Ancistrusar som dör

#1 - 22 mars 2008 18:57
Hej!

Vi startade för tre veckor sedan upp tva akvarier, ett pa 200 liter och ett pa 60. Gjorde en mjukstart med lite växter och bakteriekultur första veckorna, och igar akte vi och köpte första omgangen fiskar. Tva pansarmalar (av okänd variant) och en mal som jag inte har en susning om vad den heter (de sa att den ska förbli hyfsat liten) till 60-litraren. Tva pansarmalar (Corydoras haraldschultzi) och tva sma söta ancistrusar till det stora.

När vi kom hem och skulle koppa i firrarna var en av ancistrusarna redan död. I dag pa eftermiddagen upptäckte vi att den andra ocksa kolat vippen, lagom till att vi kom hem med ersättaren för nummer ett som dog! Ingen nitrit, fiskarna ser inte sjuka ut. Pansarmalarna är askaxiga och simmar omkring och vräker i sej diverse partiklar. Ancistrusen som kom hem idag far runt som en galning och ska smaka pa precis allting... är det helt enkelt sa att vi hade otur och fick daliga exemplar? Eller finns det ngt annat test än nitrit vi bör göra? Vi har dropptest. pH ligger runt 7,5. Ganska mjukt vatten.

Vad göra? Bara vänta och se vad som händer med övriga?

Pa nagot sätt hade en ensam liten stackare till tetra lyckats smyga ner i pasen med fiskar för det lilla akvariet. Vet inte vad för sort, den är lite svagt lilaskimrande och har orangea ögonbagar... vad ska man göra med stackarn? Vi hade ju inte tänkt skaffa tetrastim, direkt..

Tack pa förhand för svar!

Marlene
#2 - 22 mars 2008 22:52
Det kan vara tillfälligheter att de dog, eller så var de lite svaga från början och sedan stressen för dem att bli jagade med håv och förflyttade till en påse gjorde spiken i kistan.
Vänta och se vad som händer med de övriga invånarna och skaffa inte fler fiskar på ett litet tag innan ni ser vad som händer.
Tetran kan ni lämna tillbaka om ni inte skaffar fler då det kanske inte är så kul för den att vara ensam;).
#3 - 22 mars 2008 23:00
Affären där vi köpt vara fiskar hittills tar inte tillbaka fiskar... har dock en kollega med akvarium, med lite tur har han tetror och kan adoptera den här. Annars far han väl ga vidare till en bättre plats... lite trist att ta kal pa friska firrar, bara. Har planerat att vänta tills slutet pa nästa vecka, atminstone, sa far vi se hur de andra fiskarna och vattenvärdena klarar sig... ingen kul inledning pa akvarieuppstarten, bara.

Tack för svaret!
#4 - 22 mars 2008 23:02
Det är bara att välja, bryt ihop eller bit ihop;)!
Välj det sistnämda så kommer det säkert att lösa sig och du får gärna skriva hur det gick:).
#5 - 23 mars 2008 07:01
Troligtvis var det svaga fiskar och stress. Det har hänt mig med. Om ancistrusarna är i normalkondition så är de väldigt tåliga!
#6 - 23 mars 2008 08:23
Vad har ni för temperatur i karet?
#7 - 23 mars 2008 16:42
26 grader... den sista klarade natten och har nu placerat sig mitt i bubbelströmmen i en urna... funderar pa om vi kanske inte har nog syre i vattnet, eftersom han placerar sig där...?
#8 - 23 mars 2008 17:45
Tror nog mer att h*n vill gömma sig, har ni rötter i akvariumet?
Vad har ni för pump? Utflöde nära ytan?
#9 - 23 mars 2008 17:56
ansjo skrev:
Tror nog mer att h*n vill gömma sig, har ni rötter i akvariumet?

Vad har ni för pump? Utflöde nära ytan?

http://mlip.blogg.se/?c=1206292679

Vi har en stor rot liggande (med halrum under), en staende rot och ett par stenar. Samt urnan, da... är pa jakt efter en grotta av ngt slag, men inte hittat ngt vi gillar.

