Ancistrus yngel i kasse - katastrof eller ?

#1 - 14 mars 2008 08:30
Hubba !

För någon vecka sedan upptäckte jag att min ancistrus hane vaktade ägg.
Roligt, första gången de leker. :)

Efter några dagar ser man kanske 30 yngel inne i grottan. :)

So far so good. :)

Efter någon dag ser jag att när lampan släcktes så vågar sig ynglen ut.
Lägger ner lite zucchini, algtabletter, de mumsar glatt på maten. :)

So far so good.

Men så....igår när jag kommer hem, så ser jag att en av scalarerna står utanför grottan, och plockar yngel, en efter en så vågar sig ynglen ut ur grottan, och där står en fet scalarhane och plockar dom. [:(!][:(!][:(!]

Så, hur göra ?

Vill få fram iaf 2-3 st till mitt 110 literskar som skall igång inom kort.

Jag tog helt sonika fram en yngelkasse, ner med håven med ena handen, tog tag i grottan med den andra handen och "skakade" ut resterande yngel.
Fick tag i kanske 13-14 st. Ner med dom i kassen. La ner en algtablett när det hade lugnat ner sig lite. 2 timmar senare så är det kanske 5-6 st som mumsar på tabletten.

Kommer detta att fungera i längden ?:confused:

Dvs hur stor är överlevnadschansen för dessa stackars yngel ?:confused:

Kan jag ha dom i kassen i kanske 1 månad innan 110 liters är igång ?:confused:

Eller är det en enda lång pina för dom ?:confused:

Nej, kom inte förlag om att lyfta ner dom i ett annat kar. Det går inte.
#2 - 14 mars 2008 12:59
Jag hade 9 st ancistrus rom korn i en yngelkasse för min hane viftade ut dom ur grottan. Dom kläcktes där i och levde bra i kanske en vecka.
Sen började det försvinna yngel. Först bara en. Men sen helt plötsligt en dag var det bara 2 kvar i kassen. Och så simmar det runt en SMÄLLFET platy hona (har inga platy hanar, så nej hon var inte ens befruktad)
Det ända jag kan komma på är att hon på nåt sätt sugit ut dom genom springorna...??
Hoppat i och ur kassen? Njae, då skulle alla ynglena varit uppätna och så borde jag ha sett henne i någon gång.

Så jag ger dig en liten varning bara ifall din scalare tyckte dom var väldigt goda kanske han inte ger sig. Kunde en platy så kan nog en scalare.
#3 - 14 mars 2008 13:02
Hmmmm.....då kanske jag har en tom kasse när jag kommer hem idag....
#4 - 14 mars 2008 13:06
Jag har precis flyttat över några ancistrusyngel från storkaret till en nätyngelkasse i samma kar eftersom mina fantomtetror är så svåra på dem. Jag ser det som ett experiment, går det så går det, om inte annat så kan jag iaf utesluta matbrist och rovfisk om de nu inte skulle överleva...
#5 - 14 mars 2008 13:07
Kanske, tyvärr. Om du har samma sorts kasse. Sätt nåt för springorna ifall att, om dom lever än menar jag.
Jag satt i skiljeväggen, som ska vara i mitten, på ena sidan och satte kassen inne i ett hörn.
La även i en liten sten så fiskarna inte skulle kunna flytta på den.
På så sätt överlevde de två resterande ynglena ett tag till innan jag släppte ut dom i stora karet.

Kan ju lägga i flera små stenar och växter så ynglena sätter sig på dom istället för på sidorna kanske.
#6 - 14 mars 2008 16:32
Om det är en vanlig i plast så kan man ju ta en nylonstrumpa och trä runt, så stoppar man ju inte vattencirkulationen heller. =)
#7 - 16 mars 2008 19:42
alla lever
#8 - 17 mars 2008 18:37
Vad har ni för konstiga yngelkassar? Min sitter ovanför vattenyntan en liten bit med ett lock på. Ynglerna kan inte simma ut och ingen kan komma in eller ta de.
Vad har ni för några?
Guest
#9 - 17 mars 2008 18:41
#10 - 17 mars 2008 18:45
Aha. Fast har du den under yntan eller över? och har du lock på eller inte?
#11 - 17 mars 2008 19:11
Jag har en Guppytank. En hel låda i plast med lock på.
Guest
#12 - 17 mars 2008 20:02
Sannstrom skrev:
Aha. Fast har du den under yntan eller över? och har du lock på eller inte?

