Ancistrus yt-andas?

#1 - 27 februari 2005 10:41
De senaste dagarna har mina ancistrus börjat göra snabba ytfall mot vattenytan. Upp, vänder, och sen ner till botten/akvarieväggen igen. Upprepas ganksa sällan, minst med några minuters mellanrum, ibland betydligt mer.

Känner någon igen detta beteende? Varför gör de så?

(Nitrit=0)

Jag behandlar black molly med vita prick i samma akvarium. Kan det vara så att de reagerar negativt på medicinen?
#2 - 27 februari 2005 11:53
det är normalt...men du kan kolla syre tillförseln.
#3 - 27 februari 2005 13:30
Som Mattias säger så har det med syresättningen att göra. Kanske kolla så ytan är i rörelse så vattnet syresätts ordentligt. Viktigt också om du medicinerar mot vita pricken. Vet inte om du höjt temperaturen under medicineringen, hög temperatur driver också ut syret ur vattnet...

Mina ancistrusyngel klättrade upp och lade sig nära ytan. Kollade filtret då och det var lite igentäppt så jag rensade det så det blev mer flås i vattnet, genast kröp de ner mot botten igen. Men rensa filter tycker jag inte du skall göra eftersom du behöver nyttobakterierna nu när du medicinerar.

Maria
#4 - 27 februari 2005 13:40
Jag noterade det där med syresättningen innan jag började med medicineringen, och blåser runt ytvattnet så mycket min aquaball orkar (det går vågor på ytan). Däremot har jag haft hög temp under medicineringen (drygt 29). Sänkt tempen något nu, och det verkar som att ancistrustarna piggnade till något av det (de åker runt och letar mat igen).

Annons