Vi har ett eheim professional II 2026 ytterfilter, ganska bra blas med andra ord (för ett 200 liters...) med utflödet längst upp i vänster kortsida, utflödet riktat ngt uppat.
#10 - 24 mars 2008 12:39
Herrn lever fortfarande, matade för första gangen i gar kväll, och det verkar ha smakat gott :) simmar runt och kaxar sig gentemot pansarmalarna. Han har varit i karet i över ett och ett halvt dygn, sa det verkar ju som vara första döingar bara var otur, far man hoppas iaf :)
#11 - 24 mars 2008 16:10
Ja, håll tummarna i ett par dagar till så ska det säkert gå vägen:)!
#12 - 25 mars 2008 21:27
Nej, det har inte gatt vägen... eller, ja ancistrusen lever och mar väl. Det gör dock inte en av pansarmalarna som lagt magen i vädret när vi kom hem idag... sa nu är väl teorin om daliga ancistrusex körd i botten. Det konstiga är att vi idag var i akvarieaffären och fick tillbaka var fullständiga vattenanalys, som visade noll nitrit, och endast en aning fosfat, antagligen pa grund av döda växtdelar. Köpte lite mer inredning för firrarna att gömma sig i, och sa kommer man hem till en död pansarmal... inte upplyftande alls. Jag vet inte riktigt vad för test vi ska göra nu, alla tester vi har gjort har ju varit okej...? Köpte hem lite mer duplabacter ocksa, och pytsade i, bara för att vara pa den säkra sidan... men, varför dör fiskarna i vatten som ska vara "bra"?

Firrarna i lilla karet med nitrit, de lever däremot och mar gott. Logik...

Nagon med en aning om vad som händer med vara stackars fiskar...?
#13 - 25 mars 2008 21:33
har du kollat efter metaller i vattnet? eller klor? kan ju vara så att de kör med klor i kranvattnet där du bor. vet inte vad det kan vara annars..
#14 - 25 mars 2008 21:39
omöjligt att säga men du verkar ha förutsättningarna för att det ska bli bra så småningom! akvarievatten är en invecklad historia och kan handla om så mycket parametrar som kan krångla än bara nitrit... men var väldigt försiktig med maten och rör inte filtret på ett par månader åtmintone och var noga med delvattenbyten men överdriv dem inte i storlek och intensitet och tillsätt bakteriekultur ett par veckor och gärna vattenberdningsmedel så ska du se att det ordnar sig...
#15 - 25 mars 2008 21:50
har du kollat efter metaller i vattnet? eller klor? kan ju vara så att de kör med klor i kranvattnet där du bor. vet inte vad det kan vara annars..

Vi har använt vattenberedningsmedel som ska fixa bade klor och metaller, sa det borde inte vara problemet... finns det nagon typ av test man kan göra själv för att kolla dylikt?

Borde vi inte da dessutom ha problem i det lilla akvariet ocksa, speciellt som det faktiskt är lite nitrit i det? Har en halt pa omkring 0.3 mg/ liter, men de fiskarna verkar ju ma bra. Ungefär samma typer av fiskar - i det stora en acistrus och pansarmalar, i det lilla en bulldogmal och pansarmalar. Lika manga i bada, sa det borde ju, om man ska vara krass, vara fiskarna i den lilla burken som dör i första hand?

Har börjat fundera pa om det inte kan vara nagon av de dekorationer som finns i det stora karet som ställer till det? Vi har en sten som verkar avge ett lätt rödaktigt stoft när man flyttar pa den, vet inte om det kan vara skadligt? Den finns inte i lilla karet.

Läst en hel del om att rötter kan ställa till det, vi har en mopanirot i varje kar. Liknande bottensubstrat, som är köpt i akvarieaffär. Jag söker skillnader, men hittar inga som verkar stora nog...

