Ancistrusarna växer inte?

#1 - 28 juli 2003 07:42
För snart ett år sedan köpte pojken hemma två stycken Ancistrusyngel ca 4 cm stora i en akvarieaffär. Förhoppningarna var stora att de skulle växa sig lite större i 60 litersakvariet där de gick i ett halvår innan de flyttades över i det sedan nyinköpta 152 liters akvariet.
Men inte.
Kanske är de nu 4,5 och 5cm stora? Den ena magrare och den andra rundare mer droppformad. Inte ett spröt så långt ögat når på någon av dem eftersom de är så små.

Problemet är tillväxten för i den här takten lär det ta flera år innan de kommer upp i 8-10 cm storlek.
Ska det gå så här sakta? Eller är det fel på ynglen?
Eller är det fel på vår skötsel kanske?

Regelbundna vattenbyten och PH ca 7,6. Lever tillsammans med Malawiciklider (som växer). Utfodras med Algtabletter och schrimpstix som sjunker och ev räkmix som ramlar ner.
Ett par mindre rötter (som inte sänker PH- mitt vatten buffrar bra) några plantor med Javaormbunke här och där...

#2 - 28 juli 2003 08:33
jag köpte tre minismå ancistrusar, en dog ganska fort,jätte smal, en ser droppformad ut och växer enormt sakta & en växer som satan, är tre ggr den andres storlek.. undrar med lite över det..alla tre var från samma kull.
jag köpte det lekparet & de har fått en kull till nu, där växer alla lika fort ser det ut som..tre veckor efter de la äggen är de nästan 2 cm...(16-18 mm)
#3 - 28 juli 2003 11:07
Ancistrusyngel är ganska känsliga när dom är under 4 cm. Hälst ska man inte flytta på dom när dom är under 5 cm. Det kan vara detta som spökar. Pröva annars med att mata med foder som sjunker när det är mörkt i akvariet. Malawiciklider är ju ganska glupska och det kan hända att dom äter upp maten innan det kommer malarna till del.

/Johan
#4 - 28 juli 2003 11:39
Jag köpte två ancistrus på runt 5-6 cm för 1,5 år sedan, och de har växt max 1-2 cm på hela den tiden. Dock äter de konstant, så det borde inte vara därför. Men man tycker ju att de borde bli lite större iaf.
#5 - 28 juli 2003 11:51
Äter dom av maten du ger dom andra fiskarna eller av alger? Dom far runt ganska mycket och tuggar på glasrutorna och inredningen. Detta ger dock inte så mycket i form av näring.

/Johan
#6 - 28 juli 2003 11:56
Mina äter både alger, överbliven mat som åker ner på botten, samt foder/algtabletter som jag matar dem med när belysningen släckts.
#7 - 28 juli 2003 12:08
jag kör hårt med zuccini och algtabletter till mina yngel & de växer som bara den !! men eftersom jag matar dem konstant så får man ha bra rening & täta vattenbyten..annars lär de stanna i växten av dålig vattenkvalitet kanske????
#8 - 28 juli 2003 12:12
Tja, alla andra fiskar växer o mår bra. Men vem vet?
#9 - 28 juli 2003 12:29
Jo, vattenbyte kan göra en del oxå. Men att byta mer än 3-4 veckors mellanrum borde man inte behöva göra för att få dom att växa. Om man inte har överbefolkat och matar i överkant dvs.

/Johan

#10 - 28 juli 2003 12:31
Tja mina får Hikari Algtabletter som sjunker och Schrimpstix som också sjunker, ev räkmix som hamnar på botten, gröna ärtor och brysselkål emellanåt.
Squash tyckte de inte om. Dåligt med mat får de INTE i alla fall.
Matning vid skymmning (släckta lysrör men en glödlampa brevid akvariet) och sedan släcks ljuset helt efter en stund.

Regelbundna vattenbyten såklart.

Trots detta dålig tillväxt men det kanske är någon tröskel just vid 5cm storlek?

Nu funderar jag om jag ska ta genvägen till en stor hona till min stora hane eftersom det verkar ta åratal innan de blir tillräckligt stora/lekfärdiga...
#11 - 28 juli 2003 19:22
Jag fick hem 11 stycken ancistrusar i januari, de var ca 3-4 cm långa då. 6 av dem bor i ett 678-liters kar och har vuxit till 10-12 cm längd. De andra 5 har bott i ett 92-liters kar och har blivit7-8 cm stora. Alla får samma mat, flingor, algtabletter, zuccini, ärter och diverse bottentabletter. Det verkar som om de blir större i ett större kar i alla fall. I mitt 350-liters kar har jag 2 ancistrus-hanar ( det skulle vara ett par sa de på Akvarielagret när jag köpte dem, pyttsan!) De har jag haft drygt ett år och de är enorma, 15 cm från nos till stjärt och hur mycket skägg som helst. De är väldigt snygga och har aldrig bråkat med varann. Jag vågar inte ge dem en tjej så länge de går ihop, för då blir det väl krig i karet!

Annons