Ancistrusbebisar!

#1 - 29 december 2006 11:29
Har lite frågor. Utan att jag fattat något alls så dök det i går kvälls upp ca 25 st små bebisar i mitt akvarium. Givetvis är jag jätteglad men funderar nu på om de kan bli uppätna av några andra.

I akvariumet har jag Svärdbärare, metallpansarmalar och Cordysar(?). Är det risk för att de blir uppätna? Sedan undrar jag hur ofta detta kan hända. Min hanne som bara bott där kanske 1 månad lade sig nästan direkt i vårt vrak och har sedan legat där mer eller mindre hela tiden. Han har kommit ut och ätit lite ibland. Nu har han bosatt sig där inne igen och kommer inte ens ut för att äta. Börjar bli orolig att han ska svälta ihjäl.

Behöver massa råd eftersom detta är första gången och alla jag pratat med sagt att det nästan är omöjligt att få bebisar på Ancistrusar.

Vart gör jag av dem när de blir större? Jag kan ju inte behålla alla för 27 stycken i mitt 72 l kar får inte plats.
#2 - 29 december 2006 11:37
Mysaan skrev:
Har lite frågor. Utan att jag fattat något alls så dök det i går kvälls upp ca 25 st små bebisar i mitt akvarium. Givetvis är jag jätteglad men funderar nu på om de kan bli uppätna av några andra.

I akvariumet har jag Svärdbärare, metallpansarmalar och Cordysar(?). Är det risk för att de blir uppätna? Sedan undrar jag hur ofta detta kan hända. Min hanne som bara bott där kanske 1 månad lade sig nästan direkt i vårt vrak och har sedan legat där mer eller mindre hela tiden. Han har kommit ut och ätit lite ibland. Nu har han bosatt sig där inne igen och kommer inte ens ut för att äta. Börjar bli orolig att han ska svälta ihjäl.

Behöver massa råd eftersom detta är första gången och alla jag pratat med sagt att det nästan är omöjligt att få bebisar på Ancistrusar.

Vart gör jag av dem när de blir större? Jag kan ju inte behålla alla för 27 stycken i mitt 72 l kar får inte plats.

en del butiker byter in fisk mot t ex foder (kolla med butiken innan du går dit med fiskan).

malar är egentligen mest nattaktiva, och såvida hanens buk inte är 'intryckt', så äter den troligen.

ancistrus är lättodlade under rätt förutsättningar.
#3 - 29 december 2006 11:40
Tack för ditt svar! HUr många bebisar kan det bli per gång och hur ofta/tätt de honan lägga rom?
#4 - 29 december 2006 19:44
Hur många yngel det blir beror på honans storlek.. men så väldigt stora kullar blir det aldrig.. 30 - 40 yngel är vanligt. Men nu när de börjar att sväva ut så är risken att de blir uppätna. Störst risk är det att Svärdbärarna tar dem, bäst är att föda upp dem på annan plats då du kan mata dem bättre. Men då de är nyfödda är de känsliga att flytta på o du ska ha samma vatten till en början om du ska testa att fånga o flytta. Men de är svåra att få tag på då de sitter fast på rutor o annat i början o lätt att skada dem vid en flytt. Men ska du försöka föda upp ett gäng har de bäst förutsättningar att lyckas.

Du matar dem sedan med färsk squasch, grönalger, blad från fryst brysselkål. torrfoder, nykläckt artemia som sjunker till botten,gröna ärtor mm.. man kan de ge dem mkt olika mat o uppfödningen är inte svår.
#5 - 29 december 2006 19:56
Men kan svärdbärarna äta upp dem trots att de är ca 1½ cm lång de små pluttarna? Vill inte att de blir uppätna men å andra sidan vet jag inte vad jag ska med 25 stycken till annars heller.
#6 - 30 december 2006 16:36
Har nu lyckats få över 29 stycken bebisar i ett yngelkar. Kan de gå där eller ska jag släppa ut dem igen? De åker in i pumpen om de är lösa. Har 2 stycken som är lösa fortfarande men de verkar ha vett att hålla sig borta från pumpen.
#7 - 30 december 2006 17:09
Hej Mysaan! Grattis till dina yngel! Jag tror inte att svärdbärarna kommer att äta upp dem. De är hyfsat stora och sägs inte smaka gott, inte ens guldbarber äter dem. Det går att trä en ren nylonstrumpa över filtret så blir det mer yngelsäkert.

Vad menar du med yngelkar? Är det en liten balja med små spingor i som du har i det vanlig akvariet? Det blir alldeles för litet. Ett alternativ är att köpa en stor plastbalja och ett yngelsäkert innerfilter och inreda med lite rötter och växter, dvs ett provisoriskt akvarium.

