihjäl två ancistrusar när dom var nya i karet
#16 - 8 september 2004 05:39
Malawisen kan jag utesluta då jag inte har några Malawi i det karet [;)]

Däremot kollade jag upp vattnet igår igen och det gav utslag för Nitrit. Det gillar inte Ancistrus så bra va?
Det konstiga är att Fjärilscikliderna leker i det.

Kan man få förhöjd Nitrithalt om man tillsätter PMDD?
#17 - 8 september 2004 06:40
Nitrit är väl det som helst tar död på Ancistrus... särskilt om de är små...
Vad jag har förstått så tar kol en massa nyttigheter ur vattnet... och dåligheterna som det filtrerar ur... släpps ut i karet igen när kolet inte är aktivt längre... då kommer ju allt på en gång... så då vill det nog till att man har stresståliga fiskar.
Det rekommenderas att man bara använder kol ett litet tag efter t ex medicinering...

Håller i alla fall med om att det är konstigt att inte Fjärilarna har blivit påverkade...
#18 - 15 september 2004 10:04
Ännu en "långskottsteori"...

Köpte Otocinclusar och testade med men även dessa dog tyvärr...

Kan det vara så att jag fått in en parasit i karet?
Så att nån mal dött och sedan är dom andra framme och käkar lite på den och får på så sätt i sig parasiten?

Skulle denna teorin funka eller är jag helt ute å cyklar nu?!
#19 - 15 september 2004 10:38
Idiotfråga...Hur är det med syrehalten nere på botten?
#20 - 15 september 2004 10:50
uhm.. bra fråga.. inte en susning..
#21 - 15 september 2004 11:08
Prova med att få lite fnutt på vattnet längst ner. Det kan vara så enkelt som syrebrist. Hur uppför sig de andra fiskarna? Simmar de ner på botten alls, eller håller de sig i övre halvan?
#22 - 15 september 2004 11:21
Skippa o kör med aktivt kol för bövelen....det ska max sitta i ett par veckor MAX !! sen släpper den ifrån sig all skit som samlats i kolet på en gång utan förvarning.

Kanske kan vara därför dom dör? Eller matbrist ?

Testa o skippa kolet först.

Jag har både vuxna ancistrusar o ungar dock byter jag vatten till alla karen 2 ggr i veckan så det inte blir nån skit i vattnet.

// Matte
#23 - 15 september 2004 12:51
Du är inte ensam om att ha problem med att få ancistrusarna att överleva! Jag har precis samma problem. Under senaste halvåret har jag förgäves gjort ett antal försök med ancistrusar - tyvärr helt utan framgång! De dör inom ett par dagar.
Jag har gjort diverse vattentester men de verkar helt normala. I karet, 540 L, har jag 10 diskusar och ett stim rödmunstetror och några pansarmalar, och de ser ut att må aldelens utmärkt, så jag förstår inte heller varför mina ancistrusar inte klarar sig.

Annons