Ancistrus yngel uppe vid ytan???

#1 - 14 december 2011 11:50
Hej!

Igår flyttade jag mina Ancistrus yngel till ett 120l akvarium innan bodde dom med sina föräldrar i ett 54l akvarium, de är ca 1-3 cm stora. I dag såg jag att fem utav nio yngel satt uppe vid vatten ytan, varför gör dom det??
Det största ynglet snurrade omkring fritt i vattnet, först magen mot ytan sedan ryggen mot ytan, så fortsatte den i ca 30 sekunder innan den sög sig fast på ytan (magen upp). Vad är det som händer med dom??
Jag tyckte att jag var väldigt försiktig när jag flyttade dom, först tog jag upp alla i en 10l skål och en gång i kvarten fyllde jag på 2dl vatten från det akvarum dit dom skulle flytta, så höll jag på tills skålen var full och sedan stod dom i det vattnet en timme till. Skålen med yngel stod hela tiden i akvariet så det skulle bli rätt temperatur. Vad har jag gjort för fel och hur ska jag göra??
Tacksam för snabba svar!

Firreforden
#2 - 14 december 2011 12:21
1) Syrebrist?

2) De tycker om att sitta där det strömmar, så om du har utblåset till pumpen riktad mot rutan sitter de gärna precis där.
#3 - 14 december 2011 12:39
okej, jag bytte vatten i förrgår, ca 30 procent så jag tror inte att det är syrebrist. Dom sitter inte vi pumputblåset, de sitter vänster om pumpen, så det är som minst strömt där.
#4 - 14 december 2011 17:08
För varmt kanske? Ancistrus gillar egentligen inte höga temperaturer, och värmeslag kan ge samma symptom som syrebrist. Dubbelkolla att vattentemperaturen är under 30 grader. Testa gärna vattenbyte med svalt (20-25 gradigt) vatten.
#5 - 14 december 2011 19:16
Temperaturen i det akvariumet som dom bor i nu är 26 grader men akvariet som de bodde i innan, där föräldrarna bor kvar är det 28 grader. Jag byter alltid med kallt vatten på 18 grader, det har alltid funkar bra men jag kanske ska ta lite varmare vatten i stället?
#6 - 14 december 2011 21:02
Här kommer två bilder:
www.vadfinns.nu/firreforden/yngel.jpg

www.vadfinns.nu/firreforden/akvarie.jpg

Jag har satt ner en syresten, så vi får hoppas på att det blir bättre!
#7 - 14 december 2011 21:06
ifall insuget sitter där uppe, juwel? så drar det in massa godsaker där som de gillar. Jag sätter mina pengar på att de käkar lite, dock svär jag inte på det..

varför inte bilder direkt i loggen? :)
#8 - 14 december 2011 21:36
Okej, hoppas på att det är så enkelt, ja de flesta av dom sitter vid insuget. Men undra i så fall vad som hände med den som snurrade runt, det dog tyvärr för några timmar sedan. :(
Ancistrus ynglena sitter mestadels uppe vid ytan och om de är lite längre ner mot bottnen så får de väldiga ryck och simmar upp mot ytan och tar luft sedan simmar de allt vad de kan ner mot framrutan och suger sig fast där.

Jag vet inte hur man lägger upp bilder i loggen ;)
#9 - 14 december 2011 21:41
knappen näst längst till höger i fältet jag skriver i just nuu :)

Bytt vatten? mina små far också omkring, de är väl levnadsglada :)
#10 - 14 december 2011 21:47
Ja jag byter 30% av vattnet två gånger i veckan, det nya vattnet är bara 18 grader men de är vana vid sådana byten sedan de kläcktes, så det kan väl inte vara något konstigt med det? :)
#11 - 14 december 2011 21:49
för stora skillnader kanske inte är så bra i längden? :) om du i teorin har 26 grader på kvällen och droppar den till 18 så fryser de nog lite. tänk dig själv hur det är att ligga i badet och kliva upp i ett kallt badrum ;)
#12 - 14 december 2011 21:53
Haha nä, det skulle kanske inte varit så skönt, men bara för att jag fyller på med 33% 18 gradigt vatten så blir ju inte 100% av vattnet 18 grader! ;)
#13 - 14 december 2011 21:58
mäter du tempen på in-vattnet exakt? :) Det vill jag också göra egentligen, jag kör spritpenna och markera där det blir bra på blandaren. Kul! :)
#14 - 14 december 2011 22:01
in-vattnet? :S
#15 - 14 december 2011 22:03
ja, karet som går till karet, vattnet som lämnar karet borde ju vara från-vattnet? Till och från får man till det :P
#16 - 14 december 2011 22:06
Aha jag fattar, i så fall är till vattnet 18 grader och från vattnet 26 grader :)
#17 - 14 december 2011 22:17
men min teori är ändå att de käkar. Om du matar, lämnar de insuget då?
#18 - 15 december 2011 09:46
Nej de sitter kvar där hela tiden även om det ligger mat nedanför dom. De är vana vid maten jag matar med och i de förra akvariet var alla framme och efter 5 min och åt.
#19 - 15 december 2011 12:30
De sitter ju på ett insug, dvs strömt. De har nog helt enkelt valt den strömmaste platsen i akvariet, ancistrus gillar som sagt ström, hos mig brukar småtte-ynglen samlas mitt på frontrutan framför utblåset från mitt största filter.
#20 - 15 december 2011 13:01
Ja kanske det, ska testa att sätta in en till pump för att se om det blir mer syre i vattnet om det är det som är problemet eller om de bytar plats till ett mer strömt ställe.
#21 - 16 december 2011 13:35
Nu har tre yngel dött, hoppas på att resten överlever.
Tack för alla svaren!
#22 - 16 december 2011 13:38
Nu har tre yngel dött, hoppas att resten överlever.
Tack för alla svaren!!
#23 - 18 december 2011 16:49
Tre yngel har dött nu, hoppas att resten överlever.
Tack för alla svaren!
#24 - 21 december 2011 06:31
tråkigt att höra ;/
Det ända jag kunde lägga märke till på dina bilder är att där dom satt, så är det mörkast.. eller kanske bara bilden som missvisar..
Lite ljusskygga?
Vart hänger dom nattetid?

Sen kan det ju vara brist på alger osv... ser rätt rent och fräsht ut, det nya karet, då är det ju störst chans att hitta käk vid insuget.

Annons