Jag skulle råda dig till att separera mamma och pappa på en gång ancistrus om du inte vill ha fler yngel just nu. Jag var aningens för långsam att separera föräldrarna en gång, och efter tre veckor hade jag 60-70 ancistrusar till! När ynglen är 4-5 cm kan du ringa en akvarieaffär och höra om de tar emot dem, man kan få tillgodokvitto, eller sälj dem på en akvarieauktion!

Ancistrusyngel är riktiga lortgrisar så man brukar få rengöra akvariet oftare.

Bra mat är algtabletter, skalade ärtor och förvälld zuccini.
#8 - 30 december 2006 18:36
Tack för grattiset! Det är superskoj. Misstänkte nästan att yngelkaret skulle bli för litet. Får ta och kolla om jag ens äger en nylonstrumpa och i så fall trä över så jag kan släppa ut mina raringar. Jag har två som går lösa och de har gått lösa medans de andra suttit i yngelkaret 1 dygn nu och är redan klart större.

Tyvärr har jag ingenstans att göra av dem om jag delar mamman och pappan för i det andra karet har jag två och honorna slåss och hannarna slåss med varandra. Detta vet jag eftersom de samkönade gick ihop från bröjan.
#9 - 30 december 2006 18:50
Mina nyfödda malyngel gillar ... fiskbullar! Testa det, dom kommer att slänga sej över den.
#10 - 30 december 2006 18:52
Blä låter inget gott men jag ska testa i alla fall. Ta man sådana i olja då?
#11 - 30 december 2006 18:55
Nej nej, ta en liten konservburk (i buljong)
#12 - 31 december 2006 01:11
Snacka om produktiva fiskar! För några dagar sen så "släppte" min hane Bosse sina yngel från sin grotta...Massa yngel,räknade till ca 40 resten är nog bakom bakgrunden...Men Bosse kom inte fram när det var matdags utan satt vackert kvar i sin grotta trots att ungarna flyttat hemifrån...konstigt tänkte jag...men vad får jag då se när jag lyser in i grottan :confused: ...jo små gula romkorn med ivriga små svansar!! Igen! Ojoj,Undrar hur hungrig Bosse är nu,han har ju inte ätit på flera veckor...och vem är mamma den här gången tro...Bosse som är brun har tre tjejer,2 bruna och en gul..hoppas på den gula;)
#13 - 31 december 2006 14:12
saltbiff skrev:
Snacka om produktiva fiskar! För några dagar sen så "släppte" min hane Bosse sina yngel från sin grotta...Massa yngel,räknade till ca 40 resten är nog bakom bakgrunden...Men Bosse kom inte fram när det var matdags utan satt vackert kvar i sin grotta trots att ungarna flyttat hemifrån...konstigt tänkte jag...men vad får jag då se när jag lyser in i grottan :confused: ...jo små gula romkorn med ivriga små svansar!! Igen! Ojoj,Undrar hur hungrig Bosse är nu,han har ju inte ätit på flera veckor...och vem är mamma den här gången tro...Bosse som är brun har tre tjejer,2 bruna och en gul..hoppas på den gula;)

Gud vad kul! Bertil är ute och äter nu men Fia ser romstinn ut och är sur som ättika. Äter som en hel häst gör hon också. Så vi får se om det blir fler bebisar snart. Skulle det bli det funderar jag på att köpa ett litet 25 liters kar eller så och försöka stoppa över ynglena i för nu har några av mina dött för svärdbärarna och mina Cordysar äter lite på dem.
#14 - 31 december 2006 14:45
Jag har konstant 1 cm bebisar i mitt akvarie, maken till sexuellt aktivt par får man leta efter. Tack och lov så överlever inte alla, men jag har gett bort någar kullar 4 cm långa. Nä, jag säljer inte, vill folk ha så får de komma och hämta.

Nu har jag en hona som är kvar sen första kullen, hon gick inte att fånga. Kanske pappa kommer att....urrrk....men jag förmodar att fiskar inte "tänker" som vi....
#15 - 31 december 2006 14:52
mohlin skrev:
Jag har konstant 1 cm bebisar i mitt akvarie, maken till sexuellt aktivt par får man leta efter. Tack och lov så överlever inte alla, men jag har gett bort någar kullar 4 cm långa. Nä, jag säljer inte, vill folk ha så får de komma och hämta.

Nu har jag en hona som är kvar sen första kullen, hon gick inte att fånga. Kanske pappa kommer att....urrrk....men jag förmodar att fiskar inte "tänker" som vi....

Men klarar de sig då elelr har du snälla fiskar som inte tuggar på dem? Mina är drygt 1 cm nu och jag vill ju inte att de ska dö helst då förståss. Har redan 6 stycken bortlovade.
#16 - 31 december 2006 16:30
Tror nog att en del blir tagna av andra i allra första stadiet. Sen är jag inte så noga med att ha "ancistrusyngel vattenkvalitet" så en del dör nog bara. Jag matar heller inte speciellt för dem.
Survival of the fittest.. ;)
#17 - 31 december 2006 17:33
Jag hatar er... [:(!]

