Hejsan, har ett kar på 70 liter där jag har en stor guldancistrus hane och 3 stor honor, har haft de här i flera veckor och gjort vattenbyte mellanåt, men fortfarande ingen lek, vad kan vara fel?
Vattnet har en temp på ca 25-27 grader
mina leker för jämnan och i synnerhet vid kallare vattenbyten, men ha tålamod, du har ju tydligen bara haft dom i x antal veckor, de måste ju hinna "bo" in sig. se åxo till att ha gömställen grottor etc. Jag har ett sk fyrtorn som de hänger i jämt. Lycka till:)
ps min vattentemp ligger på 22-23 gr ca ds
När jag hade diffusorn på min 2252, så gick bubblorna direkt mot en rot i akvariet. Precis där lekte mina Ancistrus flera gånger. Sedan jag bytte till ett ytterfilter (mindre strömt och inga bubblor) har de inte lekt. (Däremot började mina ciklider yngla av sig). Så olika fiskar vill ha olika turbulens. Ancistrus trivs uppenbarligen när det rör på sig i baljan...
För mig tog det väldigt lång tid.... Jag höjde och sänkte temperaturen mellen 25-28 grader... Vad jag oxå fick reda på är att malar går iallafall ansictrus efter personkemi... de är som oss människor... Det känske e så att de inte är "KÄRA" det klickar inte helt enkelt.... skaffa lite konkurrens...