Ursprungligen skickat av Nanc
Det står att man ska tvätta filtret i akvarievattnet ja, men står det verkligen att man ska göra det samtidigt som vattenbytet??? Det är ju katastrofalt för ett dåligt nitritvärde nämligen... bakterierna som ska göra nitrit till nyttig nitrat lever ju i pumpen och i vattnet bl a... alltså minskar du mängden bakterier när du behöver öka den...
Ja, det står så tyvärr... [:(!]
Men nu vet jag bättre pga din och andras hjälp, och tänker aldrig göra om detta misstag.
Läste det någon gång precis i början när jag skaffat mitt första akvarie, och sådan felaktig information är ju vansinnigt att det överhuvudtaget existerar, för sedan blir det ju en vana att göra så.
Samtidigt är det väldigt mystiskt att fiskarna har överlevt dessa år som jag har gjort på fel sätt, och jag får väl vara glad åt att det inte har skett någon massdöd.
Känns lite snopet också när jag trott att jag börjat bli någorlunda "varm i kläderna" när det gäller skötsel och annat, och blir så smärtsamt medveten om att så inte alls är fallet... [:-63]
Vill verkligen tacka alla som har skrivit och givit mig råd och tips, samt väckt mig ur min villfarelse!
TACK!!! [:-94]
Fiskarna hälsar och tackar också!!! [:-140]