Här gör man vad man kan för att få små ancistrus, men nehe då...
Min hane måste vara vriden i skallen, han har oxo en del honor att välja på, men jag ska efter nyår fixa en mogen hane till, så får man se då då...

Jag blir så avunsjuk... men jag hatar er inte... kanske lite iaf :D
#18 - 31 december 2006 17:54
ca hur lång tid tar det innan malyngeln kommer fram från att rommen lagts?
#19 - 31 december 2006 18:42
Strixxx skrev:
Jag hatar er... [:(!]

Här gör man vad man kan för att få små ancistrus, men nehe då...

Min hane måste vara vriden i skallen, han har oxo en del honor att välja på, men jag ska efter nyår fixa en mogen hane till, så får man se då då...

Jag blir så avunsjuk... men jag hatar er inte... kanske lite iaf :D

:D Hata på du! Jag är skitglad för alla har sagt till mig att dte är nästan omöjligt att få bebisar. De är så söta! Vill du komma och titta? Kanske skicka hit din hanne på uppfostringsläger?
#20 - 31 december 2006 18:43
Berserken skrev:
ca hur lång tid tar det innan malyngeln kommer fram från att rommen lagts?

Läser man på rasinfo så står det 5 dagar från lagd rom tills de är yngel och sedan ca 14 dagar till innan hannen släpper dem fria.
#21 - 31 december 2006 18:45
Måste få fråga varför mina är knäppa nu! Ligger Fia i vraket är Bertil ute och äter. Då kom jag och skulle mata. Fia kastar sig ut och börjar äta samtidigt som Bertil vräker sig i i skeppet igen. Varför gör de så? Innan kunde de vara ute och äta samtidigt.
#22 - 1 januari 2007 10:17
Mysaan skrev:
Läser man på rasinfo så står det 5 dagar från lagd rom tills de är yngel och sedan ca 14 dagar till innan hannen släpper dem fria.

Ok min hanne har vaktat o fläktat en vecka nu så då tittar dom väl fram om ca 1.5-2 veckor:)
#23 - 1 januari 2007 18:22
Först lekte min hanne Bosse med sin stora hona Azalea...deras barn kom ut efter några veckor,sen såg jag att Bosses vuxna dotter Huskvarna var smal om magen...Hmmm...Bosse är fortfarande kvar i grottan...alltså har han lekt med sin dotter medans hans små barn och hennes syskon tittade på!! Usch vilka äckelfiskar!! :)
#24 - 3 januari 2007 16:45
Och medans jag klurade på hur jag skulle få mitt andra ancistruspar att leka så gjorde de det. Har hittat 1 yngel i karet. Fundera på om några dog när min snart 4 åriga son glatt bestämde sig för att möblera om elelr är det möjligt att det bara vart 1 yngel i det karet?

Verkar väldigt svårt att få det små liven att överleva. I stora karet såg jag i dag bara 10 stycken levande yngel och det var drygt 30 innan.
#25 - 3 januari 2007 18:45
Ja jag hade ca 40 st från början och nu kan jag bara hitta 15 st...synd att de dör så lätt! Ändå stödmatar jag med skalade ärtor och förvällda squashskivor..Kanske någon av alla duktiga fiskodlare kan svara på varför våra yngel dör så lätt? :)
#26 - 3 januari 2007 20:08
Jag har stoppat i gurka blandannat som de stora gillar och har då stoppat i en skiva precis vid pumpen som mian gömmer sig bakom. Vore jättebra att få besked av någon på hur man ska vårda de små för att de ska överleva lite bättre.
#27 - 4 januari 2007 10:30
jag tror nog man ska vara sparsam vid matning inte slänga ner så mycket tror det förorenar vattnet o göra lite mindre vattenbyten så att det inte blir för stora skillnader på vattnet
#28 - 4 januari 2007 13:20
Jag gör vattenbyten väldigt sällan. 1/3 varannan vecka ungefär. Gurka brukar jag ge dem och jag matar inte mer nu än innan jag upptäckte de små liven. Så hitintills har jag alltså skött karet precis lika onoga som innan jag fick de små.
#29 - 13 januari 2007 11:29
Hade 2 albinohonor 1 brun hona och 1 brun hane länge i ett 50liters kar. La till en hane och satte in en blomkruka, då blev det ungar nästan på en gång. Sista hanen är pappa och det blev c:a 25st, nu är dom 1cm och vi har sett 10st på en gång så det är några kvar iaf. Det går även små guppys i karet.
Kul med små malar som pilar omkring på botten.

Kan varmt rekomendera en uppochnervänd lerblomkruka med en bit bortslagen så det blir en ingång. Perfekt för ancistrusodling.
#30 - 13 januari 2007 11:46
om hanen inte kommer ut och äter, pröva att lägga en algtablett precis framför nosen på honom, då kan han ju äta och vakta ynglena, så brukar jag göra om min hane inte äter på länge

Annons