Man hänger den på kanten i Akvariet. Öppningen kommer precis över ytan:D
Så inget lock här inte:p
#13 - 17 mars 2008 20:06
aggehunk skrev:

Funkar super bra till alla mina malar med. Har provat på allt ifrån ancistrus till Svårare L-malar, Min erfarenhet är att tygkassarna har med vattengenomströmning än plast yngelkassar.
#14 - 18 mars 2008 05:51
alla lever....
#15 - 19 mars 2008 19:41
alla lever
#16 - 22 mars 2008 16:32
Alla lever
#17 - 22 mars 2008 16:39
Underbart ju!:D
Bilagor:
#18 - 22 mars 2008 17:19
Jag har en plast-yngelburk som flyter på vattnet som jag ibland brukade ha Anci. yngel i, men de lyckades klättra ur så jag låter dem gå fria i akvariet, funkar inte alltför dåligt.

För nåt år sen hade jag skalarer i samma kar som åt upp Anci. ynglena, gick inte att lösa på nåt annat sätt än att flytta nån av dem så skalarena bor i ett annat kar nu[:o].
#19 - 24 mars 2008 10:21
Jag kanske kommer få göra samma sak?
Såg igår att hanen ligger på rom. I akvariet har jag öronål, 2 väderålar, 6 Scalararer (ej fullvuxna) och 5 Silverhajar och dessutom 1 praktbotia och 2 paktistanier tror jag..

Antar att mina kommande yngel ligger illa till?
#20 - 24 mars 2008 10:29
aggehunk skrev:
Man hänger den på kanten i Akvariet. Öppningen kommer precis över ytan:D

Så inget lock här inte:p

Skalarer nyper yngel genom sådana nätkassar. De kan ju inte äta upp dem för de är ju på andra sidan nätet men de nyper ihjäl dem. [:o]

Kensa. Du måste ju hitta en annan lösning på sikt för Skalaren kommer ju att kunna knipa ynglen länge, du kommer inte kunna ha dem i yngelkassen så länge. De kommer att dö av att gå där så länge.. Tror jag.. [:-174]
#21 - 25 mars 2008 09:08
Alla lever.

Tanken är att försöka får 4-6 st som överelever i en-två veckor till.
Då åker de ner i 110 liters karet som är under uppstart.

När de sedan börjar bli lite mer fullvuxna, så behåller jag 2 st (en av varje) i det karet.

So far......so good...
#22 - 26 mars 2008 10:51
de som låter farligast i ditt kar tycker jag i öronålarna dom brukar ju äta vad dom kommer över.... jag har en tegelsten i mitt kar som får agera "yngelhåla" till både malar och fiskyngel och de verkar funka inga andra fiskar kommer in i dom hålen som är typ max 10mm i diameter ...har i de karet just nu ..2 st fullvuxna malawis..ca 20 malawiyngel från ca 8-16mm stora ...6-7 guppy..5 black molly...5 platy...2 gurami och 10 neontetror+ 5 stora ancistrusar och ca 7-8 yngel som har klarat sig från den kullen som kläcktes förra veckan och den högen av rom var inte stor... verkar inte vara många som har gått till spillo så jag e nöjd :)
#23 - 27 mars 2008 09:07
KoiKe skrev:
de som låter farligast i ditt kar tycker jag i öronålarna dom brukar ju äta vad dom kommer över.... jag har en tegelsten i mitt kar som får agera "yngelhåla" till både malar och fiskyngel och de verkar funka inga andra fiskar kommer in i dom hålen som är typ max 10mm i diameter ...har i de karet just nu ..2 st fullvuxna malawis..ca 20 malawiyngel från ca 8-16mm stora ...6-7 guppy..5 black molly...5 platy...2 gurami och 10 neontetror+ 5 stora ancistrusar och ca 7-8 yngel som har klarat sig från den kullen som kläcktes förra veckan och den högen av rom var inte stor... verkar inte vara många som har gått till spillo så jag e nöjd :)

öronålar ????????

har jag väl inte.....
#24 - 28 mars 2008 05:49
Alla lever
#25 - 29 mars 2008 11:17
Alla lever
Guest
#26 - 29 mars 2008 12:02
Kensa skrev:
Alla lever

Ja varför skulle dom inte?
Frågan är väl mer hur mycket du hämmar dom.
Yngelkassar är inte till för malyngel!
#27 - 30 mars 2008 11:33
Kensa skrev:
öronålar ????????

har jag väl inte.....

jag läste nog någon annans inlägg :p

Annons