Tack för snabba svar, jag far väl helt enkelt köra med bakterier, snal matning och halla tummarna! Känns lite trakigt bara, när man verkligen lagt tid och pengar pa att förbereda ordentligt...

Marlene
#16 - 25 mars 2008 22:02
åheim skrev:
omöjligt att säga men du verkar ha förutsättningarna för att det ska bli bra så småningom! akvarievatten är en invecklad historia och kan handla om så mycket parametrar som kan krångla än bara nitrit... men var väldigt försiktig med maten och rör inte filtret på ett par månader åtmintone och var noga med delvattenbyten men överdriv dem inte i storlek och intensitet och tillsätt bakteriekultur ett par veckor och gärna vattenberdningsmedel så ska du se att det ordnar sig...

Har försökt läsa pa sa bra som möjligt, eftersom jag insag att det väl inte var sa smart att göra som med mitt första akvarium - mormors 25 ar gamla pa 40 liter.... fiskarna levde ett bra tag, sen köpte jag en ny fisk och sa dog allihop. Bingo. Jag var elva ar och hade aldrig ens hört ordet nitrit...

Trycket i vart ytterfilter (Ehemi Prof II 2026) har gatt ner ungefär en femtedel, sa min sambo (misstänksam att ngt har fastnat) är sugen pa att börja peta runt och rengöra för att fa upp trycket igen... med andra ord ska jag säga at honom att lata bli?

Jag har bara matat en gang. Fiskarna kom i fredags, i söndags natt fick de en algtablett i det stora akvariet och en halv i det lilla. Hur mycket är sparsamt? En halv tablett var tredje dag?

Trodde inte man skulle byta mer vatten än absolut nödvändigt under inkörningsfasen, och har förlakligen knappt bytt ngt alls än - galet?

/(en ngt orolig...)Marlene
#17 - 26 mars 2008 18:11
En till död idag... bara en ancistrus och en pansarmal kvar. Vet inte vad vi ska göra, blir väl en fullständig vattenanalys till, men det verkar ju inte räcka för att hitta problemet. Funderar på att slänga ut en del av inredningen, typ rötterna. Men, vi har ju en likadan rot i det lilla akvariet - med levande fiskar. Har iofs ytterligare en rot, av okänt slag, i stora karet - den kom med två av vattenväxterna. Men, slänger vi ur den dör ju plantorna... Börjar kännas ganska motigt, vill nästan häva ur alltihop och börja om på nytt...
#18 - 26 mars 2008 18:32
Det var inte roligt att läsa.
Ärligt talat är det inte lätt att veta vad man ska göra i ett läge som ni har det nu och det skulle vara enklare att ge råd om man sett karet på riktigt. Trots eller tack vare att man har några års erfarenheter så brukar det mesta gå på känn här hemma i mina kar och det har funkar bra men visst har det skett grodor i mina kar med;).
Om det vora mitt kar skulle jag nog göra ett vattenbyte på 50% och inte göra så mycket mer under några dagar. Hålla koll på nitriten och skulle det visa något är det läge för ett test igen.
Nu vet jag inte vad det är för inredning ni har, men rötterna kan ni låta vara kvar men dekorationen låter lite kufisk och kanske bör landsförvisas. Pumpen bör ni heller inte rengöra, kolla bara så insuget inte är tätt av växtdelar eller annat bös.
#19 - 26 mars 2008 19:59
Med dekoration menade jag en amfora för akvarium med bubbel (pa endast da och da), en "kokosnötsgrotta" (ser ut som en kokosnöt, men köpt i akvarieaffär och bestar nog av ngt annat), en sten med röda avlagringar när man flyttar pa den, en brun porös sten samt en vit grotta köpt i akvarieaffär... allt rengjort i akvarievatten innan iläggning.

Min sambo har hängt upp sej pa att han tror att fosfat kan vara boven i dramat... jag vet inte, jag. Vi har lite alger, men inget överdrivet. Däremot känns akvariet ngt skräpigt, smapartiklar här och var.

