Ancistrusar som dör.

#1 - 25 november 2003 20:51
Tjena!

Förstår inte varför tre st ancistrus dolichupterus har dött på en vecka. De har inte varit fullvuxna, och inte visat några synliga sjukdomsförändringar, utan ligger där plötsligt upp-och-ner på botten och slutar "andas".

Alla andra fiskar i akvariet simmar runt som vanligt och har hälsan.
Ja, allt i akvariet verkar vara helt okej, förutom ancistrusarna.
Vad kan det bero på då att de dör så plötsligt?!?
Någon som har en teori?
[:-127]
#2 - 25 november 2003 20:52
har dom fått tillräkligt med mat?? både vegetarisk å animalisk?
#3 - 25 november 2003 20:54
De får spirulinatabletter, förutom det torrfoder, tubifex och räkmix jag matar med.
#4 - 25 november 2003 20:57
äter dom då eller tar andra fiskar det?? vad är det för andra fiskar?
#5 - 25 november 2003 20:59
Ja, de äter av det...
För att se vad jag har för andra fiskar, så kolla min länk till zoonen, och det är enbart i 222-liters som detta problem har uppstått.
#6 - 25 november 2003 21:04
tycker personligen det låter som om du har väldigt mycket fisk i det akvariumet har du koll på dina vattenvärden? är ditt filter nog? att dom äter ja men få¨r dom tillräkligt med mat?? med dom fiskarna antar jag att konkuransen är rätt så hård speciellt om det är "många" ancistrus.
#7 - 25 november 2003 21:09
Små Ancistrusar är känsliga för nitrit i vattnet, även i små mängder... Syrebrist kan det också bli i ett överbefolkat kar, de små Ancistrusarna är säkert även i detta fall de som tar stryk först... Sedan var det maten då... har magarna varit runda eller platta????
#8 - 25 november 2003 21:12
Ja, många fiskar är det... Vet att det är i överkant...
Ska kolla mina vattenvärden imorgon när jag har skaffat testmaterial.
Har en Fluval 4+ som jag rengör vid varje delvattenbyte var 14:de dag (30%) men det kanske inte är tillräckligt?
Nu har jag inte så många ancistrusar kvar...
Tack för ditt engagemang! Trevligt när någon gör det!
Ska logga ut nu, men kollar om du har skrivit nåt mer imorgon.
#9 - 25 november 2003 21:15
skulle byta samma mängd vatten varje vecka med det fiskbeståndet och filtret (som nog är lite i underkant för så mycke fisk tror jag har itne så mycke koll på fluval) ska du bara tvätta när det sätter igen och då försiktigt så alla nyttobakterier inte försvinner. Men e nog som nanc säger, nitrit. . kolla så fort du kan för vatten värdena är viktigare en vad man kan tro.
#10 - 25 november 2003 21:27
Helt klart läge för att byta minst 1/3 del av vattnet varje vecka... Filtret ska du ALDRIG städa samtidigt med vattenbytet...
Om din pump måste rengöras så ofta så har du garanterat något strul i karet... För mycket fisk, för mycket mat, ingen balans... läge att kolla som sagt. Ancistrusarna är känsligare än de andra fiskarna, så de fick nog bli en indikator på att ditt akvarium behöver akutvård!!!!
#11 - 26 november 2003 09:22
Ursprungligen skickat av Nanc

Helt klart läge för att byta minst 1/3 del av vattnet varje vecka... Filtret ska du ALDRIG städa samtidigt med vattenbytet...

Om din pump måste rengöras så ofta så har du garanterat något strul i karet... För mycket fisk, för mycket mat, ingen balans... läge att kolla som sagt. Ancistrusarna är känsligare än de andra fiskarna, så de fick nog bli en indikator på att ditt akvarium behöver akutvård!!!!

Men........de började ju dö EFTER det senaste vattenbytet... :-/
Men okej, tar till mig alla goda råd, och tackar så mycket för all hjälp jag fått.
[:-128]
#12 - 26 november 2003 09:30
Ursprungligen skickat av gosatta

skulle byta samma mängd vatten varje vecka med det fiskbeståndet och filtret (som nog är lite i underkant för så mycke fisk tror jag har itne så mycke koll på fluval) ska du bara tvätta när det sätter igen och då försiktigt så alla nyttobakterier inte försvinner. Men e nog som nanc säger, nitrit. . kolla så fort du kan för vatten värdena är viktigare en vad man kan tro.

Tack så mycket för hjälpen! [8)]
Ska kolla upp allting väldigt noga...

Bytte för säkerhets skull 30% av vattnet igår kväll också...
Men jag tvivlar på att det är nitrit som spökar, eftersom de började dö EFTER det senaste vattenbytet...
Men jag har väl fel som alltid... :-/
[:-91]
#13 - 26 november 2003 09:38
Jag överlasatde ett av mina kar en kort period för ett bra tag sen i väntan på att ett nytt skulle komma in, det jag såg på ancistrusarna var att ryggfenan splittas när det kommer nitrit i vattnet, mätte nitrit då och konstaterade att det låg mellan 0.1-0.7(på skalan på testet) och gjorde en mer frekventa vattenbyten varvid nitriten försvann och fenorna läkte ihop igen! vet ärligt inte om det var tillfälligheter som gjorde fenan men det gick fort tillbaks när nitriten försvann! sen var det ju "bara" överlastat i en vecka så det kan ju även ha berott på det! att det var för mycket fisk i det för dem helt enkelt...
Men att det inte hände förren efter kan ju ha sin rot i att de blir så väldigt försvagade när de blir utsatta för nitrit så att när vattenbytet kom tillsammans med värdessvängningar så kunde det ju ha blivit för mycket för dem! en gissning som sagt!!
#14 - 26 november 2003 13:03
Hmmm...mina ancistrusar som dog hade varken "splittade" ryggfenor, eller var varken runda eller platta på magen... Som sagt inga tecken på sjukdom alls...
#15 - 26 november 2003 13:28
Ursprungligen skickat av GaybrielSwede

Hmmm...mina ancistrusar som dog hade varken "splittade" ryggfenor, eller var varken runda eller platta på magen... Som sagt inga tecken på sjukdom alls...