En fisk lyser med sin franvaro, haller tummarna för att han lever....
#20 - 26 mars 2008 21:14
Ammoniak-förgiftning? Känns mer rimligt, och symtomen passar. Vi byter 30 liter vatten och rengör botten pa partiklar av döda växter, i med mer bakterier. En till död fisk, min favorit... funderar pa att släppa i kvarvarande i lilla karet, men där är det ju fortfarande nitritspik - men levande, pigga fiskar...
#21 - 26 mars 2008 22:16
Vad har du för pH i karet om du tror det är ammoniak?
#22 - 26 mars 2008 22:19
ansjo skrev:
Vad har du för pH i karet om du tror det är ammoniak?

Omkring 8 enligt dropptest.
#23 - 26 mars 2008 22:34
Aha, då kan det säkert vara det som ni fått i karet.
Jag vet inte så mycket om detta, men om du skickar ett PM till Lasse eller Tropfrog som är duktiga på vattenkemi så de kan ta en kik i tråden och ge sina synpunkter.
Det enda som slår mig är att det är bra om du kan driva ner syrebubblor i vattnet så du får ut ammoniaken i gasform.
#24 - 27 mars 2008 19:23
När det jäklas på det här sättet är ett bra knep att ta ut allt som inte hör till akvariet, dvs rötter, stenar som släpper något och annat mysko. Inred med några gråstenar utan synliga röda inslag.

Fosfatspåret (som giftighet) kan du skippa - fosfat är inte toxiskt för fisk. Nitrit verkar det inte vara och ammonium/ammoniak låter otroligt med den matning/pH som du har.

En fråga är också om karet är omlimmat nyligen och om man i så fall användt felaktigt silikon.

Personligen sätter jag en liten slant på stenen som släpper rött och ev. roten.

Jag skulle också försöka kolla vad det är som sätter igen ditt EHEIM filter och (även om det är en uppstart och jag normalt inte brukar rekommendera filterrengöring förrän efter några månader) rengöra det så att du får fullt flöde.

När du startar så är tyvärr ancistrus och pansarmalar inte de bästa alternativen utan jag skulle ha tagit ett gäng zebrafiskar och kickat igång med hjälp av dom. Men det går med malarna också men speciellt ancistrus kan vara lite knepiga.

Mitt råd blir därför
Ta ut allt som inte behöver vara i akvariet
Gör delvis rent filtret (om det är igensatt)
Byt rejält med vatten några dagar (för att få ut eventuella kvarvarande gifter)
Betrakta akvariet som under nystart och mata försiktigt och kanske bara varannan dag i början och tillsätt bakteriekultur varje dag.
Om du sedan vill ha i dina grejer igen så lägger du i dem en efter en med någon veckas mellanrum men jag skulle skippa den fällande stenen och ta rötterna absolut sist (om alls)

MVH Lasse
#25 - 27 mars 2008 20:28
Tack! Lite handfasta rad känns bra, och att kunna GöRA nagonting.

En fraga - vi fyllde vid igangstart i substratpro (sma bruna bollar, tror det är biologiska delen av filtret), en box, men det fyllde inte upp helt i ladan i filtret anvisad. Bör vi fylla upp helt?

Vi har köpt Sera toxivec, kan det vara användbart? Inte använt det än, känns som sista utvägen.

Har inte vagat mata sen i söndags, kanske dags da? Hur mkt vagar man ge tva pansarmalar?

Kommer vara tva pansarmalar räcka för att fa igang nitrifikationscykeln ordentligt? Eller behöver vi ett par fiskar till, och i sa fall vilka? Ett par -tre zebrafiskar?

Nu ska jag bara övertala min sambo att plocka ur sin älskade rot...

Tack för hjälpen!
#26 - 27 mars 2008 20:41
Började med att ta ut stenen. Den förlorade en massa, djupt orange flagor, och substratet under den var missfärgat, sa vi dammsugade ur en del av det ocksa. Vad kan det orangea vara?

Annons