Om de inte var runda eller platta på magen hur var de då?
#16 - 26 november 2003 15:04
Förlåt, förlåt, förlåt...[:-118]
Jisses så korkat av mig att inte förtydliga mig bättre...[:-27]
De var varken överdrivet runda, eller överdrivet platta (magra) på magen, utan såg helt normala ut där.
#17 - 26 november 2003 15:18
Ursprungligen skickat av GaybrielSwede

[quote][i]

Men........de började ju dö EFTER det senaste vattenbytet... :-/

Men okej, tar till mig alla goda råd, och tackar så mycket för all hjälp jag fått.

[:-128]

Nitrit får du normalt inte bort vid vattenbyten. I enstaka fall så kan nitrit halten öka vid vattenbyten. Om du tvättade filtret sammtidigt så är en nitrithöjning inte bara trolig utan alldeles säker. Om ancistrusen dog i sammband med att du bytte vatten OCH tvättade filtret sammtidigt så dog dom pga nitritförgiftning.
MVH
Magnus
#18 - 26 november 2003 15:23
Även om jag tvättade filtret i akvarievattnet som jag bytte?
I så fall är informationen som man läser på en del akvariesidor värdelös, för de rekommenderar just att man gör så...

Men jag har gjort så de ca 2 år som jag har haft akvarie, och det är ju konstigt om det aldrig har hänt förut i så fall...
#19 - 27 november 2003 17:48
Det står att man ska tvätta filtret i akvarievattnet ja, men står det verkligen att man ska göra det samtidigt som vattenbytet??? Det är ju katastrofalt för ett dåligt nitritvärde nämligen... bakterierna som ska göra nitrit till nyttig nitrat lever ju i pumpen och i vattnet bl a... alltså minskar du mängden bakterier när du behöver öka den...
#20 - 27 november 2003 19:57
Ursprungligen skickat av Nanc

Det står att man ska tvätta filtret i akvarievattnet ja, men står det verkligen att man ska göra det samtidigt som vattenbytet??? Det är ju katastrofalt för ett dåligt nitritvärde nämligen... bakterierna som ska göra nitrit till nyttig nitrat lever ju i pumpen och i vattnet bl a... alltså minskar du mängden bakterier när du behöver öka den...

Ja, det står så tyvärr... [:(!]
Men nu vet jag bättre pga din och andras hjälp, och tänker aldrig göra om detta misstag.

Läste det någon gång precis i början när jag skaffat mitt första akvarie, och sådan felaktig information är ju vansinnigt att det överhuvudtaget existerar, för sedan blir det ju en vana att göra så.

Samtidigt är det väldigt mystiskt att fiskarna har överlevt dessa år som jag har gjort på fel sätt, och jag får väl vara glad åt att det inte har skett någon massdöd.

Känns lite snopet också när jag trott att jag börjat bli någorlunda "varm i kläderna" när det gäller skötsel och annat, och blir så smärtsamt medveten om att så inte alls är fallet... [:-63]

Vill verkligen tacka alla som har skrivit och givit mig råd och tips, samt väckt mig ur min villfarelse!
TACK!!! [:-94]
Fiskarna hälsar och tackar också!!! [:-140]
#21 - 29 november 2003 18:25
Jag har också gjort som GaybrielSwede...
Dvs "tvättat" filtret i en del av vattnet ur "vattenbytet" och fyllt tillbaka med kallt kranvatten som "gått åt".

Om nu inte det är det optimala... hur får man akvarievatten att "tvätta i" och hur länge ska man vänta med att fylla upp det vattnet man tagit ur karet för "tvätt" ***förvirrad***

Byter tex vatten i yngelakvariet varje dag... och när ska då filtertvätten ske? *ännu mer förvirrad*
#22 - 30 november 2003 19:59
Lugna puckar! Du kanske har haft en bra bakterieflora som klarat den "bakteriesvacka" som blivit vid tidigare vattenbyten. Något kan ha hänt nu som gör att bakteriestammen var lite svagare och därför inte klarade bägge delarna.

Jag rengör pumpen endast när jag märker att effekten avtagit, det kan i bland bli mera än en månad mellan rengöringarna. Jag har som mått att det skall gå minst ett dygn mellan pumprengöring och vattenbyte, men det kanske är för lite???

Självklart kan man ersätta de 2-3 liter vatten som behövs till en pumprengöring med nytt vatten, man ska ha ett mycket litet kar för att det ska bli ett vattenbyte i dess egentliga mening.

Om jag hade ett yngelkar där jag bytte vatten varje dag så skulle jag kanske hoppa över vattenbytet den dag jag städade pumpen, eller åtminstone göra ett lite mindre byte den dagen...
#23 - 1 december 2003 13:41
Små ancistrus skall vara runda om magen, annars växer de inte. Prova att flytta de små till ett eget kar och mata upp dem om de inte blir runda om magen i det nuvarande.

Annons